Przełomowe plany modernizacji portu morskiego w Kołobrzegu
W Kołobrzegu rozpoczęto prace nad jedną z najważniejszych inwestycji ostatnich lat. Dzięki współpracy Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg (ZPMK), Ministerstwa Obrony Narodowej (MON) oraz Urzędu Morskiego w Szczecinie port przejdzie modernizację, która ma nie tylko zwiększyć jego możliwości operacyjne, ale także dostosować go do nowych wyzwań geopolitycznych i energetycznych. W poniedziałek ogłoszono pierwszy przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej, co stanowi pierwszy krok w realizacji tego ambitnego projektu.
porty wiadomości02 grudnia 2024 | 15:30 | Źródło: Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg | Opracował: Bartosz Piątek | Drukuj
fot. Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg
Trójstronne porozumienie i cele inwestycji
Podpisane latem porozumienie między trzema podmiotami umożliwiło rozpoczęcie działań na terenach o zróżnicowanej własności. Projekt zakłada poszerzenie wejścia do portu, pogłębienie kanału portowego, przebudowę falochronu zachodniego oraz modernizację 250-metrowego odcinka nabrzeża należącego do Sił Zbrojnych RP.
Dzięki tym zmianom port będzie w stanie przyjmować większe jednostki, o długości do 130 metrów, podczas gdy obecnie limit wynosi 100 metrów.
Rozwój gospodarki i bezpieczeństwa narodowego
Jak podkreśla Artur Lijewski, prezes ZPMK, modernizacja toru wodnego jest kluczowa dla wykorzystania potencjału portu. Inwestycja nie tylko zwiększy zdolności przeładunkowe i umożliwi wprowadzenie promów pasażerskich, ale także przygotuje port do pełnienia roli serwisowej dla morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
Dodatkowo planowane jest utworzenie w Porcie Wojennym Centrum Operacji Morskich, co stanowi odpowiedź na obecne wyzwania geopolityczne.
– Zmiana parametrów toru wodnego to fundament dla rozwoju portu i jego użytkowników. Inwestycja pozwoli na lepsze wykorzystanie potencjału Kołobrzegu, zarówno w kontekście gospodarki morskiej, jak i bezpieczeństwa narodowego – zaznacza prezes Lijewski.
Nowa jakość współpracy
Koordynatorem działań w ramach trójstronnego porozumienia został ZPMK, spółka komunalna, która od lat dąży do uporządkowania struktury własnościowej terenów portowych. Dziś jedynie 13% terenów objętych inwestycją znajduje się pod zarządem ZPMK, podczas gdy MON odpowiada za 71%, a Urząd Morski za pozostałe 16%.
Pomimo tej różnorodności właścicieli, wspólne działania otworzyły drogę do realizacji modernizacji na niespotykaną dotąd skalę.
Środki finansowe i przyszłość projektu
Ogłoszony przetarg obejmuje opracowanie Programu Funkcjonalno-Użytkowego oraz przeprowadzenie badań środowiskowych. Dokumentacja ta jest niezbędna do ubiegania się o finansowanie z różnych źródeł.
– Planujemy hybrydowy model finansowania, łączący środki na transformację energetyczną i obronność – wyjaśnia prezes ZPMK.
Lijewski podkreśla, że Gmina Miejska Kołobrzeg nie poniesie kosztów inwestycji w obce środki trwałe. Zadania związane z nadzorem nad modernizacją zostaną jednak powierzone ZPMK, co poszerzy zakres działań spółki.
Krok ku nowoczesności
Rozpoczynająca się inwestycja to nie tylko szansa na rozwój portu, ale także na transformację gospodarczą regionu.
– To początek zmian w postrzeganiu gospodarki morskiej na środkowym Wybrzeżu – podsumowuje prezes ZPMK.
Śledźcie nas na portalu X, aby być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami | gazetamorska.pl!
Bartosz Piątek
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Nowy inwestor w szczecińskim Porcie. Powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy
Wojewoda pomorska wydała pozwolenie na budowę terminalu FSRU w Porcie Gdańsk
Pożar taśmociągu w Porcie Gdynia. Nikt nie poniósł obrażeń. Port pracuje bez zakłóceń
Unikatowa na skalę europejską nieruchomość w Porcie Gdańsk wystawiona do przetargu
Przemysł morski mobilizuje się do wdrożenia czystych paliw. Dekada przełomu dla czystej żeglugi
Pierwszy całkowicie elektryczny holownik w Europie w porcie Antwerpia-Brugia
Nowoczesna pława pomiarowa wkrótce na wodach Portu Świnoujście
W Porcie Gdańsk powstanie Agro Terminal. Zrealizuje go spółka Port Gdański Eksploatacja
Rozbudowa Terminala Zbożowego w Porcie Gdańsk
Chińskie dźwigi portowe m.in. w polskim porcie stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa? Eksperci mają obawy
REKLAMA