Wodowanie ORP Rybitwa. To piąty niszczyciel min typu Kormoran II dla Marynarki Wojennej RP

19 marca 2025 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyła się uroczystość chrztu i wodowania ORP Rybitwa (nr burtowy 605), piątego z serii nowoczesnych niszczycieli min projektu 258 typu Kormoran II. To kolejny etap modernizacji polskiej floty wojennej, wzmacniający zdolności obrony przeciwminowej na Bałtyku i poza nim.

marynarka wojenna przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy trójmiasto wiadomości

19 marca 2025   |   16:19   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. 8FOW / Marynarka Wojenna RP

fot. 8FOW / Marynarka Wojenna RP

Chrzest ORP Rybitwa – symbol tradycji i nowoczesności

Ceremonię chrztu poprowadziła matka chrzestna, Maria Teryfter, żona kontradmirała Krzysztofa Teryftera, byłego dowódcy 8. Flotylli Obrony Wybrzeża w latach 2009–2014. Wypowiedziała tradycyjne słowa: „Płyń po morzach i oceanach świata, sław imię polskiego stoczniowca i polskiego marynarza. Nadaję ci imię Rybitwa”, po czym rozbiła butelkę szampana o burtę okrętu. Wodowanie rozpoczęło kolejny etap budowy – wyposażanie jednostki w uzbrojenie i zaawansowane systemy okrętowe.

ORP Rybitwa dołączy do świnoujskiego 12. Dywizjonu Trałowców w ramach 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, obok ORP Jaskółka (604) i planowanego ORP Czajka (606). W gdyńskim 13. Dywizjonie Trałowców służą już ORP Kormoran (601), ORP Albatros (602) i ORP Mewa (603).

Niszczyciele min Kormoran II. Gwarancja bezpieczeństwa morskiego

Okręty typu Kormoran II, budowane przez konsorcjum z liderem Remontowa Shipbuilding S.A., Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej S.A. oraz PGZ Stocznią Wojenną, to zaawansowane jednostki przeznaczone do:

  • poszukiwania, klasyfikacji i zwalczania min morskich,
  • rozpoznania torów wodnych,
  • prowadzenia innych jednostek przez akweny zagrożone minami,
  • stawiania min,
  • zdalnego sterowania platformami przeciwminowymi.

Ich wszechstronność pozwala na działanie na polskich wodach, a także w misjach międzynarodowych w ramach NATO, UE czy koalicyjnych sił wielonarodowych.

Harmonogram budowy ORP Rybitwa i serii Kormoran II

Budowa ORP Rybitwa rozpoczęła się 19 stycznia 2024 roku cięciem blach, a stępkę położono 20 marca 2024 roku. Zakończenie serii sześciu okrętów zaplanowano na lata 2026–2027. Dotychczasowe etapy programu obejmują:

  • ORP Kormoran (601) – wodowanie prototypu w 2017 roku,
  • ORP Albatros (602) – wejście do służby w 2022 roku,
  • ORP Mewa (603) – banderę podniesiono w 2023 roku,
  • ORP Jaskółka (604) – wodowanie w czerwcu 2024 roku,
  • ORP Czajka (606) – budowa rozpoczęta w październiku 2024 roku.

Budowa Mieczników i postępy w projekcie pk. Orka

Modernizacja Marynarki Wojennej RP obejmuje także inne kluczowe programy. W ramach projektu Miecznik, którego celem jest pozyskanie trzech fregat wielozadaniowych, pierwsza jednostka jest w trakcie budowy w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Cięcie blach rozpoczęto w 2023 roku, a harmonogram zakłada wodowanie w 2026 roku i wejście do służby do 2029 roku. Okręty te znacząco zwiększą potencjał bojowy polskiej floty.

Równolegle trwają prace analityczne nad projektem pk. Orka, dotyczącym zakupu okrętów podwodnych nowej generacji. W marcu 2025 roku program znajduje się w fazie negocjacji z potencjalnymi dostawcami, m.in. francuską Naval Group, szwedzkim Saabem i niemieckim thyssenkrupp Marine Systems. Decyzja o wyborze partnera i rozpoczęciu budowy spodziewana jest w latach 2026–2027.

Historia nazwy ORP Rybitwa w Marynarce Wojennej

Nazwa „Rybitwa” ma bogatą tradycję w polskiej flocie:

  1. 1921–1931 – poniemiecki trałowiec redowy typu FM,
  2. 1935–1966 – trałowiec typu Jaskółka, pierwszy okręt zaprojektowany i zbudowany w Polsce,
  3. 1967–2002 – trałowiec bazowy projektu 206F.

Współczesny ORP Rybitwa kontynuuje dziedzictwo, łącząc historyczne znaczenie z najnowszymi technologiami obrony morskiej.

Polski przemysł stoczniowy na fali

Wodowanie ORP Rybitwa podkreśla rozwój krajowego sektora okrętowego. Program Kormoran II, zainicjowany w 2017 roku, to dowód na zaawansowane kompetencje polskich stoczni i inżynierów. Seria sześciu niszczycieli min wzmacnia pozycję Polski jako kluczowego gracza w zapewnianiu bezpieczeństwa morskiego na Bałtyku.

Dowiedz się więcej o modernizacji Marynarki Wojennej RP i śledź postępy budowy ORP Czajka, ostatniego okrętu serii Kormoran II.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

galeria


komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz