Grupa Azoty optymalizuje koszty dzięki infrastrukturze portowej. Rosnąca rola importu amoniaku
W należącym do Grupy Azoty porcie Mijanka w Policach zakończył się rozładunek amoniaku dostarczonego z Afryki Północnej. Import tego kluczowego surowca do produkcji nawozów to odpowiedź na rosnące koszty jego wytwarzania, wynikające przede wszystkim z wysokich cen gazu ziemnego oraz wymagań polityki klimatycznej. Produkcja 1 tony amoniaku wymaga co najmniej 950 m3 gazu ziemnego, co sprawia, że import staje się bardziej opłacalnym rozwiązaniem.
biznes logistyka porty trójmiasto26 lutego 2025 | 14:47 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Grupa Azoty
Port w Policach odgrywa kluczową rolę w strategii Grupy Azoty, ponieważ dysponuje jedynym w Polsce terminalem przeładunkowym amoniaku. Obiekt ten jest sukcesywnie modernizowany i dostosowywany do realizacji zarówno bieżących, jak i planowanych dostaw. Wykorzystanie istniejącej infrastruktury portowej stanowi element Programu AZOTY BUSINESS, który zakłada zwiększenie efektywności kosztowej i logistycznej w Grupie Kapitałowej.
Z uwagi na dynamicznie rosnące koszty produkcji amoniaku, związane z cenami surowców energetycznych oraz wymaganiami transformacji klimatycznej, coraz więcej producentów nawozów decyduje się na import tego związku chemicznego. Takie rozwiązanie przyczynia się do obniżenia kosztów operacyjnych i redukcji śladu węglowego, a jednocześnie pozwala Grupie Azoty na rozwój nowego obszaru biznesowego.
Infrastruktura portowa Grupy Azoty w Policach może stać się istotnym hubem logistycznym dla importu amoniaku do Unii Europejskiej. Terminal posiada dogodny dostęp do transportu morskiego, kolejowego i drogowego, co zwiększa jego strategiczne znaczenie. W ramach dalszego rozwoju planowane jest rozbudowanie infrastruktury, w tym budowa nowych zbiorników oraz modernizacja układu kolejowego i nalewaków. Działania te umożliwią sprawniejszą dystrybucję surowca zarówno w ramach Grupy Azoty, jak i do klientów zewnętrznych.
Grupa Azoty, jako największy producent amoniaku w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej, prowadzi produkcję na kilku instalacjach w kraju. Równolegle, optymalizacja kosztów i wzmacnianie roli portowej Polic wskazuje na strategiczne podejście do globalnych trendów rynkowych oraz rosnącego znaczenia logistyki morskiej w branży chemicznej.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Polenergia: Morskie farmy wiatrowe kolejnym krokiem w kierunku bezemisyjnej przyszłości
Port Gdańsk z silnym otwarciem roku. Dynamiczny wzrost przeładunków kontenerów i surowców
Urząd Morski zamówił w stoczni „Wulkan" stawiacz pław za ponad 30 mln zł
Chińskie firmy obecne w ponad jednej trzeciej wszystkich portów afrykańskich
PGZ w ciągu ostatniego roku zawarła kontrakty na ok. 120 mld zł. W planach rozbudowa zdolności produkcyjnych
MSC Elisabetta zawinęła do Baltic Hub. Nowoczesny gigant kontenerowy w Gdańsku
W USA ceny ropy spadają; będzie nadwyżka surowca, a perspektywy wojny handlowej się pogarszają
Coraz więcej uszkodzonych aut używanych trafia do Polski. Import samochodów osiąga rekordowy poziom
W szczecińskim porcie powstanie multimodalny kolejowy węzeł przeładunkowy za 35 mln zł
Dok pływający PGZ Stoczni Wojennej przestawiony do nowej wnęki dokowej
REKLAMA