Przemysł morski mobilizuje się do wdrożenia czystych paliw. Dekada przełomu dla czystej żeglugi
W ramach szczytu klimatycznego COP29, ponad 50 podmiotów z sektora morskiego, w tym porty, armatorzy i firmy technologiczne, podpisało "Wezwanie do działania" (Call to Action), które ma na celu przyspieszenie wdrażania zeroemisyjnych paliw w żegludze. Celem jest, aby do 2030 roku co najmniej 5%, a najlepiej 10%, paliw stosowanych w transporcie morskim było wolnych od emisji dwutlenku węgla. Podpisanie tego dokumentu podkreśla pilną potrzebę wprowadzenia zrównoważonych polityk, inwestycji w statki napędzane paliwami zeroemisyjnymi oraz rozwój globalnej infrastruktury do produkcji wodoru.
biznes ekologia gospodarka morska porty wiadomości03 grudnia 2024 | 13:38 | Źródło: Port Amsterdam / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Port of Amsterdam
Infrastruktura i innowacje – klucz do sukcesu
Aby zrealizować ambitne cele, niezbędne jest zainwestowanie w rozwój odpowiedniej infrastruktury bunkrowania paliw alternatywnych, zwłaszcza wodoru i paliw pochodnych. Porty morskie, takie jak Port Amsterdam, odgrywają kluczową rolę w tym procesie, inwestując w magazynowanie i dystrybucję zielonego wodoru oraz innych paliw zeroemisyjnych. Jednocześnie, przedsiębiorstwa żeglugowe i instytucje badawcze, takie jak projekt H2Ships w regionie Europy Północno-Zachodniej, testują praktyczne rozwiązania dla statków napędzanych wodorem, co pozwoli na dalszy rozwój tej technologii
Nowe paliwa i zasady bezpieczeństwa
Wraz z rosnącym zainteresowaniem nowymi paliwami, takimi jak metanol, amoniak i bio-paliwa, pojawia się potrzeba stworzenia jasnych zasad bezpieczeństwa dotyczących ich magazynowania i bunkrowania. Port Amsterdam, we współpracy z międzynarodowymi instytucjami, prowadzi badania nad wprowadzeniem odpowiednich norm, które umożliwią bezpieczne korzystanie z tych alternatywnych źródeł energii.
Ponadto, modernizacja infrastruktury portowej, w tym instalacja "shore power" (zasilania brzegowego), staje się kolejnym krokiem w dążeniu do czystszej żeglugi, zmniejszając emisje spalin w portach.
Wspólna odpowiedzialność sektora morskiego
Współpraca wszystkich podmiotów w łańcuchu wartości morskiego transportu – od producentów paliw po porty i armatorów – jest kluczowa dla powodzenia transformacji sektora. Podpisanie "Wezwania do działania" stanowi zatem nie tylko zobowiązanie do rozwoju czystych technologii, ale także sygnał dla polityków o konieczności - ze strony sygnatariuszy - przyspieszenia regulacji oraz wsparcia dla innowacji w dziedzinie paliw zeroemisyjnych.
Wspólne działania na rzecz zrównoważonej żeglugi, w tym inwestycje w badania i rozwój, mogą przyczynić się do osiągnięcia celów klimatycznych na poziomie globalnym, choć ich redefinicja nastąpi z całą pewnością po zaprzysiężeniu Donalda Trumpa na 47. Prezydenta Stanów Zjednoczonych.
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Saab oferuje Kanadzie system GlobalEye. Nowoczesne rozwiązanie AEW&C na platformie Bombardiera
ORLEN Neptun stawia na polskie firmy. MEWO, Geofizyka Toruń i ORLEN Petrobaltic zbadają Bałtyk dla Baltic East
Port Gdańsk zyska nowoczesne centrum kontroli granicznej. Rusza ważna inwestycja dla polskiego wybrzeża
Sławków - lądowe okno na świat. Rozbudowa terminalu kluczowa dla logistyki Polski i Unii Europejskiej
Port Łeba otwiera się na offshore. Zakończenie modernizacji w sierpniu 2026
Nowe źródło kogeneracyjne w Elblągu
Polscy armatorzy łączą siły pod wspólną marką POLSCA Baltic Ferries. Co to oznacza dla branży?
Equinor i Polenergia rozpoczynają budowę morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3
Polska buduje fundamenty europejskiego offshore. Baltic Towers startuje z produkcją
Wysokie zyski Grupy Orlen w pierwszym kwartale 2025 roku
REKLAMA