Pożar i eksplozje na MV Wan Hai 503. Akcja ratunkowa u wybrzeży Indii

W godzinach porannych, około 44 Mm na zachód od Azhikkal (Kerala), doszło do poważnego incydentu na pokładzie kontenerowca MV Wan Hai 503 (bandera Singapur). W środkowej części statku wybuchł pożar, który szybko rozprzestrzenił się w kierunku kontenerowej części dziobowej. Według wstępnych raportów pożarowi towarzyszyły eksplozje, a jednostka przechyliła się o ok. 10–15 stopni na lewą burtę.

bezpieczeństwo na świecie straż przybrzeżna wiadomości

10 czerwca 2025   |   14:24   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Indian Coast Guard

fot. Indian Coast Guard

Natychmiastowa reakcja służb

Indyjska Straż Wybrzeża (ICG) błyskawicznie rozpoczęła działania ratunkowe. Do akcji gaśniczej przystąpiły okręty ICGS Samudra Prahari i ICGS Sachet, prowadząc działania Fi-Fi oraz chłodzenie strukturalne (boundary cooling). Na miejsce skierowano również jednostkę ICGS Samarth, która we współpracy z ratownikami i specjalistami z Kochi przeprowadza dalsze operacje zabezpieczające.

Wspierająco działa również indyjska marynarka wojenna – INS Surat ewakuował 18 członków załogi do portu w Mangalore. Wciąż trwają poszukiwania 4 zaginionych marynarzy (2 obywateli Tajwanu, 1 Indonezyjczyka i 1 obywatela Mjanmy).

Utrata kontenerów i zagrożenie środowiskowe

Według doniesień z miejsca zdarzenia, około 50 kontenerów wypadło za burtę. Na pokładzie znajdowały się m.in. kontenery z ładunkami niebezpiecznymi. Z uwagi na obecność około 100 ton paliwa bunkrowego, występuje realne ryzyko skażenia środowiska morskiego.

Instytut INCOIS ostrzegł, że unoszące się kontenery i pozostałości po pożarze mogą w najbliższych dniach dryfować w kierunku wybrzeży południowo-zachodnich Indii, zagrażając rybołówstwu i żegludze przybrzeżnej.

Akcja ratunkowa i zaangażowanie międzynarodowe

MV Wan Hai 503 to kontenerowiec o pojemności 4 300 TEU, obsługiwany przez Wan Hai Lines. Jednostka płynęła z Kolombo (Sri Lanka) do portu Nhava Sheva (Indie) jako część regularnego serwisu azjatycko-indyjskiego. Armator potwierdził, że na pokładzie znajdowało się łącznie 22 członków załogi – większość narodowości chińskiej i tajwańskiej.

Do działań ratowniczych zaangażowano międzynarodowych specjalistów z SMIT Salvage, którzy zostali zakontraktowani przez armatora. Celem operacji jest nie tylko całkowite ugaszenie ognia, lecz także stabilizacja kadłuba i odzyskanie kontenerów. Na miejsce przybyli również przedstawiciele Maritime and Port Authority of Singapore (MPA) – flagowego rejestru statku – celem koordynacji śledztwa i oceny technicznej jednostki.

Chińska ambasada w Indiach wydała oficjalne oświadczenie, w którym podziękowała indyjskim służbom za "natychmiastową i profesjonalną" reakcję. Monitorowane są również skutki dla szlaków żeglugowych oraz środowiska naturalnego.

Incydent MV Wan Hai 503 pokazuje, jak istotna jest błyskawiczna współpraca międzynarodowa i profesjonalne przygotowanie służb morskich w przypadku nagłych zdarzeń na morzu. W kontekście rosnącej liczby przewozów kontenerowych na trasach azjatyckich, znaczenie systemów awaryjnych i zdolności operacyjnych takich jak SMIT czy ICG nabiera jeszcze większego znaczenia.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz