Światowy Dzień Morza: Urząd Morski w Gdyni zostanie podświetlony na niebiesko
Nawigowanie przyszłością: przede wszystkim bezpieczeństwo! Pod tym hasłem 26 września po raz kolejny będziemy celebrować Światowy Dzień Morza
gospodarka morska trójmiasto wiadomości25 września 2024 | 21:43 | Źródło: Urząd Morski w Gdyni | Gazeta Morska | Drukuj
Urząd Morski w Gdyni / fot. Urząd Morski w Gdyni
Obchody Światowego Dnia Morza 2024 w Gdyni
W odpowiedzi na inicjatywę Sekretarza Generalnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO - International Maritime Organization) z 2021 roku, z okazji Światowego Dnia Morza w czwartek w godzinach 19.00-24.00 budynek Urzędu Morskiego w Gdyni przy ul. Chrzanowskiego 10 – perła gdyńskiego modernizmu, zostanie podświetlony na niebiesko.
- Iluminacja budynków, związanych z gospodarką morską ma na celu podnoszenie świadomości kluczowego znaczenia transportu morskiego dla całego świata. - podkreślają w Urzędzie Morskim w Gdyni. - Niewątpliwie będzie to również gratka dla miłośników fotografii, historii Miasta z Morza i Marzeń, architektury i oczywiście samego morza. Serdecznie zapraszamy na ten wyjątkowy plener!
Tak pracuje International Maritime Organization
Temat obchodów tegorocznego Światowego Dnia Morza 2024, „Nawigowanie przyszłością: przede wszystkim bezpieczeństwo” (ang. Navigating the future: safety first), obrazuje pracę IMO na rzecz poprawy bezpieczeństwa i ochrony na morzu w połączeniu z ochroną środowiska morskiego przy jednoczesnym zapewnieniu, iż proces tworzenia przepisów uwzględnia szybkie tempo zmian technologicznych i innowacji.
- Temat ten bez wątpienia pozwala skupić się na pełnej implementacji przepisów, regulujących kwestie bezpieczeństwa i wynikających bezpośrednio z nowych oraz wdrożonych już technologii, jak również kwestii wprowadzania paliw alternatywnych, zawierających środki redukcji emisji gazów cieplarnianych (GHG) ze statków. Związane jest to z faktem, iż IMO zależy zarówno na zapewnieniu bezpieczeństwa, jak i wydajności żeglugi, a co za tym idzie udoskonalaniu przepływu międzynarodowego handlu morskiego, tak aby w dalszym ciągu przebiegał płynnie i wydajnie - wyjaśniają w Urzędzie Morskim.
Od momentu powstania, tj. od roku 1948, główny trzon wszystkich działań IMO skoncentrowany jest na zapewnieniu bezpieczeństwa żeglugi. Przepisy regulujące te kwestie bezustannie ewoluują, a obszary wymagające uregulowania są uzupełniane dzięki proaktywnej pracy IMO. Ma ona na celu przewidywanie zmian, niezbędnych do wdrożenia w wyniku pojawiających się nowych technologii czy innowacji, czego przykładem są m.in. prace nad Kodeksem MASS (Kodeks dla morskich statków autonomicznych).
Bezpieczeństwo morskie
Podkreślić należy, iż w roku 2024 mija 50 lat od momentu przyjęcia Konwencji SOLAS (1974 r.), kluczowej Konwencji IMO, regulującej kwestie bezpieczeństwa morskiego.
Tegoroczny temat obchodów Światowego Dnia Morza jest także ściśle powiązany z Agendą ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 oraz kilkoma celami zrównoważonego rozwoju ONZ (SDG ang. Sustainable Development Goals). Mowa przede wszystkim o:
- SDG 7, dotyczącym zapewnienia dostępu do niedrogiej, niezawodnej, zrównoważonej i nowoczesnej energii (osiągnięte poprzez ułatwienie dostępu do badań i technologii w zakresie czystej energii
- SDG 8, promującym trwały, wyłączny i zrównoważony wzrost gospodarczy, pełne i produktywne zatrudnienie oraz godną pracę dla wszystkich
- SDG 9, mówiący o budowaniu odpornej infrastruktury, promowaniu wyłącznego i zrównoważonego uprzemysłowienia oraz wspieraniu innowacji
- SDG 13, zachęcający do podjęcia pilnych działań w celu zwalczania zmian klimatycznych oraz ich skutków
- SDG 14, dotyczący ochrony i zrównoważonego wykorzystania oceanów, mórz i zasobów morskich na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Tegoroczny temat został zatwierdzony przez Radę IMO na jej 129 sesji, w następstwie propozycji przedłożonej przez Sekretarza Generalnego.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Redakcja Gazeta Morska
użytkownik
galeria





komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Nowe odkrycie gazu na Morzu Czarnym: Turcja wzmacnia swoją pozycję w sektorze energetycznym
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o Biblii stoczniowców. Czym jest RTB?
REKLAMA