Współpraca w obszarze transportu i logistyki pomiędzy Chinami i Europą stale zyskuje na znaczeniu
Polsko-chińska współpraca transportowa, zainicjowana w 1951 r. powołaniem Chipolbrok, odgrywa kluczową rolę w relacjach gospodarczych obu krajów. Wizyta chińskiej delegacji w Porcie Gdańsk podkreśliła znaczenie tych więzi, sprzyjając dalszej
wiadomości04 września 2024 | 10:35 | Źródło: Port Gdańsk / Gazeta Morska | Drukuj
fot. Port Gdańsk
Wzmacnianie polsko-chińskich relacji handlowych w Porcie Gdańsk
Przy okazji 75-lecia podpisania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Chinami, w Porcie Gdańsk gościła delegacja z Chin w osobach: FU Xuyin, wiceministra Transportu Chińskiej Republiki Ludowej, ZHU Bixin, prezesa grupy COSCO Shipping, Wang Mingfeng, prezesa COSCO Shipping Europe, a także około 20-osobowa grupa przedstawicieli firmy Chipolbrok. Takie spotkania to okazja do zacieśniania relacji oraz wymiany doświadczeń z chińskimi partnerami. Przynoszą korzyści obu stronom.
Chiny są obecnie największym polskim partnerem handlowym w Azji, a Polska największym partnerem handlowym Chin w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Także dla Portu Gdańsk relacje gospodarcze z Chinami odgrywają kluczową rolę.
– Mamy regularne połączenia kontenerowe z największymi chińskimi portami: Qingdao, Shanghai, Xiamen, Ningbo, Yantian. A także linie feederowe Cosco – Serwisy Gbx, Balt Pfx – pływające po Bałtyku i Morzu Północnym. Co roku – wraz z naszymi klientami – uczestniczymy w targach w Shenzhen i konferencji Maritime Silk Road w Ningbo. Sześć lat temu otworzyliśmy nasze przedstawicielstwo w Szanghaju. Jest to jedyne zagraniczne biuro Portu Gdańsk – wylicza Michał Stupak, menadżer klienta w Porcie Gdańsk.
Choć Chiny są drugim co do wielkości największym źródłem polskiego importu, to wśród rynków eksportowych dla polskich towarów zajmują jednak znacznie odleglejszą pozycję. W strukturze towarowej polskiego eksportu do Chin najważniejszą pozycję zajmuje miedź i wyroby z miedzi, wśród innych eksportowanych przez Polskę towarów można wymienić m.in. maszyny i urządzenia mechaniczne oraz ich części, a także meble. W przypadku struktury towarowej chińskiego importu do Polski połowa towarów importowanych z Chin do Polski należy do grupy towarów wysoko przetworzonych (m.in. telefony komórkowe, komputery, konsole do gier wideo), istotną pozycję zajmują także odzież i tekstylia oraz zabawki, gry i artykuły sportowe.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Kolos w porcie w Gdyni. W stoczni CRIST zakończono budowę statku CSOV o oznaczeniu NB320
Grupa Azoty Polyolefins i instytucje finansowe przedłużyły warunki finansowania Polimerów Police na kolejny okres
Kolejny etap budowy okrętów typu Kormoran II. W połowie grudnia położenie stępki pod ORP Czajka
Saab prezentuje nowe rozwiązania w zakresie szkoleń z wykorzystaniem UAV
Uszkodzona trakcja kolejowa w Świnoujściu. Problemy z dojazdem składów towarowych do terminalu promowego
Nowoczesny statek wycieczkowy dla Viking Cruises gotowy do eksploatacji. Fincantieri dostarczyło 13 taką jednostkę
Hiszpańska Marynarka Wojenna i Navantia posuwają naprzód rozwój okrętów hydrograficznych
Spotkanie ministrów spraw zagranicznych państw NATO w kwaterze głównej w Brukseli
Targi pracy w Politechnice Morskiej i Akademii Marynarki Wojennej. "Morska inspiracja na przyszłość"
USA zaostrza sankcje nałożone na irańską "flotę cieni"
REKLAMA