Gaz-System: wybrano wykonawcę części morskiej Programu FSRU w Zatoce Gdańskiej
Gaz-System podpisał umowę z generalnym wykonawcą części morskiej Programu FSRU w Zatoce Gdańskiej - podała w czwartek spółka. Konsorcjum będzie odpowiedzialne za przygotowanie projektu wykonawczego, dostawę maszyn i urządzeń oraz budowę części morskiej programu.
biznes energetyka gospodarka morska porty trójmiasto wiadomości03 kwietnia 2025 | 14:58 | Źródło: PAP / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Gaz-System
2 kwietnia br. Gaz-System podpisał umowę z konsorcjum, w składzie: GAP Insaat Yatirim ve Dis Ticaret A.S. jako lider, Unitek Insaat Sanayi ve Ticaret A.S. oraz Fabe Polska sp. z o.o., generalnym wykonawcą części morskiej Programu FSRU w Zatoce Gdańskiej" - poinformowała w przesłanym PAP komunikacie rzeczniczka prasowa spółki Iwona Dominiak.
Przedstawicielka Gaz-Systemu wyjaśniła, że konsorcjum będzie odpowiedzialne za przygotowanie projektu wykonawczego, dostawę maszyn i urządzeń oraz budowę części morskiej Programu FSRU.
- Działania te obejmują powstanie nabrzeża postojowo - cumowniczego wraz z infrastrukturą niezbędną do obsługi jednostki regazyfikacyjnej, a także budowę gazociągu podmorskiego, który połączy Terminal z krajowym systemem przesyłowym – podała Iwona Dominiak.
Cytowany w informacji prezes Gaz-Systemu Sławomir Hinc podkreślił, że Program FSRU wszedł w fazę realizacyjną we wszystkich trzech obszarach: morskim, lądowym oraz pozyskania jednostki regazyfikacyjnej.
- Terminal FSRU o przepustowości 6,1 mld m sześc. rocznie, pokryje około 30 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania na gaz, zwiększając bezpieczeństwo dostaw tego źródła energii dla Polski i państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej – wskazał.
W komunikacie podkreślono, że umowa z konsorcjum została podpisana w formule, która pozwala na "kompleksowy model realizacji projektów inwestycyjnych, obejmujący pełen zakres usług od projektowania, przez budowę, uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych aż po uruchomienie terminala".
Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości ok. 3 km od brzegu morza. Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca (FSRU – ang. Floating Storage Regasification Unit), czyli statek przystosowany do procesowego magazynowania gazu (LNG) odbieranego z metanowców i zmiany jego stanu skupienia z ciekłego na gazowy. W tej postaci gaz będzie następnie przesyłany, poprzez gazociąg podmorski, do krajowej sieci przesyłowej.
Budowa nabrzeża w Zatoce Gdańskiej ma rozpocząć się od przeprowadzenia prac pogłębiarskich, które zaplanowano na drugą połowę 2025 roku. Planowany termin uruchomienia Terminalu FSRU to I kwartał 2028 roku.
Należący w 100 proc. do Skarbu Państwa operator systemu przesyłowego gazu Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego i zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce; jest właścicielem i operatorem terminala LNG w Świnoujściu.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Orlen wzmacnia segment poszukiwań i wydobycia w Polsce
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o Biblii stoczniowców. Czym jest RTB?
REKLAMA