Niepewna przyszłość inwestycji w Porcie Elbląg? Ministerstwo Infrastruktury odpowiada

Realizacja inwestycji związanej z budową toru wodnego na rzece Elbląg, stanowiącego kluczowy element dostępu do portu od strony morza, napotyka kolejne wyzwania. Unieważnienie przetargu, zmiany harmonogramu oraz nieprzewidziane przeszkody środowiskowe budzą pytania o przyszłość tego strategicznego przedsięwzięcia. Ministerstwo Infrastruktury w rozmowie z "Gazetą Morską" zapewnia jednak, że prace będą kontynuowane, a projekt wciąż ma szansę na ukończenie.

tylko tutaj biznes gospodarka morska polityka porty wiadomości

21 lutego 2025   |   07:22   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Urząd Morski w Gdyni

fot. Urząd Morski w Gdyni

Przetarg unieważniony – ale nie projekt

Pierwszym sygnałem niepewności było unieważnienie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i nadzór autorski nad inwestycją. Jak wyjaśnia Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury, decyzja ta wynikała z błędu w publikacji ogłoszenia oraz wątpliwości dotyczących właściwego oszacowania wartości zamówienia.

– Nie oznacza to rezygnacji z realizacji zamówienia. 10 lutego ogłoszenie zostało opublikowane we właściwym publikatorze. Unieważnienie postępowania wynikało zatem z zapobiegliwości i dokładania staranności w zakresie realizacji przepisów dotyczących zamówień publicznych – mówi „Gazecie Morskiej” Anna Szumańska.

Harmonogram pod znakiem zapytania

Ministerstwo podkreśla, że zgodnie z obowiązującym programem wieloletnim „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”, zakończenie inwestycji przewidziano na 2026 rok. Jednak już teraz wiadomo, że realizacja projektu może napotkać opóźnienia.

– W trakcie realizacji prac pojawiły się dodatkowe wyzwania, takie jak wykrycie w osadach dennych rzeki Elbląg zanieczyszczeń ropopochodnych, powodujących konieczność ich remediacji. W związku z tym przewiduje się możliwość wprowadzenia korekt w harmonogramie po zakończeniu odbioru dokumentacji projektowej – dodaje rzecznik ministerstwa.

Kto nadzoruje inwestycję?

Wykonawcą projektu pozostaje Dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, a Ministerstwo Infrastruktury pełni nadzór nad postępem realizacji prac.

– Resort podejmuje również kroki niezbędne do zapewnienia finansowania z budżetu państwa inwestycji dotyczących infrastruktury dostępowej od strony morza do portu w Elblągu – zapewnia Anna Szumańska.

Podkreśla także, że rząd rozumie znaczenie tej inwestycji zarówno dla portu, jak i całego regionu oraz sektora żeglugowego.

Budżet pod kontrolą, ale zakres prac rośnie

W odpowiedzi na pytania „Gazety Morskiej”, ministerstwo przyznało, że zakres inwestycji został rozszerzony o dodatkowe 900 m toru wodnego oraz zmienione parametry ostatnich 3 km drogi wodnej.

– Ocena ewentualnej korekty budżetu będzie możliwa po odebraniu dokumentacji projektowej, która uwzględni te zmiany oraz niezbędny zakres prac – komentuje Anna Szumańska.

Współpraca z samorządem i rozwój portu

Zarządcą Portu Elbląg pozostaje komunalna spółka Zarząd Portu Morskiego Elbląg Sp. z o.o., a Ministerstwo Infrastruktury odpowiada za infrastrukturę dostępową. Współpraca z lokalnymi władzami ma kluczowe znaczenie dla realizacji projektu.

– Dzięki wypracowanemu pod auspicjami Ministerstwa Infrastruktury porozumieniu z przedstawicielami samorządu Elbląga, ostatnie 900 m toru wodnego do portu w Elblągu zostanie pogłębione. Ponadto Urząd Morski w Gdyni pozostaje w bieżących, częstych kontaktach z władzami Portu – zaznacza rzecznik.

Jakie korzyści przyniesie inwestycja?

Mimo trudności, Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że inwestycja stanowi ogromną szansę dla Elbląga i regionu. Zdaniem resortu, pozwoli ona na zwiększenie przeładunków w Porcie Elbląg, rozwój lokalnej infrastruktury oraz wzmocnienie roli miasta w systemie transportowym i logistycznym regionu, kraju oraz Europy.

Po zakończeniu projektu do portu będą mogły wpływać większe jednostki o długości 100 metrów i zanurzeniu 4,5 metra, co otworzy nowe możliwości dla żeglugi i biznesu.

Dodatkowe środki na kluczowe prace

Rząd nie pozostaje bierny wobec wyzwań finansowych. Jak przypomina ministerstwo, 12 września 2024 r. Rada Ministrów przyjęła zmianę uchwały z 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego. Zmiana ta obejmuje uwzględnienie pogłębienia ostatniego, 900 m odcinka toru wodnego do portu w Elblągu oraz alokację środków finansowych na ten cel w wysokości 33 mln zł.

Problemy techniczne i środowiskowe

Realizacja inwestycji nie jest prosta ze względu na kwestie środowiskowe i konieczność uzyskiwania licznych pozwoleń.

– Główne wyzwania obejmują skomplikowany proces uzyskiwania zgód i pozwoleń, w tym ocenę oddziaływania na środowisko. Ze względu na uwarunkowania przyrodnicze, prace nie mogą być prowadzone przez cały rok – np. w okresach tarła ryb czy sezonu lęgowego ptaków – wyjaśnia Anna Szumańska.

Procedury administracyjne mają charakter liniowy, co oznacza, że każda decyzja zależy od wcześniejszych analiz i zatwierdzeń.

Co dalej z torem wodnym od przekopu Mierzei Wiślanej do Elbląga?

Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że projekt jest w toku i wszelkie niezbędne działania są podejmowane na bieżąco. Urząd Morski w Gdyni na bieżąco informuje o kluczowych postępach, a dalsze decyzje będą zależały od wyników prac projektowych i analiz środowiskowych.

Mimo pojawiających się trudności, władze pozostają optymistyczne co do przyszłości inwestycji. Czy jednak uda się dotrzymać nowych terminów i zmieścić w budżecie? Czas pokaże, a „Gazeta Morska” będzie śledzić kolejne etapy tego kluczowego dla całego regionu przedsięwzięcia.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Gazetę Morską". Codziennie aktualne informacje prosto z morza. Obserwuj gazetamorska.pl!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz