Współpraca w obszarze transportu i logistyki pomiędzy Chinami i Europą stale zyskuje na znaczeniu
Polsko-chińska współpraca transportowa, zainicjowana w 1951 r. powołaniem Chipolbrok, odgrywa kluczową rolę w relacjach gospodarczych obu krajów. Wizyta chińskiej delegacji w Porcie Gdańsk podkreśliła znaczenie tych więzi, sprzyjając dalszej
wiadomości04 września 2024 | 10:35 | Źródło: Port Gdańsk / Gazeta Morska | Drukuj
fot. Port Gdańsk
Wzmacnianie polsko-chińskich relacji handlowych w Porcie Gdańsk
Przy okazji 75-lecia podpisania stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską a Chinami, w Porcie Gdańsk gościła delegacja z Chin w osobach: FU Xuyin, wiceministra Transportu Chińskiej Republiki Ludowej, ZHU Bixin, prezesa grupy COSCO Shipping, Wang Mingfeng, prezesa COSCO Shipping Europe, a także około 20-osobowa grupa przedstawicieli firmy Chipolbrok. Takie spotkania to okazja do zacieśniania relacji oraz wymiany doświadczeń z chińskimi partnerami. Przynoszą korzyści obu stronom.
Chiny są obecnie największym polskim partnerem handlowym w Azji, a Polska największym partnerem handlowym Chin w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Także dla Portu Gdańsk relacje gospodarcze z Chinami odgrywają kluczową rolę.
– Mamy regularne połączenia kontenerowe z największymi chińskimi portami: Qingdao, Shanghai, Xiamen, Ningbo, Yantian. A także linie feederowe Cosco – Serwisy Gbx, Balt Pfx – pływające po Bałtyku i Morzu Północnym. Co roku – wraz z naszymi klientami – uczestniczymy w targach w Shenzhen i konferencji Maritime Silk Road w Ningbo. Sześć lat temu otworzyliśmy nasze przedstawicielstwo w Szanghaju. Jest to jedyne zagraniczne biuro Portu Gdańsk – wylicza Michał Stupak, menadżer klienta w Porcie Gdańsk.
Choć Chiny są drugim co do wielkości największym źródłem polskiego importu, to wśród rynków eksportowych dla polskich towarów zajmują jednak znacznie odleglejszą pozycję. W strukturze towarowej polskiego eksportu do Chin najważniejszą pozycję zajmuje miedź i wyroby z miedzi, wśród innych eksportowanych przez Polskę towarów można wymienić m.in. maszyny i urządzenia mechaniczne oraz ich części, a także meble. W przypadku struktury towarowej chińskiego importu do Polski połowa towarów importowanych z Chin do Polski należy do grupy towarów wysoko przetworzonych (m.in. telefony komórkowe, komputery, konsole do gier wideo), istotną pozycję zajmują także odzież i tekstylia oraz zabawki, gry i artykuły sportowe.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Islandia przedłużyła pozwolenia na komercyjny połów wielorybów do 2029 roku
Marynarze mogą wrócić do Polski. Brazylijski sąd zwrócił paszporty polskim członkom załogi MS "Jawor"
Gaz-System ma pozwolenie na budowę części morskiej Terminalu FSRU
Skontrolowali legalność pracy prawie 14 tysięcy cudzoziemców w północnej Polsce
PSEW: każdy rok opóźniania ustawy wiatrakowej może kosztować polską gospodarkę nawet 7 mld złotych
Śledczy na tropie kanałów przerzutowych sklejki z Białorusi
Konferencja „Seas to Skies”. Sukces w dążeniu do zielonej przyszłości branż lotniczej i morskiej
Przełomowa technologia japońskich naukowców. Produkcja paliwa wodorowego z wody i światła słonecznego
Maersk wprowadza nowy dwupaliwowy statek metanolowy "A.P. Møller" w Singapurze
Amerykańskie okręty wojenne odpierają atak Huti na Zatoce Adeńskiej
REKLAMA