Czy chiński statek jest odpowiedzialny za uszkodzenie kabli telekomunikacyjnych na Bałtyku?
Nowe ustalenia w sprawie uszkodzenia dwóch strategicznych kabli telekomunikacyjnych na Bałtyku wskazują na możliwe zaangażowanie chińskiego statku towarowego Yi Peng. Według informacji opublikowanych przez portal Navy Lookout, istnieją poszlaki sugerujące, że jednostka pod chińską banderą mogła być odpowiedzialna za incydenty, które miały miejsce 17 i 18 listopada.
nowe informacje bezpieczeństwo gospodarka morska logistyka marynarka wojenna na świecie nato offshore polityka sprzęt i technologie19 listopada 2024 | 13:03 | Źródło: Navy Lookout / X / bsky.ap / myshiptracking | Opracował: Daniel Nawrocki | Drukuj
Na zdjęciu statek Yi Peng fot. bsky.app/profile/auonsson.bsky.social/
Strategiczne połączenia przerwane
W wyniku uszkodzenia kabli doszło do przerwania transmisji między Finlandią a Niemcami (CLion1) oraz między Szwecją a Litwą (BSC). Operatorzy telekomunikacyjni szybko przywrócili podstawowe funkcje przesyłowe, jednak naprawa infrastruktury może potrwać od kilku do kilkunastu dni. W przypadku kabla CLion1 naprawą zajmie się specjalistyczny statek, który przybędzie z Francji.
Incydenty te wzbudziły poważne obawy o bezpieczeństwo infrastruktury podmorskiej, która stanowi kluczowy element współczesnej komunikacji i logistyki na Bałtyku.
- Takie zdarzenia nie mogą być lekceważone, zwłaszcza w kontekście strategicznej roli Bałtyku jako kluczowego obszaru dla europejskiej komunikacji i transportu – komentuje Damian Przybysz, oficer prasowy 3. Flotylli Okrętów.
Więcej: Uszkodzenie kabli telekomunikacyjnych na Bałtyku
Podejrzenia wobec chińskiego statku towarowego Yi Peng
Według Navy Lookout, analizując trasę i aktywność statku Yi Peng, można zauważyć, że jednostka znajdowała się w bezpośredniej okolicy obu uszkodzonych kabli w czasie incydentów. Chiński statek towarowy mógł przypadkowo lub celowo przeciąć podmorskie połączenia.
- Statek towarowy pod chińską banderą Yi Peng przepłynął nad podmorskimi kablami C-Lion 1 i BSC, w tym samym czasie, gdy się zepsuły - informuje Auonsson, użytkownik X cytowany przez Navy Lookout.
Trasa statku Yi Peng Fot. zrzut ekranu / myshiptracking
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
komentarze
Trochę to niemożliwe, sprawdziłem Yi Peng dobija właśnie do portu w Tajlandii kończąc trasę z Morza Czarnego. MożeYi Peng 5? Ten wpływa właśnie Kattegatem na Bałtyk?
19:19
zobacz też
USA zaostrza sankcje nałożone na irańską "flotę cieni"
Incydent na Bałtyku: Rosyjski okręt wystrzelił amunicję sygnałową w kierunku niemieckiego śmigłowca
Flota 26 lodołamaczy na Wiśle, Odrze, Warcie i Noteci gotowych na zimę
Finowie przekazali Estonii przewodnictwo w Baltic Sea Region Border Control Cooperation (BSRBCC)
Rosyjski okręt podwodny w Morzu Południowochińskim nieopodal Filipin. "Budzi ogromne zaniepokojenie"
Wyróżnienie dla oficera 13 Dywizjonu Trałowców. "Siłą armii są ludzie, którzy nadają jej właściwy kierunek"
Chińskie dźwigi portowe m.in. w polskim porcie stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa? Eksperci mają obawy
Pożar na statku „Sofia” na Bałtyku - załoga ewakuowana, statek przygotowywany do holowania
Coraz głośniej o Navy Policing. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej: "To mogą być polskie jednostki"
Kanada przekazuje dowództwo Stałego Zespołu Sił Morskich NATO 2 (SNMG2) Turcji
REKLAMA