Sejm uchwalił nowelizację ustawy o obszarach morskich RP
Sejm RP przyjął nowelizację ustawy o obszarach morskich, która usprawni procedury związane z postępowaniem wobec niebezpiecznych materiałów zalegających na dnie Morza Bałtyckiego. Zmiany obejmują także przedłużenie terminów realizacji strategicznych inwestycji portowych w Gdyni oraz Szczecinie i Świnoujściu.
ekologia gospodarka morska inne polityka porty wiadomości24 lutego 2025 | 07:15 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj

fot. Urząd Morski w Gdyni
Za przyjęciem nowelizacji głosowało 415 posłów, 16 wstrzymało się od głosu, a żaden nie był przeciw. Dokument trafi teraz do Senatu.
Nowe regulacje w zarządzaniu niebezpiecznymi materiałami
Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że nowelizacja umożliwia realizację kamienia milowego Krajowego Planu Odbudowy, który przewiduje przeznaczenie 28 mln euro na badania w newralgicznych obszarach polskiej strefy Morza Bałtyckiego. Celem zmian jest poprawa koordynacji działań administracji morskiej, instytucji naukowych oraz sektora prywatnego w zakresie identyfikacji, monitorowania i neutralizacji zatopionych substancji niebezpiecznych.
Nowelizacja wprowadza obowiązek prowadzenia wykazów badań dotyczących zagrożeń chemicznych i innych substancji niebezpiecznych na obszarach morskich Polski. Właściwi dyrektorzy urzędów morskich będą zobowiązani do nadzorowania tego procesu, co ma poprawić egzekwowanie przepisów i poszerzyć dostępną wiedzę w tej dziedzinie. Dodatkowo podmioty zajmujące się neutralizacją niebezpiecznych materiałów będą musiały uzyskać stosowne pozwolenia od dyrektora urzędu morskiego.
Inwestycje portowe z wydłużonym terminem realizacji
Nowelizacja wprowadza również zmiany w ustawie z 2019 r. dotyczącej budowy portów zewnętrznych. Sejm przyjął poprawki umożliwiające przedłużenie okresu korzystania ze środków pochodzących ze skarbowych papierów wartościowych, przekazanych przez Ministerstwo Infrastruktury zarządom portów w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Środki te są przeznaczone na inwestycje w infrastrukturę dostępową, w tym budowę falochronów osłonowych. Termin zwrotu tych środków do budżetu państwa został wydłużony z 31 grudnia 2027 r. na koniec 2031 r., co według autorów poprawki (KO) pozwoli na efektywniejsze ich wykorzystanie.
Nowelizacja stanowi istotny krok w zarządzaniu obszarami morskimi Polski oraz modernizacji kluczowych portów, co w przyszłości może przełożyć się na zwiększenie bezpieczeństwa i efektywności gospodarki morskiej.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Gazetę Morską". Codziennie aktualne informacje prosto z morza. Obserwuj gazetamorska.pl!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Tupot dużych stóp na końcu świata. Sezon letni na Stacji Arctowskiego rozpoczęty
Monitoring ptaków potwierdził bezpieczeństwo lokalizacji morskiej farmy wiatrowej Baltica 2
Martwa foka wyrzucona na plażę w Ustce. Służby przypominają: nie dotykać, zgłaszać
Jednostka MOSG SG-301 Generał Józef Haller trenował zwalczanie rozlewów ropopochodnych na redzie portu Gdynia
Okręty podwodne dla Polski, Park Narodowy nad Odrą i ustawa o offshore. Środa pod znakiem morskich zmian w rządzie
Litwa inwestuje w bezpieczeństwo Bałtyku. Podpisano umowę na budowę nowego statku do zwalczania zanieczyszczeń
Rok po powodzi na Odrze. Bałtyk poradził sobie z napływem wód i zanieczyszczeń
Antarktyda: góra lodowa A23a w ostatniej fazie swojego istnienia
Zanieczyszczone wody oceaniczne zamykają plaże na Wschodnim Wybrzeżu USA
Fundacja ORLEN dla Pomorza uruchamia „Wiślany Grant Bioróżnorodności”
REKLAMA