ORLEN komercjalizuje przełomową technologię Multifuel. Nowe perspektywy dla energetyki morskiej i przemysłowej

Grupa ORLEN jako pierwsza na świecie wdraża innowacyjną technologię Multifuel, umożliwiającą produkcję energii elektrycznej i ciepła z wykorzystaniem wodoru, gazu ziemnego lub ich mieszaniny – w dowolnych proporcjach i w pełni zautomatyzowanym procesie. Rozwiązanie to, opracowane wspólnie z firmą Horus Energia, otwiera nowe możliwości dla sektora przemysłowego, w tym także dla energetyki morskiej i portowej.

biznes energetyka inwestycje wiadomości

24 czerwca 2025   |   16:42   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. ORLEN

fot. ORLEN

Technologia Multifuel to odpowiedź na rosnące potrzeby transformacji energetycznej, zwłaszcza w kontekście dekarbonizacji sektora przemysłowego. System ten oferuje unikalną elastyczność paliwową – umożliwia dynamiczne przełączanie między paliwami, w zależności od ich dostępności oraz kosztów, bez konieczności wyłączania jednostki wytwórczej czy obniżania mocy. Dzięki autorskiemu systemowi sterowania, zmiana składu mieszanki gazów odbywa się w czasie rzeczywistym – w ramach jednego cyklu pracy silnika.

– Opracowaliśmy, przetestowaliśmy i wdrażamy unikalny na skalę światową system wielopaliwowy Multifuel. To konkretne narzędzie dla przemysłu, pozwalające na zwiększenie efektywności produkcji energii i realne ograniczenie emisji CO₂ - podkreśla Tomasz Jarmicki, dyrektor Biura Rozwoju i Wdrożeń Technologii Gazowych ORLEN. – Technologia ta przybliża nas do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku.

Multifuel stanowi modułową nakładkę na silniki gazowe o mocy od 300 kWel do 2 MWel. Może być wykorzystywany zarówno w nowych instalacjach, jak i do modernizacji już istniejących jednostek – w tym w energetyce rozproszonej, klastrach energetycznych, hubach mocy, czy jako komponent wspomagający stabilizację Krajowego Systemu Elektroenergetycznego. Technologia znajduje również zastosowanie w centrach logistycznych, obiektach portowych i stoczniach, gdzie wymagane są niezawodne źródła zasilania rezerwowego.

Pomiary operacyjne prototypowego urządzenia potwierdziły skuteczność i bezpieczeństwo technologii. W testach wykorzystano ponad 500 kg wodoru w różnych mieszankach z gazem ziemnym. Efektywność energetyczna systemu wzrosła o ponad 5% względem parametrów fabrycznych silnika, a wszystkie procesy przebiegały stabilnie i bezpiecznie.

Dzięki podpisanej umowie z firmą Horus Energia, produkty wyposażone w technologię Multifuel są już dostępne komercyjnie – zarówno dla nowych, jak i modernizowanych instalacji. Oznacza to możliwość realnej dekarbonizacji także w portowych systemach zasilania, które zyskują elastyczność paliwową i większą odporność na wahania cen nośników energii.

Grupa ORLEN zgłosiła wynalazek do ochrony patentowej – zarówno w Urzędzie Patentowym RP, jak i w Europejskim Urzędzie Patentowym (EPO). To krok milowy nie tylko dla polskiej gospodarki, ale i dla europejskiego przemysłu energetycznego, poszukującego realnych narzędzi do redukcji śladu węglowego.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz