Portugalia zmusza niemieckiego armatora do zdjęcia swojej bandery ze statku przewożącego broń do Izraela
W wyniku nacisków rządu Portugalii, niemiecki armator MV Kathrin został zobligowany do zdjęcia portugalskiej bandery ze statku przewożącego uzbrojenie dla Izraela. Decyzję tę potwierdził we wtorek wieczorem gabinet premiera Luisa Montenegro, wskazując na zakończone sukcesem wielotygodniowe negocjacje z niemieckim przedsiębiorstwem, które zarejestrowało jednostkę na portugalskiej wyspie Madera.
bezpieczeństwo na świecie porty transport i spedycja wiadomości16 października 2024 | 12:00 | Źródło: Publico / PAP / Gazeta Morska | Opracował: Daniel Nawrocki | Drukuj
fot. marinetraffic / Juergen Braker
Cytowane przez agencję Lusa źródła z Ministerstwa Spraw Zagranicznych Portugalii potwierdziły, że rejestracja statku pod portugalską flagą została ostatecznie anulowana. Proces ten był wynikiem intensywnych rozmów, które toczyły się od końca września.
Rosnąca presja społeczna
W ostatnich tygodniach portugalski rząd stanął w obliczu rosnącej presji ze strony opinii publicznej oraz środowisk społecznych, które wyrażały zaniepokojenie faktem, że MV Kathrin transportuje broń oraz materiały wybuchowe dla Izraela. Krytycy podkreślali, że sytuacja ta mogłaby negatywnie wpłynąć na międzynarodowy wizerunek Portugalii, szczególnie w kontekście jej neutralnej polityki wobec konfliktu izraelsko-palestyńskiego.
Według portugalskiego dziennika "Publico" statek przewozi nie tylko uzbrojenie dla Izraela, ale także materiały wybuchowe dla europejskich firm zbrojeniowych, w tym z Polski i Słowacji, które są wykorzystywane do produkcji amunicji.
Kontrowersyjny rejs MV Kathrin
MV Kathrin, zarejestrowany przez niemieckiego armatora, płynie z Wietnamu do Izraela, omijając zagrożone przez jemeńskich rebeliantów wody Morza Czerwonego, kierując się wzdłuż wybrzeża Afryki. W trakcie swojego rejsu statek napotkał liczne trudności, gdyż otrzymał odmowy wpłynięcia do portów w kilku krajach, m.in. w Namibii, Angoli oraz na Malcie. Decyzje te prawdopodobnie wynikały z obaw dotyczących charakteru ładunku oraz rosnącego sprzeciwu wobec transportu broni w regionie.
Portugalskie władze, świadome ryzyka dla swojego międzynarodowego wizerunku, podjęły stanowcze kroki, aby rozwiązać problem, co ostatecznie doprowadziło do zakończenia rejestracji statku pod portugalską banderą. Jest to przykład sytuacji, w której polityka bezpieczeństwa i kwestie etyczne związane z handlem bronią spotkały się z reakcją rządu, który dążył do uniknięcia zaangażowania w kontrowersyjny transport.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
USA zaostrza sankcje nałożone na irańską "flotę cieni"
Incydent na Bałtyku: Rosyjski okręt wystrzelił amunicję sygnałową w kierunku niemieckiego śmigłowca
Flota 26 lodołamaczy na Wiśle, Odrze, Warcie i Noteci gotowych na zimę
Finowie przekazali Estonii przewodnictwo w Baltic Sea Region Border Control Cooperation (BSRBCC)
Rosyjski okręt podwodny w Morzu Południowochińskim nieopodal Filipin. "Budzi ogromne zaniepokojenie"
Wyróżnienie dla oficera 13 Dywizjonu Trałowców. "Siłą armii są ludzie, którzy nadają jej właściwy kierunek"
Chińskie dźwigi portowe m.in. w polskim porcie stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa? Eksperci mają obawy
Pożar na statku „Sofia” na Bałtyku - załoga ewakuowana, statek przygotowywany do holowania
Coraz głośniej o Navy Policing. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej: "To mogą być polskie jednostki"
Kanada przekazuje dowództwo Stałego Zespołu Sił Morskich NATO 2 (SNMG2) Turcji
REKLAMA