Arabia Saudyjska rekordowo obniżyła ceny ropy
Saudi Aramco, państwowy gigant naftowy i największy eksporter ropy naftowej na świecie, ogłosił w niedzielę obniżenie oficjalnych cen sprzedaży (OSP) dla azjatyckich rafinerii. Decyzja ta dotyczy dostaw styczniowych i ma na celu dostosowanie cen do aktualnych warunków rynkowych.
biznes inne na świecie wiadomości10 grudnia 2024 | 08:38 | Źródło: e-petrol / Reuters / Gazeta Morska | Drukuj
fot. Saudi Aramco
Arab Light w najniższej cenie od 2021 roku
Cena OSP dla gatunku Arab Light, przeznaczonego na styczniowe dostawy, została obniżona do premii 90 centów za baryłkę w porównaniu z średnią ceną ropy z Omanu/Dubaj. Oznacza to spadek o 80 centów w porównaniu z premią wynoszącą 1,70 USD za baryłkę w grudniu. Jest to najniższa premia dla tego gatunku ropy od stycznia 2021 roku, kiedy globalny popyt był znacząco osłabiony przez pandemię COVID-19.
Powody obniżki cen
Analitycy rynku wskazują na kilka przyczyn tej decyzji. Po pierwsze, obniżenie stawek OSP odzwierciedla słaby popyt na ropę w regionie Azji, który odpowiada za około 70% eksportu ropy z Arabii Saudyjskiej. Po drugie, może być to strategia Aramco mająca na celu odzyskanie udziałów w rynku, które tracone są na rzecz konkurentów.
Dodatkowo, umocnienie dolara amerykańskiego w ostatnich tygodniach mogło wpłynąć na konieczność obniżenia cen. Wyższy kurs dolara sprawia, że koszt ropy dla nabywców posługujących się lokalnymi walutami jest wyższy, co może ograniczać ich zainteresowanie zakupami.
Śledźcie nas na portalu X, aby być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami | gazetamorska.pl!
Bartosz Piątek
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Orlen wzmacnia segment poszukiwań i wydobycia w Polsce
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o Biblii stoczniowców. Czym jest RTB?
REKLAMA