Navantia Australia podpisuje przełomowy kontrakt wsparcia projektowego dla floty królewskiej Australii
Navantia Australia zawarła przełomowy kontrakt designer support contract (DSC) na kompleksowe wsparcie projektowe i inżynieryjne dla wszystkich okrętów zaprojektowanych przez Navantię, które znajdują się w służbie królewskiej marynarki wojennej Australii. Jest to pierwsza umowa, jaką firma podpisała bezpośrednio z Wspólnotą Australii (Commonwealth of Australia, CoA), co potwierdza jej zaangażowanie w innowacyjność i doskonałość w branży morskiej.
biznes gospodarka morska marynarka wojenna na świecie przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy wiadomości29 marca 2025 | 10:19 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Navantia
Kontrakt obejmuje wsparcie dla niszczycieli klasy Hobart (DDG), śmigłowcowców desantowych klasy Canberra (LHD), jednostek desantowych LHD (LLC) oraz okrętów zaopatrzeniowych klasy Supply (AOR). Podpisanie umowy poprzedziło ogłoszenie przetargu oraz intensywne negocjacje z australijskim departamentem obrony.
Uroczystość podpisania kontraktu
Ceremonia podpisania umowy miała miejsce w siedzibie floty w Sydney. W wydarzeniu uczestniczyli m.in.: dowódca floty australijskiej, kontradmirał Chris Smith, AM, CSM, szef wsparcia morskiego, kontradmirał Steve Tiffen, AM, CSM, dyrektor generalny ds. dużych okrętów nawodnych, komandor Brad Smith, CSC, a także przedstawiciele Navantia Australia – dyrektor zarządzający Israel Lozano, dyrektor operacyjny Jamie Gibbs oraz dyrektor programu DSC Julio Pinilla.
Rangę wydarzenia podkreśliła obecność prezesa Navantia, Ricardo Domingueza Garcia-Baquero, dyrektora operacyjnego Navantia Spain, Gonzalo Mateo-Guerrero oraz doradcy prezesa Navantia i szefa sztabu, wiceadmirała w st. spocz. Javiera Romero.
Znaczenie kontraktu dla australijskiego sektora morskiego
- Ten kontrakt to efekt naszego wieloletniego doświadczenia w zakresie wsparcia cyklu życia okrętów oraz silnego zaangażowania Navantia Australia we współpracę ze Wspólnotą Australii – powiedział Ricardo Dominguez Garcia-Baquero, prezes Navantia.
Zdaniem dyrektora zarządzającego Navantia Australia, Israela Lozano, podpisana umowa jest rozwinięciem zasad strategicznej współpracy pomiędzy królewską marynarką wojenną Australii, grupą capability acquisition and sustainment group (CASG), Navantia i Navantia Australia. Umowa ta formalnie ustanawia Navantia Australia jako głównego projektanta wszystkich okrętów zaprojektowanych przez firmę.
- DSC zapewnia kompleksowe usługi zarządzania zmianami i wsparcia inżynieryjnego dla objętych umową jednostek, umożliwiając Navantia Australia współpracę z CoA w zakresie innowacyjnych rozwiązań dla utrzymania floty i zarządzania jej zasobami – dodał Israel Lozano.
Kluczowe korzyści płynące z DSC
Według dyrektora operacyjnego Navantia Spain, Gonzalo Mateo-Guerrero, DSC będzie kluczowym elementem nowego modelu utrzymania floty. Dzięki głębokiej wiedzy na temat projektów i zarządzania konfiguracją jednostek, Navantia Australia będzie mogła zapewnić integralność projektową i wspierać procesy ciągłego doskonalenia.
Wdrożenie modelu DSC pozwoli także na optymalizację łańcucha dostaw i stworzenie możliwości dla innowacji suwerennych w Australii. Jak podkreślił dyrektor operacyjny Navantia Australia, Jamie Gibbs, decyzja CoA o wyborze Navantia Australia to znaczący krok dla firmy.
- DSC to największy pojedynczy kontrakt podpisany przez Navantia Australia w ciągu 13 lat naszej działalności. Umowa ta zapewnia stabilność zatrudnienia i pozwala nam na dalszy rozwój naszej obecności na rynku lokalnym, utrzymując więcej miejsc pracy dla australijskich inżynierów – powiedział Jamie Gibbs.
Wzmocnienie suwerennych zdolności inżynieryjnych Australii
DSC stwarza również możliwość dalszego inwestowania w rozwój australijskich kompetencji inżynieryjnych, dzięki rozbudowie ścieżek szkoleniowych i współpracy z instytucjami akademickimi oraz przemysłem. Navantia Australia dąży do wzmacniania suwerennych zdolności inżynieryjnych kraju poprzez ten kontrakt i z niecierpliwością oczekuje na dalszą współpracę z CoA w nadchodzących latach.
Podpisanie umowy stanowi znaczący kamień milowy dla australijskiego sektora obronnego, a realizacja kontraktu przyczyni się do wzmocnienia zdolności operacyjnych floty królewskiej marynarki wojennej Australii.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Nowe odkrycie gazu na Morzu Czarnym: Turcja wzmacnia swoją pozycję w sektorze energetycznym
Stocznia „Wulkan” w Szczecinie: od kryzysu do stabilizacji. Roczne podsumowanie i ambitne plany rozwoju
Nie ma silnej Europy bez silnej gospodarki morskiej. Zakończyło się nieformalne spotkanie ministrów ds. morskich
Program "Polskie Morze", czyli repolonizacja sektora gospodarki morskiej. Co to znaczy?
Sunreef 43M Eco z German Innovation Award 2025. To nowa era superjachtów?
Orlen inwestuje w nowoczesne elektrolizery wodoru
Przemysł stoczniowy jest sztos. Marcin Ryngwelski o tym, jak stocznia instaluje urządzenia cumownicze
Orlen wzmacnia segment poszukiwań i wydobycia w Polsce
Gdańsk buduje przyszłość offshore. Terminal T5 kluczowym punktem dla farmy Baltica 2
Port Gdynia: zaproponowano dotychczasowemu operatorowi przedłużenie umowy dzierżawy terminala zbożowego
REKLAMA