Odrzańska droga wodna: klucz do przyszłości transportu śródlądowego w Polsce
W dobie rosnących wyzwań klimatycznych i potrzeby zrównoważonego rozwoju transportu, Polska stawia na modernizację i rozwój żeglugi śródlądowej. Kluczowym elementem tych działań jest Odrzańska Droga Wodna (ODW), która ma szansę stać się jednym z najważniejszych korytarzy transportowych w kraju, łącząc porty morskie z zapleczem lądowym i integrując się z europejską siecią dróg wodnych. Plany Ministerstwa Infrastruktury, zawarte w Krajowym Programie Żeglugowym do roku 2030, rzucają nowe światło na potencjał tego sektora, który przez lata pozostawał niedoceniany.
tylko tutaj gospodarka morska polityka transport i spedycja żegluga śródlądowa04 kwietnia 2025 | 07:13 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Ministerstwo Infrastruktury
Odrzańska droga wodna: klucz do przyszłości transportu śródlądowego w Polsce
W dobie rosnących wyzwań klimatycznych i potrzeby zrównoważonego rozwoju transportu Polska stawia na modernizację i rozwój żeglugi śródlądowej. Kluczowym elementem tych działań jest Odrzańska Droga Wodna (ODW), która ma szansę stać się jednym z najważniejszych korytarzy transportowych w kraju, łącząc porty morskie z zapleczem lądowym i integrując się z europejską siecią dróg wodnych. Plany Ministerstwa Infrastruktury, zawarte w Krajowym Programie Żeglugowym do roku 2030, rzucają nowe światło na potencjał tego sektora, który przez lata pozostawał niedoceniany.
Strategia na przyszłość: Krajowy Program Żeglugowy
Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 to jedyny obecnie obowiązujący dokument planistyczny dla sektora żeglugi śródlądowej w Polsce. Program zakłada ambitne cele: rozwój żeglugi śródlądowej, jej integrację z intermodalną siecią transportową oraz poprawę dostępności do portów morskich, takich jak Szczecin czy Świnoujście. Dokument ten nie jest jedynie zbiorem deklaracji – to konkretny plan działań, który ma odmienić oblicze polskich dróg wodnych. Wśród priorytetów wymienia się utrzymanie dobrych warunków nawigacyjnych na szlakach wodnych zaplecza portów morskich oraz modernizację istniejących budowli hydrotechnicznych.
- Plany Ministerstwa Infrastruktury w obszarze transportu wodnego śródlądowego skupiają się przede wszystkim na zapewnieniu sprawnego funkcjonowania śródlądowych dróg wodnych poprzez działania utrzymaniowo-modernizacyjne realizowane na już istniejącej infrastrukturze – mówi Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, w rozmowie z Gazetą Morską.
Jak zaznacza rzecznik resortu, "w programie podkreśla się konieczność utrzymania w należytym stanie istniejących budowli i obiektów hydrotechnicznych”.
Inwestycje na Odrze: modernizacja i odbudowa
Najbliższe lata przyniosą szereg inwestycji, które mają przywrócić Odrze jej transportowy blask. Do 2030 roku zaplanowano modernizację kluczowych obiektów hydrotechnicznych, takich jak śluzy i sterownie na stopniach wodnych Opole oraz Ujście Nysy, gdzie dodatkowo powstanie jaz klapowy. W planach jest także rewitalizacja Kanału Gliwickiego, obejmująca szlak żeglugowy i ubezpieczenia brzegowe.
Nie mniej istotne są prace na Odrze Granicznej i dolnej Wiśle, gdzie odbudowana zostanie zabudowa regulacyjna. Te inwestycje mają poprawić warunki nawigacyjne i zwiększyć ochronę przeciwpowodziową. Finansowanie tych ambitnych projektów w dużej mierze opierać się będzie na funduszach unijnych z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko w ramach perspektywy finansowej na lata 2021-2027.
- Działania inwestycyjne zaplanowane do roku 2030 będą realizowane na istniejących budowlach hydrotechnicznych wymagających pilnej rewitalizacji. Realizacja tych działań pozwoli na prowadzenie bezpiecznej żeglugi w transporcie w relacji Szczecin – Gliwice oraz pozytywnie wpłynie na zwiększenie przewozów w relacjach międzynarodowych z Republiką Federalną Niemiec – tłumaczy Anna Szumańska.
RIS: technologia w służbie żeglugi
Nowoczesność w transporcie śródlądowym to nie tylko infrastruktura, ale także zaawansowane systemy teleinformatyczne. Kluczowym projektem w tym zakresie jest kompleksowe wdrożenie Systemu Informacji Rzecznej (RIS) na Odrzańskiej Drodze Wodnej. System ten, funkcjonujący już na 240-kilometrowym odcinku Odry, ma zostać rozszerzony, by zapewnić bezpieczną i ekonomicznie opłacalną żeglugę. To krok w stronę cyfryzacji transportu, który może przyciągnąć nowych armatorów i zwiększyć ruch na polskich rzekach.
- Niezbędne jest zadanie polegające na rozszerzeniu działania systemu teleinformatycznego, umożliwiającego prowadzenie bezpiecznej i ekonomicznie opłacanej żeglugi – mówi Anna Szumańska, wskazując na znaczenie technologii w podnoszeniu konkurencyjności sektora.
Zielona flota i wyzwania klimatyczne
Żegluga śródlądowa stoi przed podwójnym wyzwaniem: musi stać się bardziej ekologiczna, a jednocześnie zwiększyć swoje zdolności przewozowe. Ministerstwo Infrastruktury dostrzega te potrzeby i planuje działania wspierające modernizację floty. Analizy wskazują, że zwiększenie ładowności statków może znacząco obniżyć emisję gazów cieplarnianych, co jest szczególnie istotne w kontekście unijnych celów klimatycznych. Jednocześnie modernizacja floty ma przygotować ją na trudniejsze warunki hydrologiczne, takie jak niskie stany wód, będące efektem zmian klimatycznych.
- Ich realizacja pozwoli na wsparcie działalności armatorów i stoczni śródlądowych poprzez m.in. modernizację floty śródlądowej do nisko- i zeroemisyjnej oraz przystosowanej do zachodzącej zmiany klimatu, w tym pracy przy obniżonych stanach wód – wyjaśnia Anna Szumańska w rozmowie z Gazetą Morską.
Potencjał Odry: 6 milionów ton rocznie
Odrzańska Droga Wodna to nie tylko lokalny szlak – to korytarz o znaczeniu międzynarodowym. Dzięki połączeniom Odra-Havela i kanałowi Odra-Sprewa integruje się z europejskim systemem dróg wodnych, a jej ujściowy odcinek wpisano do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. Tymczasem dane Głównego Urzędu Statystycznego za 2023 rok pokazują, że żeglugą śródlądową przewieziono zaledwie 1,69 mln ton ładunków, z czego większość przypadała na Odrę. Aż 75,5% tych przewozów realizowano w ramach transportu międzynarodowego, a relacja Szczecin – Niemcy odpowiadała za 87,6% eksportu towarów drogami śródlądowymi. Te liczby wskazują, że potencjał Odry jest wciąż niewykorzystany.
- Szacuje się, że potencjał transportowy Odry, w oparciu o istniejącą infrastrukturę, to ok. 6 milionów ton ładunków rocznie – podkreśla rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Porty morskie i zaplecze lądowe
Rozwój żeglugi śródlądowej ma bezpośredni wpływ na kondycję polskich portów morskich, zwłaszcza Zespołu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście. Poprawa dostępności transportowej na Odrze to szansa na zwiększenie przeładunków i lepsze połączenie z rynkami międzynarodowymi.
- Realizacja poszczególnych inwestycji na ODW przyczyni się do jej transportowego wykorzystania na całej długości, ze szczególnym uwzględnieniem poprawy dostępności do Zespołu Portów Morskich Szczecin i Świnoujście – zaznacza Anna Szumańska.
Wyzwania i nadzieje dla żeglugi śródlądowej
Przed polskim sektorem żeglugi śródlądowej stoi wiele wyzwań: od modernizacji infrastruktury, przez dostosowanie floty do wymogów ekologicznych, po likwidację tzw. wąskich gardeł, czyli miejsc limitujących żeglugę. Jednak plany Ministerstwa Infrastruktury, wsparte unijnym finansowaniem i jasną strategią, dają nadzieję na renesans tego sektora. Odrzańska Droga Wodna może stać się nie tylko arterią transportową, ale także symbolem zrównoważonego rozwoju i nowoczesności.
- Działania te mają na celu odbudowę zniszczonej infrastruktury, której utrzymanie w dobrym stanie technicznym pozwoli na zapewnienie warunków nawigacyjnych dla celów transportowych i ochrony przeciwpowodziowej – podsumowuje Anna Szumańska.
Czy Polska wykorzysta ten potencjał? Odpowiedź poznamy w ciągu najbliższych lat, ale jedno jest pewne – żegluga śródlądowa ma szansę odegrać kluczową rolę w przyszłości polskiego transportu. Czas pokaże, czy ambitne plany przełożą się na realne zmiany na polskich rzekach.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
ORLEN Neptun stawia na polskie firmy. MEWO, Geofizyka Toruń i ORLEN Petrobaltic zbadają Bałtyk dla Baltic East
Politechnika Gdańska rozwija system ultradźwiękowy do badania stanu statków
Port Gdańsk zyska nowoczesne centrum kontroli granicznej. Rusza ważna inwestycja dla polskiego wybrzeża
Port Łeba otwiera się na offshore. Zakończenie modernizacji w sierpniu 2026
Polscy armatorzy łączą siły pod wspólną marką POLSCA Baltic Ferries. Co to oznacza dla branży?
Equinor i Polenergia rozpoczynają budowę morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3
Polska buduje fundamenty europejskiego offshore. Baltic Towers startuje z produkcją
Wysokie zyski Grupy Orlen w pierwszym kwartale 2025 roku
Produkcja elementów fundamentów Baltica 2 będzie realizowana w Polsce
Orlen i Northland Power przyspieszają budowę pierwszej polskiej farmy wiatrowej na Bałtyku
REKLAMA