Kolejne suwnice STS obrały kierunek na Gdańsk. Po drodze statek Zhenhua 32 odwiedzi terminal w Rijece
Na pokładzie chińskiego statku Zhenhua 32 płyną do Gdańska trzy monumentalne suwnice STS (ship-to-shore), przeznaczone dla nowego głębokowodnego nabrzeża T3 w Baltic Hub. Te imponujące urządzenia, ważące prawie 2 000 ton każda, stanowią kluczowy element modernizacji i rozbudowy terminala kontenerowego w Gdańsku.
gospodarka morska porty wiadomości16 grudnia 2024 | 06:26 | Źródło: Baltic Hub / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. Baltic Hub
Suwnice dla obsługi gigantycznych statków kontenerowych
Przybycie nowych suwnic planowane jest na koniec lutego 2025 roku. Z chwilą ich zainstalowania Baltic Hub będzie dysponował siedmioma nowoczesnymi suwnicami STS, umożliwiającymi obsługę największych statków kontenerowych na świecie. Urządzenia te imponują swoimi parametrami: osiągają wysokość ponad 96 metrów (aż 140 metrów z podniesionym wysięgnikiem), mogą unosić kontenery na wysokość 55 metrów i przenosić je na odległość 74 metrów, przy maksymalnym udźwigu wynoszącym 65 ton.
Nie tylko do Polski
Zhenhua 32 przewozi również dwie charakterystyczne błękitne suwnice, które trafią do terminala kontenerowego w Rijece w Chorwacji, gdzie terminal również jest w trakcie rozbudowy i modernizacji. Ta zakończy się w 2025 r., a łączna wartość inwestycji wyniesie 380 mln euro.
Współczesne terminale kontenerowe na całym świecie stają się coraz bardziej zaawansowane technologicznie, co podkreśla znaczenie tego typu inwestycji.
Przyszłość Baltic Hub
Dzięki nowym suwnicom, Baltic Hub będzie mógł nie tylko przyspieszyć obsługę kontenerowców, ale także wzmocnić swoją pozycję jako jednego z kluczowych portów na Morzu Bałtyckim. Inwestycja ta wpisuje się w długofalowy plan rozwoju gdańskiego terminala, który już teraz odgrywa ważną rolę w światowym łańcuchu dostaw.
Nabrzeże T3, po zakończeniu prac modernizacyjnych, stanie się jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów na świecie. Wiosna 2025 roku zapowiada się więc jako przełomowy moment dla rozwoju polskiej gospodarki morskiej i międzynarodowej pozycji Gdańska jako bramy transportowej do Europy Środkowo-Wschodniej.
zobacz też
Śledźcie nas na portalu X, aby być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami | gazetamorska.pl!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o stabilizatorach na statku. Dlaczego talerze nie spadają?
Port Gdańsk otwiera nowy rozdział współpracy z Azją Południowo-Wschodnią
VanDutch 56: minimalizm, moc i morski szyk
Przylądek Pomerania a terminal w Świnoujściu. Co dalej z portem, który ma wzmocnić polską obecność na Bałtyku?
Port Gdańsk z rekordem w przeładunkach kontenerów po trzech kwartałach 2025 roku
Projekt Baltica 1 z decyzją środowiskową. PGE wzmacnia pozycję w morskiej energetyce wiatrowej
Cantieri di Pisa prezentuje Super Polaris 70. To nowa era jachtów ekspedycyjnych?
Właściciele superjachtów wracają do Damen Yachting. Zaufanie i jakość refitów w centrum uwagi
Sunreef Yachts powołuje nowego dyrektora zarządzającego w USA
Energia z Bałtyku coraz bliżej. Kluczowy etap Baltic Power zakończony
REKLAMA