Nowy etap dla Corsica linea: LNG-prom Capu Rossu wodowany w Chinach. W służbie od czerwca 2026
W chińskiej stoczni CMI Jinling Weihai odbyła się uroczystość wodowania promu Capu Rossu, pierwszego w historii Corsica linea statku typu E-Flexer z napędem LNG. Nowoczesna jednostka, budowana pod nadzorem Stena RoRo, wejdzie do służby na trasie Marsylia–Korsyka w czerwcu 2026 r., a jej parametry wyznaczają nowy standard w regionie Morza Śródziemnego.
biznes gospodarka morska na świecie porty przemysł stoczniowy transport i spedycja turystyka morska i rekreacja wiadomości03 lipca 2025 | 08:07 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Oskar Wojciechowski | Drukuj
fot. Corsica linea
Zaawansowana jednostka nowej generacji
CAPU ROSSU to trzynasta jednostka w dynamicznie rozwijającej się serii promów typu Stena E-Flexer – platformie, która już dziś uznawana jest za jedno z najbardziej elastycznych i ekologicznych rozwiązań we flotach europejskich operatorów promowych. Statek powstaje w układzie "turnkey" – na bazie sprawdzonego projektu fińskiego biura Deltamarin, realizowanego w stoczni CMI Jinling Weihai z udziałem europejskich dostawców technologii.
Statek ma długość 202,90 m, szerokość 27,80 m i zanurzenie 6,60 m. Jego napęd stanowią dwa silniki Wärtsilä 12V46DF o łącznej mocy 27 480 kW, zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG), olejem napędowym MGO lub biopaliwem. CAPU ROSSU będzie mógł osiągać prędkość do 23 węzłów, a jego projektowana autonomiczność operacyjna obejmuje zarówno intensywne kursy w sezonie letnim, jak i rejsy w trudniejszych warunkach zimowych.
LNG i przyszłość zeroemisyjna
Wprowadzenie CAPU ROSSU do eksploatacji oznacza istotny krok w kierunku dekarbonizacji transportu morskiego na trasie Marsylia–Ajaccio/Bastia. Jednostka spełnia restrykcyjne normy IMO 2020 i IMO Tier III, oferując redukcję emisji:
- CO₂ o 20–25%,
- NOₓ o 85%,
- SOₓ i pyłów zawieszonych o ponad 99%.
Co ważne, CAPU ROSSU uzyskał notację klasyfikacyjną Battery Power Ready, co umożliwia przyszłą konwersję lub uzupełnienie napędu o magazyny energii (baterie) – przygotowując jednostkę do dalszych kroków w stronę zeroemisyjności.
Komfort i pojemność
Nowy prom pomieści 1 035 pasażerów i oferuje 234 kabiny na 10 pokładach, z wyraźnym naciskiem na komfort podróży. Wśród udogodnień znajdują się:
- restauracja (318 miejsc siedzących),
- bar (321 miejsc),
- snack bar (172 miejsca),
- Pullman lounge (76 komfortowych foteli).
Część towarowa została zaprojektowana z myślą o maksymalnej efektywności: 2 500 metrów pasa ruchu, co przekłada się na przestrzeń dla 120 naczep i 180 samochodów osobowych.
Z perspektywy branży: znaczenie CAPU ROSSU
Dla CORSICA linea, która od lat pełni kluczową rolę w zapewnianiu morskiej łączności publicznej między Francją kontynentalną a Korsyką, CAPU ROSSU to więcej niż kolejna jednostka we flocie. To strategiczna inwestycja w ekologiczną przyszłość, ale też w poprawę jakości usług przewozowych – zarówno w segmencie pasażerskim, jak i cargo.
Dla samej serii E-Flexerów, rozwijanej przez Stena RoRo od 2018 roku, CAPU ROSSU stanowi istotny kamień milowy – pierwszą jednostkę tego typu przeznaczoną na rynek śródziemnomorski oraz kolejną konfigurację dostosowaną do specyficznych warunków żeglugowych i infrastrukturalnych portów francuskich.
Francuski przewoźnik kontynuuje modernizację swojej floty, której pierwszy LNG-prom – A Galeotta (Visentini, 2022) – rozpoczął proces unowocześniania przewozów między Francją a Korsyką. Wprowadzenie CAPU ROSSU to kolejny etap realizacji strategii klimatycznej spółki: redukcja emisji CO₂ o 40% do 2030 roku i osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2040 roku.
CAPU ROSSU nie jest wyłącznie jednostką nowej generacji – to manifest transformacji europejskiego rynku promowego, gdzie zrównoważony rozwój, elastyczność konstrukcyjna i komfort użytkownika spotykają się w jednym projekcie. Francuski armator, we współpracy z liderami branży stoczniowej i projektowej, pokazuje, że przyszłość transportu morskiego to nie tylko konieczność – ale i realna szansa na przewagę konkurencyjną.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Oskar Wojciechowski
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Port Gdynia: zakończono kompleksową przebudowę Nabrzeża Indyjskiego
Baltica 2 coraz bliżej. Ørsted rozpoczął kluczowy etap przygotowań na dnie Bałtyku
COSCO Shipping z nowym kontraktem logistycznym dla drugiej linii montażowej Airbusa A320 w Tianjin
Przemysł stoczniowy jest sztos. Dlaczego w przemyśle okrętowym wciąż potrzebni są betoniarze?
Team Poland dla Ukrainy. Wspólna marka na rzecz ekspansji zagranicznej polskich firm, także w sektorze morskim
Port Gdańsk i DORACO rozpoczynają strategiczną modernizację Nabrzeża Wiślanego
Polska otwiera nową erę energetyki. Baltic Power instaluje pierwszą morską turbinę wiatrową o mocy 15 MW
Nowy prom hybrydowy dla Torghatten Nord zwodowany w Remontowa Shipbuilding
Port Gdynia włącza się do Linii Biskajskiej Finnline. Nowe połączenie ro-ro łączy Bałtyk z Zatoką Biskajską
Nowoczesna flota w Nowej Zelandii. Nowy holownik dla portu w Marlborough
REKLAMA