Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o wale śrubowym. Czyli jak moc z silnika trafia na śrubę napędową

Wał śrubowy to jeden z kluczowych elementów napędu statku lub okrętu. To dzięki niemu moc generowana przez silnik główny trafia na śrubę napędową, wprawiając jednostkę w ruch. – Wał śrubowy jest niczym kręgosłup układu napędowego. Musi być idealnie prosty, idealnie osiowo ustawiony i odpowiednio konserwowany, aby statek mógł bezpiecznie i ekonomicznie eksploatować swoje napędy – wyjaśnia Marcin Ryngwelski, prezes PGZ Stoczni Wojennej.

biznes edukacja gospodarka morska pracuj na morzu przemysł stoczniowy sprzęt i technologie wiadomości

11 września 2025   |   17:18   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Marcin Ryngwelski / PGZ Stocznia Wojenna

fot. Marcin Ryngwelski / PGZ Stocznia Wojenna

Precyzja w każdym milimetrze

Wał śrubowy to długi, masywny element wykonany ze stali wysokiej jakości. W dużych jednostkach może osiągać kilkadziesiąt metrów długości. Montaż wału to jeden z najbardziej wymagających etapów budowy lub remontu statku.


Każdy milimetr ma znaczenie. Odchylenie osi wału o ułamki milimetra może spowodować drgania, hałas, a w dłuższej perspektywie – przyspieszone zużycie łożysk i innych elementów napęduzaznacza Marcin Ryngwelski.

Dlatego proces montażu odbywa się z użyciem zaawansowanych narzędzi pomiarowych, w tym laserowych systemów osiowania. Sekcje wału łączy się za pomocą kołnierzy i specjalnych śrub o bardzo wysokiej wytrzymałości.

Przeglądy i serwis – klucz do niezawodności

Podczas dokowania jednostki wał śrubowy często jest demontowany w całości, aby przeprowadzić inspekcję, wymianę łożysk i uszczelnień.

Zaniedbanie serwisowania wału to ryzyko poważnej awarii i wysokich kosztów remontu. Dlatego nasi inżynierowie przykładają ogromną wagę do planowych przeglądów i diagnostykimówi prezes PGZ Stoczni Wojennej.

Coraz częściej stosuje się także systemy monitoringu stanu wału w czasie rzeczywistym. Czujniki badają temperaturę i wibracje, a dane są przesyłane do systemów nadzoru technicznego. Dzięki temu można wykryć nieprawidłowości, zanim dojdzie do uszkodzenia.

Kluczowy element niezawodnego napędu

Jak podkreśla Marcin Ryngwelski, wał śrubowy jest jednym z tych elementów, które – choć niewidoczne dla załogi czy pasażerów – decydują o bezpieczeństwie i efektywności eksploatacji jednostki.

W stoczni zawsze powtarzamy: dobrze ustawiony i zadbany wał to spokojna głowa kapitana i armatora dodaje prezes PGZ Stoczni Wojennej.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
nick
SKOMENTUJ

Dodaj pierwszy komentarz