Damen prezentuje nową serię okrętów wsparcia logistycznego
Grupa Damen Shipyards ogłosiła wprowadzenie nowej serii okrętów wsparcia logistycznego (Logistics Support Ship – LSS). Te nowoczesne jednostki stanowić będą kluczowy element wzmocnienia zdolności operacyjnych marynarek wojennych, umożliwiając ich długotrwałe rozmieszczenie oraz zapewniając skuteczne wsparcie logistyczne w sposób ekonomiczny i wydajny.
biznes gospodarka morska logistyka na świecie przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy wiadomości15 lutego 2025 | 22:14 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Damen
Dwa modele o szerokim wachlarzu zastosowań
Seria LSS obejmuje dwa modele jednostek – LSS 9000 oraz LSS 11000, o długości odpowiednio 127 i 140 metrów. Damen zaprojektował te okręty z myślą o wszechstronnych potrzebach współczesnych marynarek wojennych. Każdy z modeli oferuje rozbudowane możliwości operacyjne, zapewniając gotowość do działań i elastyczność w zastosowaniach.
Kręgosłup logistyki morskiej
Okręty LSS zostaną wyposażone w systemy uzupełniania zapasów na morzu (RAS) zgodne ze standardami NATO, zdolności załadunku i rozładunku typu RoRo oraz pojemne przestrzenie ładunkowe. Nowoczesne systemy nawigacyjne i komunikacyjne zapewnią ich bezpieczną i wydajną eksploatację.
Jednostki te odegrają kluczową rolę w zapewnianiu zaopatrzenia dla operujących z dala od macierzystych portów flot wojennych. LSS będzie umożliwiać efektywny transport paliwa, amunicji, zaopatrzenia, personelu oraz innych kluczowych zasobów, co pozwoli marynarkom wojennym na długotrwałą projekcję siły i utrzymanie obecności w strategicznych akwenach morskich.
Modułowa konstrukcja i wszechstronność zastosowań
Dzięki modułowej konstrukcji, okręty LSS mogą być szybko konfigurowane i modernizowane w zależności od potrzeb operacyjnych. Ich zakres zastosowań obejmuje nie tylko wsparcie logistyczne, ale również misje humanitarne, pomoc w sytuacjach kryzysowych oraz szkolenia.
Zaprojektowane do operowania w różnych środowiskach morskich – od otwartego oceanu po wody przybrzeżne – okręty LSS łączą w sobie technologie wojskowe i komercyjne. Takie podejście pozwala na znaczne obniżenie kosztów eksploatacji (OPEX) oraz inwestycji kapitałowych (CAPEX).
Efektywność i ekologia
Obok optymalizacji kosztów i wydajności operacyjnej, nowe jednostki LSS wyróżniają się również wysokim poziomem ekologicznej efektywności. Wyposażone w zaawansowane systemy napędowe, okręty znacząco zredukują zużycie paliwa oraz emisję szkodliwych substancji, wpisując się w rosnące wymagania marynarek wojennych dotyczące zrównoważonego rozwoju.
- Rozwój LSS wynika z intensywnych konsultacji z naszymi klientami na całym świecie. Jesteśmy przekonani, że ta nowa linia okrętów stanowi odpowiedź na współczesne wyzwania operacyjne. LSS to połączenie zaawansowanych zdolności, efektywności oraz zrównoważonego podejścia w konkurencyjnej cenie. Ich wprowadzenie na służbę bez wątpienia odegra kluczową rolę w realizacji strategicznych celów marynarek wojennych na całym świecie - podkreśla Piet van Rooij, menedżer ds. obronności i bezpieczeństwa w Damen.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Gazetę Morską". Codziennie aktualne informacje prosto z morza. Obserwuj gazetamorska.pl!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria




komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o modernizacji i modyfikacji okrętów Marynarki Wojennej
Damen prezentuje nową serię wszechstronnych jednostek roboczych z HDPE
30 lat morskiej energetyki wiatrowej: Tunø Knob - początek globalnej rewolucji
Ponad 2 miliardy złotych z KPO na realizację Programu FSRU. Strategiczna inwestycja GAZ-SYSTEM nabiera tempa
AH-64D Apache już w Polsce. Nowy rozdział dla lotnictwa wojsk lądowych
Ważące ponad 200 ton rury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i 3 przetransportowane do Polski
Flint Systems dostarcza pierwszy na świecie symulator spawania i cięcia podwodnego dla Marynarki Wojennej
Polenergia i Equinor zapraszają na kolejne spotkania informacyjne dla rybaków
ORLEN zwiększa możliwości importu i magazynowania LPG w Szczecinie
Bezpieczeństwo i innowacje w żegludze. TransNav 2025 w Gdyni
REKLAMA