Global Ports Safety: Nowa era międzynarodowego bezpieczeństwa portów
Bezpieczeństwo portów morskich staje się jednym z kluczowych wyzwań współczesnego transportu i logistyki. Inicjatywa Global Ports Safety (GPS), zainicjowana przez Francję i wspierana przez Unię Europejską, wyznacza nowe standardy w zarządzaniu kryzysowym, technologiach portowych i zrównoważonym rozwoju. Polska, jako aktywny uczestnik projektu, odgrywa wiodącą rolę w budowaniu globalnych standardów bezpieczeństwa morskiego, wykorzystując swoje doświadczenie i zaawansowane rozwiązania logistyczne.
bezpieczeństwo ratownictwo morskie wiadomości11 grudnia 2024 | 20:55 | Źródło: Gazeta Morska | Drukuj
fot. MSPiR SAR
Francuski projekt o globalnym zasięgu
Global Ports Safety (GPS) to ambitna inicjatywa zainicjowana przez Francję, współfinansowana przez Unię Europejską, mająca na celu zwiększenie bezpieczeństwa portów morskich oraz transportu w regionie Azji Południowej i Południowo-Wschodniej. Projekt, zaplanowany na lata 2024-2027, obejmuje współpracę z 12 kluczowymi portami tego regionu, w tym z takimi strategicznymi lokalizacjami jak Kolombo (Sri Lanka), Port Klang (Malezja), czy Ho Chi Minh City (Wietnam).
Celem projektu jest nie tylko podniesienie standardów bezpieczeństwa, ale także stworzenie odpornych i zrównoważonych łańcuchów dostaw łączących Unię Europejską z Azją. GPS wspiera międzynarodowe standardy, takie jak Międzynarodowy Kodeks Ochrony Statków i Obiektów Portowych (ISPS Code), a także rozwój technologii i ekologicznych praktyk w zarządzaniu portami.
Polska na czele zmian w regionie Morza Bałtyckiego
Polska aktywnie uczestniczy w projekcie GPS. Od grudnia 2024 roku będzie mieć swojego przedstawiciela w projekcie, którym został Sebastian Kluska, dyrektor Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (SAR). Jego zadaniem jest nie tylko reprezentowanie polskich interesów, ale również dzielenie się doświadczeniami oraz wspieranie współpracy międzynarodowej.
- To wielkie wyróżnienie i wyzwanie. Będziemy aktywnie dzielić się naszą wiedzą oraz budować platformę współpracy z partnerami międzynarodowymi. Niezwykle cenne dla naszych ratowników będą szkolenia oraz możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji na Półwyspie Indochińskim – mówi Sebastian Kluska w rozmowie z Gazetą Morską.
Zaangażowanie Polski w GPS wzmacnia pozycję naszego kraju jako lidera w regionie Morza Bałtyckiego, a udział w projekcie umożliwił dostęp do najlepszych praktyk międzynarodowych oraz rozwój kompetencji krajowych służb portowych.
Inicjatywa GPS opiera się na czterech kluczowych filarach:
- Zarządzanie materiałami niebezpiecznymi:
- Szkolenia z zakresu bezpiecznego transportu i magazynowania substancji chemicznych, w tym paliw alternatywnych jak LNG, amoniak, metanol czy wodór.
- Szkolenia z zakresu bezpiecznego transportu i magazynowania substancji chemicznych, w tym paliw alternatywnych jak LNG, amoniak, metanol czy wodór.
- Reagowanie kryzysowe:
- Podnoszenie kompetencji służb portowych w zarządzaniu wypadkami, takimi jak pożary, wycieki ropy czy incydenty z udziałem niebezpiecznych ładunków.
- Podnoszenie kompetencji służb portowych w zarządzaniu wypadkami, takimi jak pożary, wycieki ropy czy incydenty z udziałem niebezpiecznych ładunków.
- Rozwój technologii:
- Wdrażanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych, wspierających zarządzanie portami oraz monitorowanie łańcuchów dostaw.
- Wdrażanie nowoczesnych narzędzi cyfrowych, wspierających zarządzanie portami oraz monitorowanie łańcuchów dostaw.
- Zrównoważony rozwój:
- Promowanie ekologicznych praktyk, takich jak zapobieganie skażeniom środowiska oraz efektywne usuwanie zanieczyszczeń.
- Promowanie ekologicznych praktyk, takich jak zapobieganie skażeniom środowiska oraz efektywne usuwanie zanieczyszczeń.
Współpraca międzynarodowa i korzyści dla UE
Francja, jako inicjator projektu, korzysta z doświadczeń portów w Marsylii i Le Havre. W projekcie uczestniczą również Czechy, Hiszpania, Singapur oraz Korea Południowa. Trwają również rozmowy z Japonią i Australią o zaangażowaniu tych państw w GPS.
Polska, dzięki swojemu zaangażowaniu, aktywnie przyczynia się do budowy międzynarodowej wspólnoty praktyk i wymiany doświadczeń.
Porty objęte projektem GPS
W ramach GPS współpraca obejmuje następujące 12 portów o strategicznym znaczeniu:
- Sri Lanka: Kolombo
- Bangladesz: Ćottogram (Chittagong)
- Malezja: Port Klang (Kuala Lumpur)
- Malezja: Tanjung Pelepas
- Indonezja: Tanjung Priok (Dżakarta)
- Indonezja: Tanjung Perak (Surabaja)
- Tajlanda: Laem Chabang
- Tajlandia: Map Ta Phut
- Kambodża: Sihanoukville
- Wietnam: Ho-Chi-Minh City
- Wietnam: Hai Phong
- Filipiny: Manila
Dotychczas w ramach projektu zrealizowano liczne szkolenia, m.in.:
- "Zarządzanie incydentami z udziałem materiałów niebezpiecznych" (Wietnam, 2022 r.),
- "Reagowanie na wypadki z amoniakiem jako paliwem" (Singapur, 2023 r.),
- "Przyszłe paliwa w żegludze i ich wpływ na bezpieczeństwo portowe" (Rep. Korei, 2024 r.),
- "Wzmacnianie bezpieczeństwa i reagowanie kryzysowe na szlakach morskich Indo-Pacyfiku oraz szkolenie praktyczne w reagowaniu na wypadki na statkach" (Nowa Kaledonia, Francja, październik 2023 r.).
Polscy eksperci brali aktywny udział w szkoleniach w Wietnamie, Singapurze oraz Nowej Kaledonii, wnosząc cenne doświadczenie i wiedzę w zakresie zarządzania kryzysowego.
Przyszłość GPS. Jak rozwijać się będzie ta inicjatywa?
Projekt GPS, wpisujący się w Strategię UE współpracy w regionie Indo-Pacyfiku oraz inicjatywę „Global Gateway”, staje się kluczowym elementem wzmacniania współpracy międzynarodowej w zakresie bezpieczeństwa morskiego.
Polska, jako aktywny uczestnik, ma szansę odegrać kluczową rolę w kształtowaniu globalnych standardów zarządzania w portach oraz budowie odpornych łańcuchów dostaw na styku Europy i Azji.
zobacz też
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Plaże w Sydney zamknięte z powodu... tajemniczych kulek
NATO tworzy Baltic Sentry. Mark Rutte: "Zapewnić bezpieczeństwo i ochronę dla wszystkiego, co jest dla nas cenne"
Szef NATO: Wyższe wydatki na obronę albo... nauka rosyjskiego?
Poszukiwania mężczyzny w pobliżu molo w Sopocie. Akcję zakończono z uwagi na trudne warunki pogodowe
Było blisko tragedii. Kobieta osunęła się z klifu. Szybka reakcja ratowników z Brzegowej Stacji Ratowniczej w Ustce
Na koniec kadencji Joe Biden wprowadza najostrzejsze sankcje na Rosję
Statek rosyjskiej "floty cieni" z transportem ropy dryfuje na Bałtyku
Duże utrudnienia w Gdańsku. Most Siennicki wyłączony z użytku na minimum 2 lata
140 miejsc czeka na przyszłych funkcjonariuszy Straży Granicznej nad morzem. MOSG rozpoczyna rekrutację
Drony zaatakowały jeden z największych portów morskich w Rosji
REKLAMA
REKLAMA