To najwyższa hala kadłubowa w Polsce. Nowe obiekty PGZ Stoczni Wojennej gotowe!
Hala produkcyjna o imponującej wysokości 46 metrów, gigantyczne bramy o rozmiarach porównywalnych do boisk koszykarskich oraz suwnice zdolne podnieść aż 100 ton – to tylko niektóre z cech dwóch nowych strategicznych obiektów na terenie PGZ Stoczni Wojennej: Hali Produkcyjnej i Hali Kadłubowej. Realizację inwestycji powierzono konsorcjum firm NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET.
gospodarka morska marynarka wojenna przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy trójmiasto wiadomości22 listopada 2024 | 12:01 | Źródło: NDI / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. NDI
W ramach inwestycji powstały dwa nowe obiekty, które usprawniły funkcjonowanie PGZ Stoczni Wojennej. Od teraz we wnętrzu Hali Kadłubowej integrowane są kadłuby trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP, powstających w ramach Programu Miecznik.
Powierzchnia zabudowy hali wynosi blisko 6 tys. m2, jej wysokość to 43 metry, a wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji to nawet 46 metrów. Bramy wielkogabarytowe osiągnęły podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości. Jak informuje spółka NDI, brama główna waży wraz z maszynownią aż 34 tony, natomiast suwnice są w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Takie parametry czynią halę najwyższym tego typu obiektem nie tylko w polskim przemyśle stoczniowym, ale też jednym z największych w Europie.
Imponujące są nie tylko rozmiary Hali Kadłubowej, ale również sprzęt użyty do jej budowy. Podczas prac instalacyjnych i montażu obudowy na terenie PGZ Stoczni Wojennej wykorzystano aż cztery z zaledwie sześciu dostępnych w Polsce podnośników o wysokości 58 metrów.
Poza Halą Kadłubową wybudowana została również Hala Produkcyjna, o powierzchni blisko 5 tys. m2, w której od teraz funkcjonują wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe oraz 4-kondygnacyjny budynek biurowy. Stoczniowcy mają teraz komfortowe warunki pracy, a nowe maszyny, jakie zostały tam zamontowane, zapewniają przeskok technologiczny w obszarach produkcji.
Dodatkowo, jak informują wykonawcy, rozbudowane zostało nabrzeże, wybudowano drogi wewnętrzne i parkingi. Modernizacja objęła też infrastrukturę techniczną.
To największe w ponad 100-letniej historii PGZ Stoczni Wojennej inwestycje, a ich wartość wynosi ponad 300 mln złotych. Generalnym Wykonawcą jest konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET.
Śledźcie nas na portalu X, aby być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami | gazetamorska.pl!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Nowy inwestor w szczecińskim Porcie. Powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy
Wojewoda pomorska wydała pozwolenie na budowę terminalu FSRU w Porcie Gdańsk
RWE uzyskało pozwolenia na budowę morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II
Przemysł morski mobilizuje się do wdrożenia czystych paliw. Dekada przełomu dla czystej żeglugi
W Porcie Gdańsk powstanie Agro Terminal. Zrealizuje go spółka Port Gdański Eksploatacja
Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka: "Podpisaliśmy kolejne umowy na terminal kontenerowy w Świnoujściu"
Pierwsze rozładowanie przy nowym nabrzeżu w Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu
Nowy Morski Terminal Przeładunkowy już gotowy
Rekordowe importy węgla przez Chiny w 2024 roku. Jak wpływają na transport morski?
Maersk przekształca magazyn w Chennai w obiekt zarządzany wyłącznie przez kobiety
REKLAMA