Porty Szczecin i Świnoujście: Zielona transformacja i sukcesy w 2024 roku

Porty Szczecin i Świnoujście przeżyły rok pełen transformacji, charakteryzujący się innowacjami, odbudową oraz silnym zaangażowaniem w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Kluczowe inwestycje oraz strategiczne decyzje położyły fundament pod długoterminowy rozwój i stabilność, ukazując odporność portów wobec ogromnych wyzwań.

gospodarka morska offshore porty wiadomości

04 stycznia 2025   |   16:15   |   Źródło: ZMPSiS / Gazeta Morska   |   Opracował: Bartosz Piątek   |   Drukuj

fot. ZMPSiS

fot. ZMPSiS

Zrównoważony rozwój i strategiczne inwestycje

W minionym roku dokonano znaczących inwestycji w kluczową infrastrukturę, taką jak sektor energetyki wiatrowej na morzu, Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu oraz modernizację nabrzeży w Szczecinie. Te działania, w połączeniu z rozwojem drugiego stanowiska załadunkowego w terminalu LNG, stanowią kluczowe kroki w kierunku umocnienia pozycji portów jako liderów zielonej logistyki morskiej.

Wyniki przeładunkowe

Pomimo 8,5% spadku rok do roku w całkowitej wielkości przeładunków, wynoszącej 32,3 miliona ton, porty skutecznie odwróciły tendencję spadkową, która rozpoczęła się pod koniec 2022 roku. Ten postęp osiągnięto dzięki strategicznym zmianom i odporności operacyjnej.

– Na ten wynik patrzymy z optymizmem, ponieważ w drugiej połowie minionego roku udało się przezwyciężyć trwający od końca 2022 roku trend spadkowy – mówi Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.

Wyzwania i odporność

Głównymi przyczynami ostatniego spadku przeładunków były czynniki zewnętrzne, takie jak ograniczenie importu węgla z Rosji oraz wstrzymanie tranzytu towarów z Ukrainy w 2023 roku. Jednakże porty wykazały się odpornością, skutecznie stabilizując działalność w połowie 2024 roku.

Obiecujące perspektywy na 2025 rok

Patrząc w przyszłość, porty przewidują wzrost obsługi paliw, w szczególności LNG. Na początek stycznia potwierdzono już pięć dostaw LNG, z czego cztery pochodzą ze Stanów Zjednoczonych, a jedna z Kataru. Obsługa promów również wykazuje pozytywne oznaki poprawy, z wyraźnym wzrostem transportu ro-ro w 2024 roku, który stanowi obecnie około połowy całkowitej obsługi towarów.

Zaangażowanie w zieloną przyszłość

Porty Szczecin i Świnoujście pozostają zaangażowane w zrównoważony rozwój. Inwestycje w infrastrukturę odnawialnych źródeł energii oraz technologie przyjazne środowisku potwierdzają ich ambicje, by stać się kluczowymi graczami w zielonej transformacji branży morskiej.

Na początku 2025 roku porty są gotowe kontynuować postęp osiągnięty w 2024 roku, dążąc do dalszego rozwoju i innowacji, pozostając jednocześnie zaangażowane w ochronę środowiska.

Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.

Bartosz Piątek
redaktor

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz