Nowoczesna fregata HMS Venturer z debiutem. Przejście pod mostami Forth i przygotowania do prób morski
W miniony weekend marynarka wojenna Wielkiej Brytanii świętowała ważny kamień milowy – nowa fregata HMS Venturer, pierwsza z serii pięciu okrętów typu 31, po raz pierwszy znalazła się na wodzie. Ceremonia odbyła się w spektakularnym stylu, z jednostką holowaną pod trzema słynnymi mostami Forth, w pobliżu Edynburga.
marynarka wojenna na świecie przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy wiadomościDzisiaj | 07:54 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Babcock
HMS Venturer to reprezentant nowej generacji fregat przeznaczonych do realizacji szerokiego wachlarza misji – od zapewniania bezpieczeństwa morskiego, przez działania humanitarne, po wsparcie operacji NATO. Okręt budowany jest w stoczni Babcock International Group w Rosyth, gdzie pierwszy arkusz stali przecięto we wrześniu 2021 roku.
Zanim okręt został zwodowany, przeszedł skomplikowaną operację transportu z hali montażowej – noszącej imię Venturer – na specjalną barkę półzanurzalną. Po tygodniach oczekiwań na odpowiednie warunki pływowe możliwe stało się przeprowadzenie precyzyjnej operacji przeniesienia jednostki na wodę, co odbyło się w rejonie Leith.
W wydarzeniu uczestniczyli zarówno członkowie załogi fregaty, jak i inżynierowie Babcocka. Operacja wodowania przebiegła pomyślnie – po odłączeniu od barki, HMS Venturer został odholowany w kierunku Rosyth, odbywając tym samym swój symboliczny dziewiczy rejs pod okiem starszego oficera pokładowego, komandora Chrisa Cozensa.
– Zanurzenie Venturera to nie tylko pokaz możliwości – to kulminacja etapu konstrukcyjnego przed pełnym wyposażeniem i uruchomieniem systemów. Imponujące było obserwować zaangażowanie zespołów przemysłowych, Ministerstwa Obrony oraz Królewskiej Marynarki Wojennej – powiedział komandor Chris Cozens.
Po powrocie do bazy w Rosyth okręt został ostrożnie wprowadzony do wewnętrznej części stoczni, gdzie rozpoczną się prace wykończeniowe oraz uruchomienie systemów bojowych i sensorów. Wszystko to z myślą o nadchodzących pierwszych próbach morskich.
– W obliczu coraz bardziej złożonego i nieprzewidywalnego świata, zdolność do projektowania, budowy i wsparcia zaawansowanych okrętów w Wielkiej Brytanii jest kluczowa – podkreślił Sir Nick Hine, dyrektor wykonawczy Babcock Marine. – Pierwsze wejście HMS Venturer na wodę to dowód brytyjskich suwerennych zdolności przemysłowych oraz znak ogromnego postępu w naszym wieloetapowym programie budowy.
Fregata mierzy 139 metrów długości, a podczas operacji wodowania załoga była stale obecna na pokładzie, sprawdzając stan techniczny jednostki. Wśród nich znalazł się Leading Writer Andy Fleming, który przyznał: – Mój dziadek pracował niegdyś w Harland and Wolff, więc udział w pierwszym wejściu Venturera do wód Forth to dla mnie powód do dumy.
Podobne emocje towarzyszyły porucznikowi Dai Guthrie, zastępcy oficera inżynierii morskiej: – To historyczny moment, który doskonale odzwierciedla ducha pracy zespołowej obecnego przez cały proces budowy. To symbol postępu, jaki osiągamy, by wprowadzić do służby fregatę z najwyższej półki technologicznej.
HMS Venturer, operująca docelowo z bazy w Portsmouth, wraz z czterema siostrzanymi jednostkami będzie realizować zadania takie jak zwalczanie przemytu narkotyków, operacje kontroli morskiej czy pomoc humanitarna po katastrofach naturalnych. Ich elastyczność operacyjna, nowoczesna architektura systemowa i modułowa konstrukcja uczynią z nich fundament brytyjskich sił morskich na nadchodzące dekady.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria



komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
„Akcja Serce” po raz 101. Lotnicy morscy ponownie w służbie życia
Flint Systems dostarcza pierwszy na świecie symulator spawania i cięcia podwodnego dla Marynarki Wojennej
HMS Venturer i polski Miecznik. Siostrzane fregaty nowej generacji zmieniają oblicze morskiej obronności NATO
POLARIS25: Tankowanie na morzu i działania bojowe w realistycznym środowisku operacyjnym
W cieniu głębin, czyli globalna gra okrętów podwodnych i zaniedbania Polski na tle świata
Zmiana dowództwa w 13 Dywizjonie Trałowców
Zanurzeni w obietnicach. Kiedy Polska doczeka się nowych okrętów podwodnych?
Bayraktar TB3: 100 udanych misji pokładowych na TCG Anadolu
NATO testuje bezzałogowe systemy morskie na Bałtyku
Polska morska ofensywa: ambicje, zaległości i oczekiwania wobec programu Orka. Czy to wystarczy na Bałtyk?
REKLAMA