Nowy prom hybrydowy dla Torghatten Nord zwodowany w Remontowa Shipbuilding
W piątek, 4 lipca br., w stoczni Remontowa Shipbuilding S.A. w Gdańsku odbyło się wodowanie nowoczesnego promu pasażersko-samochodowego o napędzie hybrydowym, budowanego na zamówienie norweskiego armatora Torghatten Nord AS. Jednostka powstaje na mocy kontraktu podpisanego w grudniu 2023 roku i jest kolejnym przykładem realizacji projektów zgodnych z najnowszymi trendami w zakresie zrównoważonego transportu morskiego.
biznes gospodarka morska logistyka pomorze przemysł stoczniowy transport i spedycja trójmiasto wiadomości05 lipca 2025 | 13:03 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Remontowa Shipbuilding
W uroczystości wodowania uczestniczyli przedstawiciele stoczni: prezes zarządu Dariusz Jaguszewski, wiceprezes Bartłomiej Pomierski, kierownik projektu B620/1 Piotr Alboszta oraz dyrektor ds. kontraktacji Michał Jaguszewski. Obecni byli również reprezentanci armatora: CEO Torghatten Nord AS Marius Hansen, CFO Trygve Tofte, broker Jon Staalesen, Gjermund Johannessen – CEO The Norwegian Ship Design Company AS, oraz kierownik projektu Tore Heidegard.
– Wodowanie przebiegło zgodnie z harmonogramem i bez zakłóceń. Zaawansowanie prac na jednostce wynosi obecnie około 80 procent. Wkrótce rozpoczniemy przygotowania do prób portowych, które planujemy przeprowadzić w drugiej połowie września – powiedział kierownik projektu, Piotr Alboszta.
Projekt jednostki powstał w norweskim biurze projektowym The Norwegian Ship Design Company AS, przy wsparciu Remontowa Marine Design & Consulting – spółki projektowej wchodzącej w skład grupy Remontowa Holding. Szczególny nacisk położono na wykorzystanie lekkich materiałów oraz wdrożenie rozwiązań technicznych minimalizujących straty energetyczne, co pozwoli na znaczną redukcję zużycia energii w eksploatacji.
Prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne z pionowo ustawionymi silnikami elektrycznymi, zasilanymi z baterii litowo-jonowych. Baterie będą ładowane z lądu podczas postoju jednostki w porcie, a w razie potrzeby możliwe będzie ich doładowywanie z agregatów prądotwórczych.
Jednostka będzie miała 63,65 metra długości, 15,50 metra szerokości i zabierze na pokład 149 osób (pasażerów i załogę) oraz 50 samochodów osobowych. Planowane przekazanie promu armatorowi nastąpi w I kwartale 2026 roku. Po zakończeniu budowy jednostka rozpocznie obsługę połączenia Stornes–Bjørnerå w regionie Troms w północnej Norwegii. Czas pokonania trasy wyniesie zaledwie 12 minut.
Współpraca stoczni Remontowa Shipbuilding z Torghatten Nord AS trwa od 2009 roku. W latach 2012–2013 gdańska stocznia dostarczyła armatorowi cztery promy z napędem LNG: Landegode, Væroy, Barøy oraz Lødingen, obsługujące komunikację w rejonie archipelagu Lofotów. Torghatten Nord obsługuje obecnie 43 połączenia promowe oraz 15 tras szybkimi jednostkami pasażerskimi.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria



komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Port Gdynia: zakończono kompleksową przebudowę Nabrzeża Indyjskiego
Baltica 2 coraz bliżej. Ørsted rozpoczął kluczowy etap przygotowań na dnie Bałtyku
COSCO Shipping z nowym kontraktem logistycznym dla drugiej linii montażowej Airbusa A320 w Tianjin
Przemysł stoczniowy jest sztos. Dlaczego w przemyśle okrętowym wciąż potrzebni są betoniarze?
Team Poland dla Ukrainy. Wspólna marka na rzecz ekspansji zagranicznej polskich firm, także w sektorze morskim
Port Gdańsk i DORACO rozpoczynają strategiczną modernizację Nabrzeża Wiślanego
Polska otwiera nową erę energetyki. Baltic Power instaluje pierwszą morską turbinę wiatrową o mocy 15 MW
Nowy etap dla Corsica linea: LNG-prom Capu Rossu wodowany w Chinach. W służbie od czerwca 2026
Port Gdynia włącza się do Linii Biskajskiej Finnline. Nowe połączenie ro-ro łączy Bałtyk z Zatoką Biskajską
Nowoczesna flota w Nowej Zelandii. Nowy holownik dla portu w Marlborough
REKLAMA