Morze w kampanii. Kto naprawdę ma plan dla Bałtyku: Karol Nawrocki czy Rafał Trzaskowski?
W obliczu zbliżającej się drugiej tury wyborów prezydenckich w 2025 roku polska branża morska z coraz większą uwagą analizuje stanowiska kandydatów wobec strategicznych kwestii związanych z morzem, Marynarką Wojenną, portami oraz energetyką morską. Dwóch pretendentów – Rafał Trzaskowski z Koalicji Obywatelskiej oraz Karol Nawrocki, prezes Instytutu Pamięci Narodowej – prezentuje odmienne wizje w zakresie polityki morskiej. Co mają do zaoferowania mieszkańcom Wybrzeża, marynarzom, rybakom i całej gospodarce morskiej?
polityka wiadomości28 maja 2025 | 10:49 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. materiały prasowe
Rafał Trzaskowski: Porty, infrastruktura i zielona transformacja
Rafał Trzaskowski, obecny prezydent Warszawy, w swojej kampanii prezydenckiej akcentuje konieczność inwestycji w infrastrukturę logistyczną oraz realizację unijnych celów klimatycznych. W rozmowie z PAP (marzec 2025 r.), zastępca Donalda Tuska podkreślił znaczenie Portu Gdańsk jako filaru bezpieczeństwa energetycznego i gospodarczego Polski. Zaznaczył, że port odgrywa kluczową rolę w obsłudze dostaw surowców, szczególnie w kontekście wojny w Ukrainie.
– Port Gdańsk to klucz do bezpieczeństwa i rozwoju gospodarczego Polski – powiedział Rafał Trzaskowski.
Popiera również ideę przekształconego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), który – choć skupiony na lotnictwie – ma potencjał zintegrowania się z morską infrastrukturą logistyczną. Integracja ta mogłaby przyczynić się do usprawnienia łańcuchów dostaw oraz zwiększenia konkurencyjności portów w Gdańsku, Gdyni czy Szczecinie-Świnoujściu. Warto tu jednak pamiętać wcześniejsze stanowiska kandydata Koalicji Obywatelskiej, który był przeciwnikiem CPK, podkreślając rolę lotniska w Warszawie.
Rafał Trzaskowski deklaruje również silne poparcie dla unijnego pakietu klimatycznego „Fit for 55” i zielonej transformacji, co wskazuje na otwartość wobec inwestycji w morską energetykę odnawialną – zwłaszcza morskie farmy wiatrowe na Bałtyku. Polska, która planuje uruchomienie kilkunastu gigawatów mocy offshore wind do 2040 r., mogłaby pod prezydenturą Rafała Trzaskowskiego liczyć na przychylność wobec unijnych funduszy w tym zakresie. Te z kolei, co pokazały wybory parlamentarne w 2023 roku, nie miały nic wspólnego z praworządnością, a uzależnione były od politycznej legitymacji.
Mimo to Rafał Trzaskowski nie odniósł się dotychczas bezpośrednio do kwestii modernizacji Marynarki Wojennej czy wzmocnienia Straży Granicznej, co rodzi pytania o jego priorytety w zakresie bezpieczeństwa morskiego. Dodatkowo, mimo wielokrotnych prób kontaktu ze strony Gazety Morskiej, kandydat nie odpowiedział na pytania redakcji dotyczące inwestycji w Siły Zbrojnych RP, czy MOSG, a także pytania dotyczące rybołówstwa, MSPiR SAR i polityki portowej.
Karol Nawrocki: Bezpieczeństwo, suwerenność i inwestycje w morze
Karol Nawrocki, kandydat związany ze środowiskami konserwatywnymi, wyraźnie zaznacza priorytetowy charakter polityki morskiej w swojej wizji prezydentury. W rozmowie z Gazetą Morską podkreślił znaczenie Morza Bałtyckiego nie tylko jako przestrzeni gospodarczej, ale też jako istotnego elementu suwerenności i bezpieczeństwa narodowego.
– Bałtyk odpowiednio wykorzystany gwarantuje stabilność i rozwój państwa, również ten finansowy – powiedział Karol Nawrocki.
Obywatelski kandydat na urząd Prezydenta RP wskazuje na kluczowe znaczenie portów w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu, które generują – według jego danych – blisko 60 miliardów złotych rocznie dla budżetu państwa. W związku z tym zapowiada kontynuację i intensyfikację inwestycji infrastrukturalnych.
Marynarka Wojenna i bezpieczeństwo granic
Karol Nawrocki prezentuje konkretne propozycje dotyczące modernizacji Marynarki Wojennej. Wskazuje na potrzebę kontynuowania i dalszego rozwoju programów "Miecznik" (budowa fregat) i "Orka" (zakup okrętów podwodnych), jako podstawy wzmocnienia zdolności obronnych na Bałtyku. Deklaruje również rozwój przemysłu stoczniowego oraz zbrojeniowego w kontekście wsparcia obronności.
– Jeśli chcemy być pełnoprawnym członkiem NATO, musimy mieć sprawną Marynarkę Wojenną – zaznaczył Karol Nawrocki.
Równie zdecydowanie wypowiada się na temat potrzeby zwiększenia finansowania dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Pozytywnie ocenił oddanie do służby nowego okrętu SG-301, ale jednocześnie zaznaczył, że jest to tylko początek niezbędnych inwestycji.
Ratownictwo morskie i MSPiR SAR
W kontekście Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR), Karol Nawrocki proponuje zwiększenie atrakcyjności pracy w tej formacji poprzez zrównanie przywilejów z innymi służbami mundurowymi. Zauważył, że SAR funkcjonuje w trudnych warunkach finansowych i kadrowych, a konkurencja ze strony sektora prywatnego utrudnia rekrutację doświadczonych pracowników.
– Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa to nie tylko sprzęt, to przede wszystkim ludzie. Musimy ich zatrzymać i stworzyć im jak najlepsze warunki do pracy – mówił Karol Nawrocki.
Porty i infrastruktura: wspólne punkty
Zarówno Rafał Trzaskowski, jak i Karol Nawrocki dostrzegają kluczowe znaczenie projektów infrastrukturalnych dla rozwoju gospodarki morskiej. Obaj popierają koncepcję Centralnego Portu Komunikacyjnego – choć z innymi akcentami. Rafał Trzaskowski kładzie nacisk na zrównoważony rozwój i integrację z unijnymi sieciami transportowymi, natomiast Karol Nawrocki wskazuje na regionalne korzyści dla np. Pomorza, takie jak modernizacja linii Bydgoszcz–Gdynia czy budowa Centralnej Magistrali Kolejowej – Północ.
Kandydat, którego poparło Prawo i Sprawiedliwość, jest również zwolennikiem budowy CPK według pierwotnego planu, bez wykluczeń komunikacyjnych. Warto przypomnieć, że w ostatnim czasie Donald Tusk podjął decyzję m.in. o wykluczeniu Zamojszczyzny i kolei na Ukrainę z sieci szybkich połączeń kolejowych.
Zielona transformacja vs. suwerenność energetyczna
Istotna różnica między kandydatami dotyczy polityki klimatycznej. Rafał Trzaskowski popiera „Fit for 55” i Zielony Ład, co stwarza potencjał dla dalszego rozwoju morskich farm wiatrowych i pozyskiwania unijnych środków na transformację energetyczną. Z kolei Karol Nawrocki zapowiedział referendum w sprawie Zielonego Ładu, wyrażając obawy o jego wpływ na polski przemysł i koszty życia obywateli.
Wnioski dla branży morskiej: między bezpieczeństwem a transformacją
Polska gospodarka morska stoi dziś przed szeregiem strategicznych wyzwań: modernizacją Marynarki Wojennej, wzmocnieniem Straży Granicznej, rozwojem portów, usprawnieniem SAR oraz ekspansją sektora offshore wind. Wybór przyszłego prezydenta będzie miał bezpośredni wpływ na tempo i kierunek realizacji tych zadań. Wynika to w dużej mierze nie z kompetencji prezydenta, ale możliwości współpracy jego gabinetu z rządem.
Rafał Trzaskowski oferuje wizję proeuropejską, opartą na integracji z polityką klimatyczną UE i zielonej transformacji, co może sprzyjać rozwojowi energetyki morskiej i dostępowi do unijnych funduszy. Brakuje jednak precyzyjnych deklaracji w zakresie bezpieczeństwa morskiego oraz modernizacji sił morskich. Choć pytań z każdym tygodniem pojawia się coraz więcej.
Karol Nawrocki z kolei prezentuje kompleksowy program wsparcia dla Marynarki Wojennej, Straży Granicznej i MSPiR SAR, kładąc nacisk na bezpieczeństwo narodowe, patriotyzm gospodarczy oraz wykorzystanie potencjału Bałtyku, dostrzegając między innymi potencjał w sektorze offshore, mówiąc, że "to szansa dla przemysłu stoczniowego, a porty serwisowe dają impuls rozwojowy portom średnim takim jak Ustka, Łeba czy Władysławowo".
Morze w centrum debaty – apel do kandydatów
Sektor morski to dziś nie tylko gospodarka i bezpieczeństwo, ale również element szerszej polityki klimatycznej, geopolityki i suwerenności energetycznej. Potrzeba spójnej i długofalowej strategii dla Bałtyku powinna stać się tematem szerokiej debaty publicznej.
Branża morska apeluje do obu kandydatów o jednoznaczne stanowiska wobec kluczowych obszarów: modernizacji floty wojennej, wzmocnienia ratownictwa morskiego, rozbudowy portów oraz przyszłości offshore wind. Przyszły prezydent – niezależnie od politycznej afiliacji – musi dostrzec strategiczne znaczenie morza dla przyszłości Polski.
Bałtyk to nie tylko geografia. To wybór kierunku rozwoju państwa, zwłaszcza, że silna Polska, to Polska morska!
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Sławków - lądowe okno na świat. Rozbudowa terminalu kluczowa dla logistyki Polski i Unii Europejskiej
Polska buduje fundamenty europejskiego offshore. Baltic Towers startuje z produkcją
Wyniki wyborów prezydenckich na statkach. Kto wygrywa na morzu? Karol Nawrocki i Rafał Trzaskowski w drugiej turze
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Donald Trump nakazał ponowne otwarcie więzienia na wyspie Alcatraz pod San Francisco
Ukraiński resort rozwoju: chcemy wykorzystać polskie inwestycje do odbudowy przemysłu morskiego
Urząd Morski w Gdyni: kapitan statku "Oceania" nie posiada wystarczających kwalifikacji. Co dalej z jendostką?
Parlament Czarnogóry przegłosował kontrowersyjną umowę na dzierżawę plaży ZEA
REKLAMA