Jak zabezpieczyć energetyczną przyszłość Europy? - Ørsted publikuje plan działań dla morskiej energetyki wiatrowej
Przyszła konkurencyjność i bezpieczeństwo Europy zależą od przystępnego cenowo, bezpiecznego i czystego systemu energetycznego - z morską energią wiatrową jako ważnym fundamentem. Oszczędności na zakupie paliw kopalnych związane z tym, że do europejskiego systemu energetycznego wejdzie morska energetyka wiatrowa, są rzędu 70 mld euro do 2040 roku. Przekłada się to na 30% spadek cen elektryczności w Europie do 2040 roku zwiększając tym samym niezależność energetyczną Unii Europejskiej. Branża stoi jednak w obliczu bezprecedensowych przeciwności, grożących stagnacją, o ile nie zostaną podjęte pilne działania. W najnowszym raporcie Ørsted, oprócz analizy wyzwań branżowych, przedstawia propozycję planu „Offshore Wind Deal”. Jego celem jest przywrócenie dynamiki inwestycyjnej w sektorze morskiej energetyki wiatrowej.
biznes energetyka inne offshore wiadomości11 kwietnia 2025 | 15:57 | Źródło: Ørsted / Gazeta Morska | Opracował: Daniel Nawrocki | Drukuj
fot. Ørsted
Podczas tegorocznej konferencji WindEurope swoją premierę miał najnowszy raport firmy Ørsted pt. „Morska energetyka wiatrowa na rozdrożu"1, który stanowi odpowiedź na gwałtowne pogorszenie warunków inwestycyjnych w europejskim sektorze offshore. Autorzy dokumenty zwracają uwagę, m.in. na rosnące koszty kapitałowe, brak przejrzystych zasad przetargów oraz niepewność regulacyjną prowadzącą do opóźnień i wycofywania się inwestorów z wielu projektów. W różnych krajach przetargi na budowę farm wiatrowych często odbywają się na odmiennych zasadach, co utrudnia firmom planowanie i podejmowanie decyzji inwestycyjnych. To wszystko może poważnie zagrozić realizacji celów klimatycznych i bezpieczeństwu energetycznemu Unii Europejskiej.
Offshore Wind Deal – szansa dla offshore w Europie
Ørsted, globalny lider w dziedzinie morskiej energetyki wiatrowej, proponuje „Offshore Wind Deal”, czyli zawarcie wspólnego zobowiązania polityków i przemysłu na rzecz odbudowy dynamiki rozwoju sektora offshore w Europie. Zaproponowany plan naprawczy zakłada:
uruchamianie co roku – w latach 2031–2040 – przetargów na budowę farm wiatrowych o mocy co najmniej 10 GW, w formule gwarantującej inwestorom stabilność finansową (tzw. kontrakty różnicowe - CfD),
dodatkowe 5 GW mocy powinno być realizowane na rynkowych warunkach,
ujednolicenie zasad przetargów i zapewnienie przewidywalnych warunków inwestycyjnych we wszystkich państwach członkowskich, tak aby firmy mogły planować rozwój w dłuższej perspektywie,
ścisłą współpracę między państwami w zakresie wyznaczania lokalizacji dla nowych farm oraz rozwoju infrastruktury przesyłowej, co pozwoli efektywnie włączać nową energię do systemów elektroenergetycznych.
Według analiz przedstawionych w raporcie, realizacja tego planu mogłaby przynieść wymierne korzyści dla europejskiej gospodarki i społeczeństwa. Oszczędności na zakupie paliw kopalnych związane tym, że do europejskiego systemu energetycznego wejdzie morska energetyka wiatrowa, są rzędu 70 mld euro do 2040 roku. Przekłada się to na 30% spadek cen elektryczności w Europie do 2040 roku zwiększając tym samym niezależność energetyczną Unii Europejskiej. Dzięki temu możliwe będzie również ograniczenie emisji CO₂
o około 15% względem obecnego poziomu w UE.
To ważny krok w kierunku realizacji celów klimatycznych wyznaczonych na lata 2040 i 2050. Plan przyczyni się także do wygenerowania i zabezpieczenia setek tysięcy miejsc pracy w całej Europie – zwłaszcza w regionach nadmorskich, które mogą stać się centrami transformacji energetycznej.
Głos Polski w europejskiej debacie
W konferencji uczestniczyła Agata Staniewska-Bolesta, dyrektorka zarządzająca Ørsted Offshore Polska, która wzięła udział w panelu dyskusyjnych „Wzmocnienie i rozbudowa europejskiego łańcucha dostaw morskiej energetyki wiatrowej. Jak Polska, Dania i Norwegia mogą współpracować, aby zbudować konkurencyjny i odporny europejski łańcuch dostaw morskiej energii wiatrowej, zapewniając jednocześnie mocne strony regionalne?”. Komentując kluczowe wnioski raportu, podkreśliła znaczenie stabilności regulacyjnej i przewidywalności inwestycyjnej – szczególnie z perspektywy krajów, które dopiero budują swój potencjał branży offshore:
- Ta przewidywalność jest niesamowicie istotna nie tylko dla inwestorów, ale również dla dostawców, którzy mogą w zrównoważony sposób inwestować w nowe fabryki, oraz dla instytucji finansowych, które widząc potencjalny zwrot z inwestycji decydują się na finansowanie projektów offshore. Koszt kapitału w wysoko kapitałochłonnych branżach jak morska energetyka wiatrowa ma ogromne znaczenie. Dla zobrazowania - obniżając średni ważony koszt kapitału (WACC) o około 2 punkty procentowe, kontrakty CfD zmniejszają koszt energii elektrycznej (LCoE) o około 15% – komentuje Agata Staniewska Bolesta, dyrektorka zarządzająca Ørsted Offshore Polska.
Realizacja założeń przedstawionych w raporcie może stanowić punkt zwrotny dla europejskiej energetyki. To moment, w którym wspólne decyzje polityczne i odpowiedzialne działania branży zdecydują o tym, czy Europa utrzyma pozycję globalnego lidera w transformacji energetycznej. Branża offshore ma potencjał, by stać się jej fundamentem – o ile już dziś zostaną stworzone warunki sprzyjające jej rozwojowi.
Cały raport możecie pobrać: tutaj
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Orlen wzmacnia segment poszukiwań i wydobycia w Polsce
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o Biblii stoczniowców. Czym jest RTB?
REKLAMA