Przemysł morski mobilizuje się do wdrożenia czystych paliw. Dekada przełomu dla czystej żeglugi
W ramach szczytu klimatycznego COP29, ponad 50 podmiotów z sektora morskiego, w tym porty, armatorzy i firmy technologiczne, podpisało "Wezwanie do działania" (Call to Action), które ma na celu przyspieszenie wdrażania zeroemisyjnych paliw w żegludze. Celem jest, aby do 2030 roku co najmniej 5%, a najlepiej 10%, paliw stosowanych w transporcie morskim było wolnych od emisji dwutlenku węgla. Podpisanie tego dokumentu podkreśla pilną potrzebę wprowadzenia zrównoważonych polityk, inwestycji w statki napędzane paliwami zeroemisyjnymi oraz rozwój globalnej infrastruktury do produkcji wodoru.
biznes ekologia gospodarka morska porty wiadomości03 grudnia 2024 | 13:38 | Źródło: Port Amsterdam / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Port of Amsterdam
Infrastruktura i innowacje – klucz do sukcesu
Aby zrealizować ambitne cele, niezbędne jest zainwestowanie w rozwój odpowiedniej infrastruktury bunkrowania paliw alternatywnych, zwłaszcza wodoru i paliw pochodnych. Porty morskie, takie jak Port Amsterdam, odgrywają kluczową rolę w tym procesie, inwestując w magazynowanie i dystrybucję zielonego wodoru oraz innych paliw zeroemisyjnych. Jednocześnie, przedsiębiorstwa żeglugowe i instytucje badawcze, takie jak projekt H2Ships w regionie Europy Północno-Zachodniej, testują praktyczne rozwiązania dla statków napędzanych wodorem, co pozwoli na dalszy rozwój tej technologii
Nowe paliwa i zasady bezpieczeństwa
Wraz z rosnącym zainteresowaniem nowymi paliwami, takimi jak metanol, amoniak i bio-paliwa, pojawia się potrzeba stworzenia jasnych zasad bezpieczeństwa dotyczących ich magazynowania i bunkrowania. Port Amsterdam, we współpracy z międzynarodowymi instytucjami, prowadzi badania nad wprowadzeniem odpowiednich norm, które umożliwią bezpieczne korzystanie z tych alternatywnych źródeł energii.
Ponadto, modernizacja infrastruktury portowej, w tym instalacja "shore power" (zasilania brzegowego), staje się kolejnym krokiem w dążeniu do czystszej żeglugi, zmniejszając emisje spalin w portach.
Wspólna odpowiedzialność sektora morskiego
Współpraca wszystkich podmiotów w łańcuchu wartości morskiego transportu – od producentów paliw po porty i armatorów – jest kluczowa dla powodzenia transformacji sektora. Podpisanie "Wezwania do działania" stanowi zatem nie tylko zobowiązanie do rozwoju czystych technologii, ale także sygnał dla polityków o konieczności - ze strony sygnatariuszy - przyspieszenia regulacji oraz wsparcia dla innowacji w dziedzinie paliw zeroemisyjnych.
Wspólne działania na rzecz zrównoważonej żeglugi, w tym inwestycje w badania i rozwój, mogą przyczynić się do osiągnięcia celów klimatycznych na poziomie globalnym, choć ich redefinicja nastąpi z całą pewnością po zaprzysiężeniu Donalda Trumpa na 47. Prezydenta Stanów Zjednoczonych.
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Orlen wzmacnia segment poszukiwań i wydobycia w Polsce
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o Biblii stoczniowców. Czym jest RTB?
REKLAMA