Dunaj w odwrocie: Jak powrót portów Morza Czarnego zmienia ukraińską żeglugę i eksport zboża
W 2024 roku ukraiński sektor żeglugi dunajskiej stanął przed poważnymi wyzwaniami, wynikającymi z przywrócenia operacji w głębokowodnych terminalach zbożowych w rejonie Odessy. Przedsiębiorstwo Ukraińska Żegluga Dunajska (UDP), kluczowy element alternatywnej trasy eksportowej prowadzącej z portów rzecznych do Konstancy i Morza Czarnego, musi dostosować się do nowej rzeczywistości rynkowej.
biznes gospodarka morska transport i spedycja wiadomości02 stycznia 2025 | 11:26 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. UDP
Dyrektor generalny UDP, Dmytro Moskalenko, w noworocznym przesłaniu podkreślił, że mimo kryzysu firma kontynuuje terminowe wypłaty dla załóg oraz unika operacji przynoszących straty. UDP utrzymuje program inwestycyjny, obejmujący modernizację floty i infrastruktury lądowej, co ma na celu zwiększenie efektywności operacyjnej. W 2024 roku firma wprowadziła do eksploatacji pierwszy nowoczesny masowiec zbudowany po rozpadzie ZSRR, co stanowi istotny krok w kierunku unowocześnienia floty.
Moskalenko zwrócił uwagę na ograniczenia wynikające z państwowego charakteru przedsiębiorstwa, takie jak konieczność utrzymania nieeksploatowanych jednostek, opodatkowanie niewykorzystywanych nieruchomości oraz obciążenia socjalne, z którymi nie borykają się prywatne firmy żeglugowe. Dodatkowo, planowane przez Ukrainę podwyżki taryf kolejowych o 40% na trasie do portu w Izmaił nad Dunajem mogą zwiększyć koszty transportu o 5 dolarów za tonę, co czyniłoby eksport przez Dunaj mniej konkurencyjnym w porównaniu z portami w rejonie Odessy.
UDP apeluje do ukraińskiego rządu o zablokowanie tych podwyżek, argumentując, że ich wprowadzenie mogłoby doprowadzić do zamknięcia trasy do Konstancy.
W obliczu tych wyzwań UDP kontynuuje działania antykorupcyjne, eliminując kradzieże paliwa i części zamiennych, oraz utrzymuje preferencyjne warunki kredytowe z międzynarodowymi instytucjami finansowymi. Moskalenko wyraził nadzieję, że w 2025 roku uda się zredukować niektóre negatywne czynniki wpływające na działalność firmy, co pozwoli na dalszy rozwój i utrzymanie kluczowej roli UDP w ukraińskim systemie eksportowym.
Wojna na Ukrainie wciąż ma ogromny wpływ na działalność Ukraińskiej Żeglugi Dunajskiej. Przesunięcie kluczowych szlaków eksportowych w stronę Dunaju wynikające z blokady portów morskich stało się zarówno wyzwaniem, jak i szansą dla UDP. Intensyfikacja ruchu na rzece wymagała szybkiej adaptacji floty i infrastruktury do zwiększonego obciążenia. Jednocześnie, rosyjskie ataki na ukraińską infrastrukturę krytyczną, w tym porty rzeczne, powodowały opóźnienia i konieczność inwestycji w odbudowę i zabezpieczenia.
Mimo trudności wojna uświadomiła strategiczne znaczenie Dunaju jako alternatywy dla tradycyjnych szlaków morskich, co skłoniło UDP do intensywnej modernizacji i dostosowywania się do nowej rzeczywistości.
Śledźcie nas na portalu X, aby być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami | gazetamorska.pl!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Saab oferuje Kanadzie system GlobalEye. Nowoczesne rozwiązanie AEW&C na platformie Bombardiera
ORLEN Neptun stawia na polskie firmy. MEWO, Geofizyka Toruń i ORLEN Petrobaltic zbadają Bałtyk dla Baltic East
Port Gdańsk zyska nowoczesne centrum kontroli granicznej. Rusza ważna inwestycja dla polskiego wybrzeża
Sławków - lądowe okno na świat. Rozbudowa terminalu kluczowa dla logistyki Polski i Unii Europejskiej
Port Łeba otwiera się na offshore. Zakończenie modernizacji w sierpniu 2026
Nowe źródło kogeneracyjne w Elblągu
Polscy armatorzy łączą siły pod wspólną marką POLSCA Baltic Ferries. Co to oznacza dla branży?
Equinor i Polenergia rozpoczynają budowę morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3
Polska buduje fundamenty europejskiego offshore. Baltic Towers startuje z produkcją
Wysokie zyski Grupy Orlen w pierwszym kwartale 2025 roku
REKLAMA