Drugi okręt podwodny S-80 rozpoczyna testy i osiąga kluczowe kamienie milowe w zakresie bezpieczeństwa
Hiszpański koncern stoczniowy Navantia z sukcesem realizuje program budowy nowoczesnych okrętów podwodnych klasy S-80 dla marynarki wojennej Hiszpanii. Druga jednostka z serii czterech okrętów, S-82 „Narciso Monturiol”, osiągnęła pierwsze kluczowe kamienie milowe związane z bezpieczeństwem i rozpoczęła fazę testów portowych.
marynarka wojenna na świecie przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy wiadomości30 marca 2025 | 07:27 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Armada
Kluczowy krok: „power up” systemów
Jednym z najważniejszych etapów testów jednostki było przeprowadzenie operacji „power up”, polegającej na uruchomieniu głównych i awaryjnych sieci dystrybucji energii elektrycznej. Sukces tego procesu pozwala na zasilanie pozostałych systemów pokładowych z paneli rozdzielczych, zapewniając ich pełną funkcjonalność podczas dalszych testów i procesu integracji.
Procedura ta stanowi pierwszy kamień milowy w ramach Planu Zarządzania Kamieniami Milowymi Bezpieczeństwa dla programu S-80. Jego celem jest stworzenie ram, które gwarantują, że budowa i testowanie jednostek odbywa się w sposób zapewniający najwyższy poziom bezpieczeństwa i minimalizujący ryzyko operacyjne.
Ponad 1 500 testów portowych
Równolegle do osiągnięcia tego kamienia milowego rozpoczęto pierwsze testy portowe (Harbour Acceptance Tests), obejmujące ponad 1 500 procedur weryfikacyjnych. Obejmują one zarówno testy odbiorcze, jak i próby przeprowadzane przez producenta, pozwalające na potwierdzenie zgodności jednostki z założonymi wymaganiami technicznymi.
Program S-80 postępuje zgodnie z planem, co potwierdza sukces pierwszej jednostki tego typu, już służącej w hiszpańskiej marynarce wojennej. S-82 „Narciso Monturiol” ma przejść kolejne etapy testów przed planowanym wodowaniem, które odbędzie się w nadchodzącym okresie letnim.
Najnowocześniejsze technologie w konwencjonalnych okrętach podwodnych
Okręty podwodne klasy S-80 to nowoczesne jednostki o długości 80,8 metra i średnicy 7,3 metra, a ich wyporność podwodna wynosi około 3 000 ton. Wyróżniają się zaawansowanymi technologiami, w tym nowoczesnym systemem walki i kontroli platformy opracowanym przez Navantia Sistemas oraz innowacyjnym systemem napędu anaerobowego BEST-AIP.
System BEST-AIP to unikalne rozwiązanie napędowe, bazujące na ogniwach paliwowych, wykorzystujące technologie lotnicze. Pozwala on okrętom uzyskiwać energię elektryczną na dowolnej głębokości, bez konieczności wynurzania się przez tygodnie, co znacznie zwiększa ich zdolność do prowadzenia misji o wysokim stopniu dyskrecji.
Międzynarodowe zainteresowanie programem S-80
Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom technologicznym okręty klasy S-80 są obecnie uznawane za jedne z najbardziej nowoczesnych konwencjonalnych jednostek podwodnych na świecie. Wzbudzają duże zainteresowanie na rynkach międzynarodowych – potencjalnymi nabywcami mogą być marynarki wojenne takich państw jak Polska czy Kanada. Program S-80 otwiera tym samym możliwości eksportowe dla hiszpańskiego przemysłu stoczniowego, umacniając pozycję Navantii na globalnym rynku zaawansowanych technologii morskich.
S-80 a program Orka
Jednym z krajów, które wykazują zainteresowanie okrętami klasy S-80, jest Polska, realizująca program Orka – projekt pozyskania nowych okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej RP. W ramach tego programu Polska poszukuje nowoczesnych jednostek o wysokim stopniu autonomii i zdolności do długotrwałego operowania w zanurzeniu. S-80, dzięki swojej unikalnej technologii BEST-AIP oraz nowoczesnym systemom zarządzania walką, spełnia wymagania określone przez polskie siły zbrojne. Potencjalna współpraca pomiędzy Polską a Navantią w ramach programu Orka mogłaby otworzyć nowe możliwości technologiczne oraz przemysłowe dla obu krajów, umacniając europejską współpracę w sektorze obronnym.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Operacja ZATOKA na Bałtyku. Wzmożona ochrona krytycznej infrastruktury podwodnej
„Trenuj z wojskiem" w Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni
Navantia Australia podpisuje przełomowy kontrakt wsparcia projektowego dla floty królewskiej Australii
Nowoczesna infrastruktura w PGZ Stoczni Wojennej. Kluczowa inwestycja dla obronności postępuje
Morze pełne marzeń. Rusza akcja „Morskie Opowieści”. Stwórz legendę Bałtyku razem z nami!
Zostań oficerem Wojska Polskiego. Rekrutacja na studia wojskowe w Akademii Marynarki Wojennej!
Interoperacyjność na morzu. Wspólne szkolenie sił lądowych i Marynarki Wojennej RP
SAFE 2025: Dlaczego suwerenność i bezpieczeństwo Polski są ważniejsze niż unijne obietnice?
ORP Mamry wraca do służby przed terminem. PGZ Stocznia Wojenna kończy remont trzeciego trałowca
Wspólne szkolenie sił lądowych i morskich w Świnoujściu
REKLAMA