Trzynaście firm chce budować pierwszy odcinek drogi do elektrowni jądrowej

- Poznaliśmy oferty wykonawców w przetargu na zaprojektowanie i budowę odcinka od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213. To jeden z dwóch fragmentów drogi krajowej do elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” - poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

inne logistyka wiadomości

20 stycznia 2025   |   16:30   |   Źródło: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad / Gazeta Morska   |   Drukuj

fot. gddkia

fot. gddkia

Przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi krajowej do przyszłej elektrowni jądrowej GDDKiA ogłosiła w sierpniu 2024 r. Po badaniu i ocenie ofert wyłoniony zostanie wykonawca, który złożył najkorzystniejszą ofertę na realizację odcinka Lubiatowo – DW213. 

- Jeszcze pod koniec stycznia powinniśmy uzyskać decyzję środowiskową (DŚU) dla drugiego odcinka drogi do elektrowni jądrowej między DW213 i węzłem Łęczyce na S6. Termin otwarcia ofert w przetargu na tą część trasy powiązany jest z terminem uzyskania DŚU - informuje GDDKiA.

Sprawdzanie ofert

Najniższa oferta na odcinek Lubiatowo – DW213 o wartości 177 899 777,77 zł została złożona przez konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal. Najwyższą, na kwotę 251 229 746,61 zł, złożyła Fabe Polska. Budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 364 318 517,26 zł. 

Głównym kryterium oceny ofert jest cena - 60 proc:

  • ekrany wraz z ich posadowieniem, instalacjami zasilającymi i konstrukcjami wsporczymi (10 proc.),

  • obiekty mostowe wraz ich z wyposażeniem (30 proc.).

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie mają zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 31 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).

Umowę ma zostać podpisana w II kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2028 r.

Droga krajowa do elektrowni jądrowej

Realizacja inwestycji została podzielona na dwa zadania: od Lubiatowa do drogi wojewódzkiej nr 213 (ok. 11 km) oraz od DW213 do węzła Łęczyce na S6 (ok. 15 km). Dodatkowo, w ramach obecnie powstającej S6 Leśnice - Bożepole Wielkie, wykonany zostanie łącznik między drogą powiatową w Łęczycach a drogą ekspresową S6, który skomunikuje nową drogę krajową z węzłem Łęczyce.

Budowa drogi krajowej do elektrowni jądrowej to ważna inwestycja nie tylko z perspektywy strategicznej, ale również z punktu widzenia mieszkańców tamtejszych terenów. Nowa trasa zwiększy przepustowość układu komunikacyjnego, odciąży sieć dróg lokalnych, a dodatkowo skróci czas przejazdu między Trójmiastem i nadmorskimi miejscowościami w gminie Choczewo. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróżnych. Będzie miała również kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym, stanowiąc alternatywę dojazdu nad Bałtyk.

Ponadto nowa droga poprawi także bezpieczeństwo wszystkich użytkowników oraz zmniejszy negatywne oddziaływanie transportu na otoczenie, w tym na warunki życia lokalnej społeczności (m.in. obniżenie poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport). Dodatkowo nawierzchnia będzie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.

Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.

Daniel Nawrocki
redaktor

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz