To najwyższa hala kadłubowa w Polsce. Nowe obiekty PGZ Stoczni Wojennej gotowe!
Hala produkcyjna o imponującej wysokości 46 metrów, gigantyczne bramy o rozmiarach porównywalnych do boisk koszykarskich oraz suwnice zdolne podnieść aż 100 ton – to tylko niektóre z cech dwóch nowych strategicznych obiektów na terenie PGZ Stoczni Wojennej: Hali Produkcyjnej i Hali Kadłubowej. Realizację inwestycji powierzono konsorcjum firm NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET.
gospodarka morska marynarka wojenna przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy trójmiasto wiadomości22 listopada 2024 | 12:01 | Źródło: NDI / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. NDI
W ramach inwestycji powstały dwa nowe obiekty, które usprawniły funkcjonowanie PGZ Stoczni Wojennej. Od teraz we wnętrzu Hali Kadłubowej integrowane są kadłuby trzech ultranowoczesnych fregat dla Marynarki Wojennej RP, powstających w ramach Programu Miecznik.
Powierzchnia zabudowy hali wynosi blisko 6 tys. m2, jej wysokość to 43 metry, a wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji to nawet 46 metrów. Bramy wielkogabarytowe osiągnęły podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości. Jak informuje spółka NDI, brama główna waży wraz z maszynownią aż 34 tony, natomiast suwnice są w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Takie parametry czynią halę najwyższym tego typu obiektem nie tylko w polskim przemyśle stoczniowym, ale też jednym z największych w Europie.
Imponujące są nie tylko rozmiary Hali Kadłubowej, ale również sprzęt użyty do jej budowy. Podczas prac instalacyjnych i montażu obudowy na terenie PGZ Stoczni Wojennej wykorzystano aż cztery z zaledwie sześciu dostępnych w Polsce podnośników o wysokości 58 metrów.
Poza Halą Kadłubową wybudowana została również Hala Produkcyjna, o powierzchni blisko 5 tys. m2, w której od teraz funkcjonują wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe oraz 4-kondygnacyjny budynek biurowy. Stoczniowcy mają teraz komfortowe warunki pracy, a nowe maszyny, jakie zostały tam zamontowane, zapewniają przeskok technologiczny w obszarach produkcji.
Dodatkowo, jak informują wykonawcy, rozbudowane zostało nabrzeże, wybudowano drogi wewnętrzne i parkingi. Modernizacja objęła też infrastrukturę techniczną.
To największe w ponad 100-letniej historii PGZ Stoczni Wojennej inwestycje, a ich wartość wynosi ponad 300 mln złotych. Generalnym Wykonawcą jest konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET.
Śledźcie nas na portalu X, aby być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami | gazetamorska.pl!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria




















komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Bałtyk 2 i Bałtyk 3 z FID. Rusza budowa największych farm wiatrowych na polskich wodach
Nowe odkrycie gazu na Morzu Czarnym: Turcja wzmacnia swoją pozycję w sektorze energetycznym
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
REKLAMA