Kryzys wokół Kanału Panamskiego. USA zapowiada działania
Prezydent Panamy, Raul Mulino, stanowczo odrzucił możliwość ponownego przekazania Kanału Panamskiego pod kontrolę Stanów Zjednoczonych. Mimo że kraj ten planuje zakończyć udział w chińskim projekcie Pasa i Drogi, dla administracji amerykańskiej to za mało. Sekretarz stanu USA, Marco Rubio, zapowiedział, że USA podejmą "niezbędne środki", jeśli Panama nie spełni ich oczekiwań.
gospodarka morska handel na świecie polityka transport i spedycja wiadomości03 lutego 2025 | 11:30 | Źródło: RMF24 / Gazeta Morska | Drukuj
Kanał Panamski fot. Pixabay
USA obawiają się wpływów Chin
Podczas wizyty w Panamie Rubio podkreślił, że chińskie zaangażowanie w obszarze Kanału Panamskiego jest zagrożeniem dla jego neutralności oraz dla interesów Stanów Zjednoczonych. Zdaniem USA obecne porozumienia naruszają traktat o neutralności kanału, co może prowadzić do działań odwetowych ze strony Waszyngtonu.
Choć nowy sekretarz stanu USA wyraził uznanie dla działań Panamy w ograniczaniu nielegalnej migracji przez przesmyk Darién, jego wypowiedzi jasno wskazują, że Waszyngton nie zamierza pozostawić kwestii kanału bez interwencji.
Panama nie ustępuje
Prezydent Mulino, mimo zapowiedzi wycofania się z chińskiego projektu Pasa i Drogi, zaznaczył, że kanał pozostaje pod pełną kontrolą Panamy i "suwerenność nad nim nie podlega negocjacjom". Dodał, że jego rząd jest otwarty na rozmowy techniczne w celu wyjaśnienia wszystkich kwestii spornych, jednak stanowczo sprzeciwia się powrotowi do sytuacji sprzed 1999 roku, gdy kanał znajdował się pod zarządem USA.
- Zaprezentowaliśmy możliwość, by nasze zespoły techniczne wyjaśniły wszystko, co trzeba zrobić - powiedział Mulino.
Jednocześnie Mulino zaproponował, że Panama mogłaby przyjąć deportowanych migrantów z USA, pod warunkiem, że Waszyngton pokryje związane z tym koszty.
Trump zapowiada "odzyskanie" kanału
Jeszcze przed wizytą Rubia w Panamie, Donald Trump, zapowiedział, że USA „odzyskają” Kanał Panamski. Słowa te wskazują, że kwestia kanału może stać się kluczowym punktem w amerykańskiej polityce zagranicznej w najbliższych latach.
zobacz też
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Polenergia i Equinor zapraszają na kolejne spotkania informacyjne dla rybaków
ORLEN zwiększa możliwości importu i magazynowania LPG w Szczecinie
Bezpieczeństwo i innowacje w żegludze. TransNav 2025 w Gdyni
ORLEN Neptun uruchamia pierwszy terminal offshore wind w Polsce
Największy projekt offshore w Polsce z wnioskiem do URE
Zanurzeni w obietnicach. Kiedy Polska doczeka się nowych okrętów podwodnych?
Dwie jednostki Damen Combi Freighter 3850 zwodowane dla Fast Lines Belgium
Świnoujście pozyskało ponad 4 miliony zł na remont promu Karsibór II
Otwarcie terminalu T3 w Baltic Hub w Gdańsku. Nowy rozdział w logistyce kontenerowej i rozwoju portów w Polsce
Port Aarhus buduje nowy terminal kontenerowy. Powstanie nabrzeże o długości 430 metrów
REKLAMA