Szyny bez granic. ArcelorMittal Poland rusza z ekspresowym, morskim transportem do Skandynawii
ArcelorMittal Poland realizuje przełomowy transport swoich długich szyn do Skandynawii. 260 ton 120-metrowej szyny oraz 520 ton szyny 60-metrowej dotarło do szwedzkich odbiorców wyjątkową logistyczną operacją. Z huty w Dąbrowie Górniczej szyny trafiły koleją do Świnoujścia, gdzie bez przeładunku, wprost z wagonów, wjechały na specjalny prom kolejowy, który zawinął do Ystad.
biznes gospodarka morska logistyka porty transport i spedycja wiadomości15 marca 2025 | 20:20 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. ArcelorMittal Poland
Transport ten to efekt wznowienia nieczynnego od 2019 roku połączenia kolejowo-promowego między Świnoujściem a szwedzkim portem Ystad.
– To dla nas świetna wiadomość, bo do tej pory musieliśmy transportować szyny do klientów w tym rejonie okrężną drogą przez Niemcy i port w Rostock – wyjaśnia Witold Hickiewicz, kierownik ds. projektów logistycznych w ArcelorMittal Poland.
25 tysięcy ton rocznie
Spółka szacuje, że w najbliższych latach, dzięki nowej trasie, dostarczy do Skandynawii nawet 25 tysięcy ton długich szyn rocznie.
– Jesteśmy dumni, że nasze wysiłki przyniosły efekt. W tym roku i w kolejnych latach planujemy przewieźć promem ze Świnoujścia większość zamówień długiej szyny do krajów skandynawskich – podkreśla Maciej Graczyk, szef ds. zakupów odpowiedzialny za logistykę kolei.
ArcelorMittal Poland produkuje w Dąbrowie Górniczej różne profile szynowe spełniające międzynarodowe normy. W zeszłym roku spółka wprowadziła do produkcji komercyjnej nową szynę z utwardzaną główką. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, niemal 100 proc. wyrobów długich transportowanych jest koleją.
Ekologiczna logistyka w praktyce
Kolejowy transport szyn to nie tylko wygoda, ale i sposób na ograniczenie emisji CO2.
– Ponad 40 proc. naszych wyrobów gotowych transportujemy do klientów koleją. Taka forma transportu jest znacznie mniej emisyjna. Cieszymy się, że będziemy mogli realizować teraz szybkie transporty naszych wyrobów promem kolejowym – mówi Wojciech Koszuta, prezes i dyrektor generalny ArcelorMittal Poland.
Firma testuje również nowoczesne, niskoemisyjne rozwiązania w transporcie drogowym.
– Przeprowadziliśmy testy ciężarówek elektrycznych, tych napędzanych HVO, a ostatnio także biogazem. Redukcja oddziaływania transportu na środowisko to integralna część naszej dekarbonizacyjnej strategii – dodaje Wojciech Koszuta.
Nowa trasa kolejowo-promowa to nie tylko przełom dla ArcelorMittal Poland, ale także szansa na usprawnienie dostaw i ograniczenie śladu węglowego w transporcie ciężkich wyrobów stalowych na rynki skandynawskie.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Abidżan wysłał armię do walki z przemytnikami kakao, od którego zależy budżet kraju
Polenergia: Morskie farmy wiatrowe kolejnym krokiem w kierunku bezemisyjnej przyszłości
Port Gdańsk z silnym otwarciem roku. Dynamiczny wzrost przeładunków kontenerów i surowców
Urząd Morski zamówił w stoczni „Wulkan" stawiacz pław za ponad 30 mln zł
Chińskie firmy obecne w ponad jednej trzeciej wszystkich portów afrykańskich
PGZ w ciągu ostatniego roku zawarła kontrakty na ok. 120 mld zł. W planach rozbudowa zdolności produkcyjnych
MSC Elisabetta zawinęła do Baltic Hub. Nowoczesny gigant kontenerowy w Gdańsku
W USA ceny ropy spadają; będzie nadwyżka surowca, a perspektywy wojny handlowej się pogarszają
Coraz więcej uszkodzonych aut używanych trafia do Polski. Import samochodów osiąga rekordowy poziom
W szczecińskim porcie powstanie multimodalny kolejowy węzeł przeładunkowy za 35 mln zł
REKLAMA