Katastrofa MSC Baltic III. Co wiemy dzisiaj? Akcja ratunkowa trwa, zagrożenie dla środowiska realne
MSC Baltic III, kontenerowiec pływający pod banderą Liberii, od 15 lutego 2025 roku pozostaje uwięziony na mieliźnie u wybrzeży Nowej Fundlandii, w pobliżu miejscowości Lark Harbour. Statek należący do Mediterranean Shipping Company (MSC) osiadł na dnie po awarii systemów zasilania, do której doszło w trakcie wyjątkowo trudnych warunków pogodowych.
bezpieczeństwo ekologia na świecie straż przybrzeżna wiadomości07 maja 2025 | 18:36 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Canadian Coast Guard
Ewakuacja załogi i pierwsze działania ratunkowe
W dniu wypadku kanadyjska Straż Przybrzeżna przeprowadziła dramatyczną ewakuację 20 członków załogi przy użyciu śmigłowca, działając w środku śnieżnej burzy. Od tego czasu prowadzone są intensywne działania ratownicze mające na celu zabezpieczenie statku i zapobieżenie katastrofie ekologicznej.
Stan techniczny MSC Baltic III – poważne uszkodzenia kadłuba
Zgodnie z informacjami udostępnionymi przez kanadyjskie służby, aż 75% długości statku spoczywa na dnie morskim. Inspekcje wykazały poważne uszkodzenia kadłuba w rejonie śródokręcia, a także obecność wody w ładowniach. Taki stan techniczny znacznie utrudnia operację odciągnięcia jednostki z mielizny.
Odpompowywanie paliwa – operacja pod napięciem
W marcu rozpoczęto skomplikowaną operację odpompowywania około 1903 ton paliwa znajdującego się na pokładzie MSC Baltic III. Chodzi głównie o ciężki olej bunkrowy (HFO) i olej napędowy. Działania te mają na celu ograniczenie potencjalnego skażenia środowiska naturalnego. Obecnie operacja trwa, ale warunki pogodowe regularnie ją spowalniają.
Zagrożenie dla środowiska – smoła w oceanie
Na początku kwietnia na plażach w pobliżu Lark Harbour odnaleziono kilka tzw. kulek smoły, wielkości piłek tenisowych. Substancje te mogą być oznaką przecieków ze statku, dlatego zostały zabezpieczone do szczegółowej analizy laboratoryjnej. Lokalne organizacje ekologiczne biją na alarm i domagają się pełnej transparentności w sprawie zagrożeń ekologicznych.
Polski akcent – Avalon Sea zbudowany w Gdańsku
W operacji ratunkowej uczestniczy Avalon Sea, nowoczesny statek offshore zbudowany w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Jednostka ta została przystosowana do holowania, ratownictwa oraz zwalczania rozlewów substancji ropopochodnych i odgrywa kluczową rolę w działaniach wokół MSC Baltic III.
Charakterystyka MSC Baltic III
- Typ: kontenerowiec
- Długość: 207 metrów
- Szerokość: 29 metrów
- Pojemność: 2478 TEU
- Rok budowy: 2003
- Bandera: Liberia
- Numer IMO: 9241475
Co dalej z MSC Baltic III?
Operacja podniesienia i usunięcia statku z mielizny może potrwać jeszcze tygodnie, jeśli nie miesiące. Wszystko zależy od stabilizacji warunków pogodowych oraz skuteczności obecnie prowadzonych działań technicznych. Wciąż nie wiadomo, czy jednostkę uda się odholować w całości, czy konieczne będzie rozebranie jej na miejscu.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Admirałowie: na Bałtyku już trwa wojna hybrydowa, ale morze w obszarze naszej odpowiedzialności jest bezpieczne
Morski Oddział Straży Granicznej żegna "Drago". Owczarek niemiecki w Szczecinie służył od 2017 roku
NATO schodzi pod wodę. Operacja Open Spirit 2025 na litewskich wodach. Wspólna walka z powojennym zagrożeniem
Przemieszczenie tankowca "Khatanga" wewnątrz Portu Gdynia w czwartek
Zakończono prace refulacyjne i wzmocniono brzeg morski w Ustce
Majowe kontrole na wodach Pętli Żuławskiej. Policja sprawdza skutery i łodzie
Port Gdynia: tankowiec "Khatanga" przygotowany do opuszczenia portu
Europejskie porty jednoczą się na rzecz wspólnego bezpieczeństwa
Donald Trump nakazał ponowne otwarcie więzienia na wyspie Alcatraz pod San Francisco
Szwedzka Administracja Morska ostrzega przed zakłóceniami systemu nawigacji na Bałtyku
REKLAMA