Hanwha Ocean w grze o program Orka. Koreańczycy kuszą Polskę technologią, inwestycjami i partnerstwem
Południowokoreański koncern Hanwha Ocean zaprezentował w Warszawie swoją ofertę dla programu Orka, kluczowego projektu modernizacyjnego Marynarki Wojennej RP, zakładającego zakup okrętów podwodnych nowego typu. Propozycja obejmuje nie tylko dostawę okrętów podwodnych nowej generacji, ale także realny transfer technologii i inwestycje w polski przemysł stoczniowy.
biznes gospodarka morska marynarka wojenna na świecie przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy wiadomościDzisiaj | 13:23 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Hanwha Ocean
KSS-I na start, KSS-III Batch 2 w dostawie
Jednym z filarów oferty Hanwha Ocean jest leasing okrętu podwodnego KSS-I, który miałby pełnić rolę rozwiązania pomostowego – umożliwiając zachowanie ciągłości szkolenia i gotowości bojowej Marynarki Wojennej RP.
Główna część oferty to jednak trzy nowoczesne jednostki KSS-III Batch 2, które mogłyby zostać dostarczone w ciągu 8,5 roku od momentu podpisania kontraktu.
Koreańskie technologie, polska produkcja
Kluczowym elementem propozycji jest założenie lokalizacji produkcji i utrzymania jednostek w Polsce. Hanwha oferuje utworzenie w naszym kraju stałego centrum MRO (Maintenance, Repair & Overhaul) oraz szeroki transfer technologii. W praktyce oznacza to nie tylko budowę kompetencji serwisowych, ale też możliwość włączenia polskich firm w łańcuch dostaw komponentów i systemów.
100 milionów dolarów inwestycji i szkolenie polskich kadr
Na potrzeby współpracy z polskim przemysłem Hanwha deklaruje pakiet inwestycyjny o wartości 100 mln dolarów. Środki miałyby zostać przeznaczone na:
- modernizację infrastruktury,
- rozwój lokalnych dostawców,
- szkolenie inżynierów i techników,
- wsparcie dla projektów badawczo-rozwojowych (B+R).
To konkretna oferta, która – w przeciwieństwie do wielu deklaracji konkurencji – opiera się na realnych działaniach, już wdrażanych w innych krajach.
Elastyczne finansowanie i konkurencja dla europejskich ofert
Hanwha Ocean zapowiada także elastyczny model finansowania, dostosowany do polskich możliwości budżetowych. Co ważne – oferta ma być konkurencyjna wobec rozwiązań proponowanych przez producentów europejskich.
Polska może zyskać nie tylko okręty, ale i kompetencje
Koreańczycy nie kryją, że zależy im na długofalowym partnerstwie, które wykracza poza jednorazową transakcję. Proponują model współpracy, który może stać się impulsem dla rozwoju polskiego przemysłu stoczniowego, branży obronnej oraz innowacyjnych technologii morskich.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Nova Marina Gdynia. To nowy rozdział dla żeglarstwa w Polsce
Włoska enklawa na oczach świata. San Marino nie ma na liście państw objętych podwyższonymi cłami USA
URE: pierwsza promesa koncesji na wytwarzanie energii dla morskiej farmy wiatrowej Baltic Power
DORACO zakończyło pierwszy etap przebudowy Nabrzeża Helskiego w Porcie Gdynia
Prezydent USA Donald Trump ogłosił wyższe cła na towary z całego świata, w tym 20 proc. na import z UE
Ruszył nabór na dofinansowanie magazynów energii z budżetem ponad 4 mld zł
Historyczny rekord Naftoportu. 43 zbiornikowce obsłużone w ciągu miesiąca
Gaz-System: wybrano wykonawcę części morskiej Programu FSRU w Zatoce Gdańskiej
Szansa dla przedsiębiorstw na dołączenie do łańcucha dostaw branży offshore
Maersk przejął kolej przy Kanale Panamskim, zabezpieczając się przed dominacją USA
REKLAMA