Porty Szczecin i Świnoujście: Zielona transformacja i sukcesy w 2024 roku
Porty Szczecin i Świnoujście przeżyły rok pełen transformacji, charakteryzujący się innowacjami, odbudową oraz silnym zaangażowaniem w działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. Kluczowe inwestycje oraz strategiczne decyzje położyły fundament pod długoterminowy rozwój i stabilność, ukazując odporność portów wobec ogromnych wyzwań.
gospodarka morska offshore porty wiadomości04 stycznia 2025 | 16:15 | Źródło: ZMPSiS / Gazeta Morska | Opracował: Bartosz Piątek | Drukuj
fot. ZMPSiS
Zrównoważony rozwój i strategiczne inwestycje
W minionym roku dokonano znaczących inwestycji w kluczową infrastrukturę, taką jak sektor energetyki wiatrowej na morzu, Głębokowodny Terminal Kontenerowy w Świnoujściu oraz modernizację nabrzeży w Szczecinie. Te działania, w połączeniu z rozwojem drugiego stanowiska załadunkowego w terminalu LNG, stanowią kluczowe kroki w kierunku umocnienia pozycji portów jako liderów zielonej logistyki morskiej.
Wyniki przeładunkowe
Pomimo 8,5% spadku rok do roku w całkowitej wielkości przeładunków, wynoszącej 32,3 miliona ton, porty skutecznie odwróciły tendencję spadkową, która rozpoczęła się pod koniec 2022 roku. Ten postęp osiągnięto dzięki strategicznym zmianom i odporności operacyjnej.
– Na ten wynik patrzymy z optymizmem, ponieważ w drugiej połowie minionego roku udało się przezwyciężyć trwający od końca 2022 roku trend spadkowy – mówi Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A.
Wyzwania i odporność
Głównymi przyczynami ostatniego spadku przeładunków były czynniki zewnętrzne, takie jak ograniczenie importu węgla z Rosji oraz wstrzymanie tranzytu towarów z Ukrainy w 2023 roku. Jednakże porty wykazały się odpornością, skutecznie stabilizując działalność w połowie 2024 roku.
Obiecujące perspektywy na 2025 rok
Patrząc w przyszłość, porty przewidują wzrost obsługi paliw, w szczególności LNG. Na początek stycznia potwierdzono już pięć dostaw LNG, z czego cztery pochodzą ze Stanów Zjednoczonych, a jedna z Kataru. Obsługa promów również wykazuje pozytywne oznaki poprawy, z wyraźnym wzrostem transportu ro-ro w 2024 roku, który stanowi obecnie około połowy całkowitej obsługi towarów.
Zaangażowanie w zieloną przyszłość
Porty Szczecin i Świnoujście pozostają zaangażowane w zrównoważony rozwój. Inwestycje w infrastrukturę odnawialnych źródeł energii oraz technologie przyjazne środowisku potwierdzają ich ambicje, by stać się kluczowymi graczami w zielonej transformacji branży morskiej.
Na początku 2025 roku porty są gotowe kontynuować postęp osiągnięty w 2024 roku, dążąc do dalszego rozwoju i innowacji, pozostając jednocześnie zaangażowane w ochronę środowiska.
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Bartosz Piątek
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Orlen i Northland Power przyspieszają budowę pierwszej polskiej farmy wiatrowej na Bałtyku
Nowe złoże ropy na Morzu Norweskim. Orlen wzmacnia pozycję w Europie Północnej
Bałtyk 2 i Bałtyk 3 z FID. Rusza budowa największych farm wiatrowych na polskich wodach
Nowe odkrycie gazu na Morzu Czarnym: Turcja wzmacnia swoją pozycję w sektorze energetycznym
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
REKLAMA