Kolejne suwnice STS obrały kierunek na Gdańsk. Po drodze statek Zhenhua 32 odwiedzi terminal w Rijece
Na pokładzie chińskiego statku Zhenhua 32 płyną do Gdańska trzy monumentalne suwnice STS (ship-to-shore), przeznaczone dla nowego głębokowodnego nabrzeża T3 w Baltic Hub. Te imponujące urządzenia, ważące prawie 2 000 ton każda, stanowią kluczowy element modernizacji i rozbudowy terminala kontenerowego w Gdańsku.
gospodarka morska porty wiadomości16 grudnia 2024 | 06:26 | Źródło: Baltic Hub / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Baltic Hub
Suwnice dla obsługi gigantycznych statków kontenerowych
Przybycie nowych suwnic planowane jest na koniec lutego 2025 roku. Z chwilą ich zainstalowania Baltic Hub będzie dysponował siedmioma nowoczesnymi suwnicami STS, umożliwiającymi obsługę największych statków kontenerowych na świecie. Urządzenia te imponują swoimi parametrami: osiągają wysokość ponad 96 metrów (aż 140 metrów z podniesionym wysięgnikiem), mogą unosić kontenery na wysokość 55 metrów i przenosić je na odległość 74 metrów, przy maksymalnym udźwigu wynoszącym 65 ton.
Nie tylko do Polski
Zhenhua 32 przewozi również dwie charakterystyczne błękitne suwnice, które trafią do terminala kontenerowego w Rijece w Chorwacji, gdzie terminal również jest w trakcie rozbudowy i modernizacji. Ta zakończy się w 2025 r., a łączna wartość inwestycji wyniesie 380 mln euro.
Współczesne terminale kontenerowe na całym świecie stają się coraz bardziej zaawansowane technologicznie, co podkreśla znaczenie tego typu inwestycji.
Przyszłość Baltic Hub
Dzięki nowym suwnicom, Baltic Hub będzie mógł nie tylko przyspieszyć obsługę kontenerowców, ale także wzmocnić swoją pozycję jako jednego z kluczowych portów na Morzu Bałtyckim. Inwestycja ta wpisuje się w długofalowy plan rozwoju gdańskiego terminala, który już teraz odgrywa ważną rolę w światowym łańcuchu dostaw.
Nabrzeże T3, po zakończeniu prac modernizacyjnych, stanie się jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów na świecie. Wiosna 2025 roku zapowiada się więc jako przełomowy moment dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej i międzynarodowej pozycji Gdańska jako bramy transportowej do Europy Środkowo-Wschodniej.
zobacz też
Śledźcie nas na portalu X, aby być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami | gazetamorska.pl!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria







komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Bałtyk 2 i Bałtyk 3 z FID. Rusza budowa największych farm wiatrowych na polskich wodach
Nowe odkrycie gazu na Morzu Czarnym: Turcja wzmacnia swoją pozycję w sektorze energetycznym
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
REKLAMA