Śledztwo w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej przedłużone. "Dotychczas nikomu nie przedstawiono zarzutów"
Prokurator Prokuratury Regionalnej w Gdańsku zdecydował o przedłużeniu śledztwa w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej.
gospodarka morska prawo i podatki wiadomości żegluga śródlądowa19 listopada 2024 | 09:15 | Źródło: Prokuratura Regionalna w Gdańsku / Gazeta Morska | Drukuj
fot. NDI / Besix
Postępowanie w sprawie dot. przekopu Mierzei Wiślanej dotyczy dwóch zasadniczych wątków.
- Pierwszy dotyczy uzasadnionego podejrzenia przekroczenia uprawnień przez byłego Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni, w latach 2019 – 2020 i działania w ten sposób na szkodę interesu publicznego - dodaje prokurator Mariusz Marciniak, rzecznik prasowy Prokuratury Regionalnej w Gdańsku.
Jak czytamy w komunikacie prokuratury, przekroczenie uprawnień przez byłego Dyrektora UM w Gdyni polegało na zawarciu umów wykonawczych na kwotę o 157,7 mln zł wyższą, od szacowanego na 880 mln zł kosztu budowy przekopu Mierzei Wiślanej,
- Drugi z wątków dotyczy uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa niedopełnienia obowiązków przez byłego Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, w latach 2016 – 2020 i działania w ten sposób na szkodę interesu publicznego - kontynuuje prokurator.
Prokuratura Regionalna w Gdańsku tłumaczy, że w przypadku ministra śledztwo dotyczy niedopełnienia obowiązków przez byłego szefa resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.
Polegać to miało na tym, że w projekcie uchwały Rady Ministrów w sprawie „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”:
- w 2016 r. nie określił w realny sposób niezbędnego zakresu rzeczowego i finansowego planowanej inwestycji przekopu Mierzei Wiślanej,
- w latach 2019 – 2020, w trakcie prowadzonych prac nad nowelizacją uchwały Rady Ministrów z 2016 r., nie poinformował RM, że wartość inwestycji wzrośnie o ponad 125%, to jest z 880 mln zł, do niemal 2 mld zł; w związku z tym, planowany przekop Mierzei Wiślanej stracił uzasadnienie ekonomiczne.
- Materiałem wyjściowym w tym postępowaniu były dwa obszerne zawiadomienia wraz z załącznikami, nadesłane do Prokuratury przez Najwyższą Izbę Kontroli. Po zapoznaniu się z przedłożonymi materiałami Prokurator uznał, że do wyjaśnienia sprawy niezbędne jest uzyskanie uzupełniających dokumentów z ministerstw i z innych urzędów zajmujących się inwestycją przekopu Mierzei Wiślanej. W dalszej kolejności Prokurator planuje przesłuchania świadków i rozważy powołanie biegłego z zakresu ekonomii i finansów, w celu opiniowania w zakresie ekonomicznych zagadnień śledztwa - komentuje sprawę prokurator Mariusz Marciniak.
Postępowanie toczy się w sprawie, dotychczas nikomu nie przedstawiono zarzutów popełnienia przestępstw, a śledztwo przedłużono do 17 kwietnia 2025 r.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Nowy inwestor w szczecińskim Porcie. Powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy
Wojewoda pomorska wydała pozwolenie na budowę terminalu FSRU w Porcie Gdańsk
RWE uzyskało pozwolenia na budowę morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II
Przemysł morski mobilizuje się do wdrożenia czystych paliw. Dekada przełomu dla czystej żeglugi
W Porcie Gdańsk powstanie Agro Terminal. Zrealizuje go spółka Port Gdański Eksploatacja
Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka: "Podpisaliśmy kolejne umowy na terminal kontenerowy w Świnoujściu"
Pierwsze rozładowanie przy nowym nabrzeżu w Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu
Nowy Morski Terminal Przeładunkowy już gotowy
Rekordowe importy węgla przez Chiny w 2024 roku. Jak wpływają na transport morski?
Maersk przekształca magazyn w Chennai w obiekt zarządzany wyłącznie przez kobiety
REKLAMA