Cadeler dostarcza najnowszy statek instalacyjny Wind Pace
Cadeler, globalny lider w dziedzinie instalacji turbin wiatrowych na morzu, ogłosił pomyślne dostarczenie swojego najnowszego statku typu jack-up – Wind Pace. To kolejny istotny krok w rozbudowie floty firmy, umożliwiający sprostanie rosnącemu zapotrzebowaniu na duże projekty energii odnawialnej na całym świecie.
biznes energetyka gospodarka morska przemysł stoczniowy wiadomości30 marca 2025 | 10:23 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Cadeler
Wind Pace – nowy statek w portfelu Cadeler
Wind Pace – siódmy statek w portfelu Cadeler – został dostarczony bezpiecznie, na czas i w ramach założonego budżetu. Oficjalna ceremonia nadania nazwy odbyła się 12 marca w stoczni COSCO Shipping Heavy Industry (COSCO) w Qidong w Chinach, gdzie statek został zbudowany.
Projekt Wind Pace w Stanach Zjednoczonych
Po dostawie Wind Pace zostanie skierowany do Stanów Zjednoczonych, gdzie od drugiego kwartału 2025 roku do pierwszego kwartału 2026 roku będzie wspierał projekt na morskiej farmie wiatrowej. To już drugi projekt Cadeler na wodach amerykańskich.
Siostrzany statek Wind Peak, pierwszy z nowych statków klasy P, został dostarczony w sierpniu 2024 roku i obecnie pracuje przy instalacji na jednej z największych na świecie pojedynczych farm wiatrowych – Sofia Offshore Wind Farm u wybrzeży Yorkshire w Wielkiej Brytanii.
Nowoczesne rozwiązania techniczne statku Wind Pace
Wind Pace, podobnie jak Wind Peak, został zaprojektowany z myślą o instalacjach najnowszej generacji turbin wiatrowych oraz trudnych warunkach morskich. Statki klasy P mogą transportować i instalować do siedmiu kompletnych turbin o mocy 15 MW lub pięć turbin o mocy powyżej 20 MW, co znacząco skraca czas instalacji i poprawia efektywność energetyczną.
Nowoczesne systemy zasilania hybrydowego oraz cyberbezpieczeństwo operacyjne zapewniają wysoką efektywność oraz bezpieczeństwo. Główne dźwigi o udźwigu 2 600 ton na wysokości 47 metrów i przestrzeń pokładowa 5 600 m² pozwalają na szybki i bezpieczny montaż turbin. Statki są również przystosowane do przyszłych operacji na ekologiczne paliwo metanolowe.
Rozbudowa floty jako odpowiedź na potrzeby rynku
- Statki klasy P wyznaczają nowy standard w technologii instalacji turbin wiatrowych na morzu. Ich zaawansowane możliwości dźwigowe, skuteczność w transporcie oraz mniejsze zużycie energii przynoszą naszym klientom realne korzyści. Wind Peak już to udowodnił, a teraz liczymy na równie duży sukces Wind Pace – mówi Mikkel Gleerup, CEO Cadeler.
Cadeler konsekwentnie poszukuje innowacyjnych rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój w branży morskiej energetyki wiatrowej. Współpraca z kluczowymi partnerami, takimi jak COSCO, GustoMSC, NOV, Kongsberg, Huisman i MAN Energy, zaowocowała budową jednych z najbardziej zaawansowanych jednostek na rynku.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Orlen wzmacnia segment poszukiwań i wydobycia w Polsce
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o Biblii stoczniowców. Czym jest RTB?
REKLAMA