Kolos w porcie w Gdyni. W stoczni CRIST zakończono budowę statku CSOV o oznaczeniu NB320
Pływający hotel powstał w Gdyni. Imponujący kadłub robi wrażenie! W stoczni CRIST zakończono budowę statku CSOV o oznaczeniu NB320. Statek jest jednym z dwóch siostrzanych jednostek produkowanych dla stoczni Ulstein Verft.
przemysł stoczniowy trójmiasto wiadomości06 grudnia 2024 | 00:04 | Źródło: CRIST S.A. | Gazeta Morska | Drukuj
Stocznia CRIST i pływający hotelowiec
W grudniu w stoczni CRIST zakończono budowę statku CSOV o oznaczeniu NB320.
- Statek jest jednym z dwóch siostrzanych jednostek produkowanych dla stoczni Ulstein Verft - informują w CRIST S.A. - Ta polsko-norweska współpraca trwa już od wielu lat i jest to już kolejny statek, który powstał w wyniku tej współpracy.
Kadłub został częściowo wyposażony i zwodowany w stoczni CRIST, a na przełomie listopada i grudnia 2024 r. został odholowany do wybrzeża fiordów regionu Vestlandet w Norwegii. Jak informują w Gdyni, planowane prace wykończeniowe i wyposażeniowe będą realizowane w stoczni Ulstein Verft. Zleceniodawcą jest niemiecki armator Bernhard Schulte Offshore.
To będzie statek na metanol
Statek o długości niecałych 90 m, przygotowany do przyszłego wykorzystania paliwa metanolowego, posiada 111 kabin. Będzie mógł pełnić funkcję pływającego hotelu dla maksymalnie 132 osób.
Ponadto statek będzie przewoził ładunki m.in. takie jak:
- paliwo,
- woda,
- części zamienne.
- Nowo wybudowany statek będzie służył do transportu personelu do morskich turbin poprzez most łączący statek z farmą wiatrową - wyjaśniają w gdyńskiej stoczni. - Statek oparty jest na kształcie kadłuba ULSTEIN TWIN X-STERN. Optymalizuje parametry w zakresie zużycia paliwa, zwrotności, prędkości, stabilności i ładowności.
Technologia eliminuje pawęż, a symetryczny kształt dziobu i rufy poprawia efektywność napędu, stabilność w trudnych warunkach i bezpieczeństwo.
Okres budowy trwał nieco ponad rok. Uroczyste pierwsze cięcie blachy odbyło się 31 października 2023 roku. Stocznia CRIST pracuje obecnie nad czterema statkami dla stoczni Ulstein Verft.
zobacz też
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Redakcja Gazeta Morska
użytkownik
galeria



komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o Biblii stoczniowców. Czym jest RTB?
Rozpoczęto budowę fregaty ORP „Burza”. Rusza drugi etap programu „Miecznik” dla Marynarki Wojennej RP
Nowy północnokoreański niszczyciel rakietowy "Choe Hyon" zwodowany w porcie Nampho
Urząd Morski zamówił w stoczni „Wulkan" stawiacz pław za ponad 30 mln zł
PGZ Stocznia Wojenna rozpoczyna budowę ORP Burza. To druga fregata z programu Miecznik
REKLAMA