Hamburg Maritime Forum 2025. Rewolucja morska w sercu Hamburga
W dniach 1-2 kwietnia 2025 roku Hamburg, miasto przesiąknięte morską tradycją, stało się areną kluczowych debat o przyszłości żeglugi podczas trzeciej edycji Hamburg Maritime Forum. Wydarzenie, zorganizowane w historycznej Altonaer Fischauktionshalle, przyciągnęło ponad 500 ekspertów, liderów branży i innowatorów z całego świata. Pod hasłem „Tradycja spotyka innowację” forum stworzyło przestrzeń do wymiany doświadczeń, inspiracji i współpracy, łącząc bogate dziedzictwo morskie z najnowszymi technologiami i rozwiązaniami na rzecz zrównoważonego rozwoju.
biznes gospodarka morska porty pracuj na morzu przemysł stoczniowy wiadomości03 kwietnia 2025 | 08:45 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Hamburg Maritime Forum / IGGS Group
Program składał się z 10 paneli dyskusyjnych, które poruszyły najważniejsze wyzwania i możliwości sektora morskiego – od dekarbonizacji, przez nowe paliwa i sztuczną inteligencję, po bezpieczeństwo załóg i cyberbezpieczeństwo. Każdy panel wyróżniał się różnorodnością perspektyw, angażując zarówno praktyków, jak i wizjonerów.
Dekarbonizacja w centrum uwagi
Panele „Od polityki do praktyki: strategie dekarbonizacji w żegludze” oraz „Dekarbonizacja mórz: wyzwania, innowacje i rozwiązania” skupiły się na pilnej potrzebie redukcji emisji. Uczestnicy analizowali, jak globalne regulacje, w tym strategia IMO na 2050 rok, przekładają się na konkretne działania w branży.
– Nie wystarczy mówić o zeroemisyjności – potrzebujemy inwestycji w infrastrukturę i odważnych decyzji, by nowe technologie stały się standardem – podkreśliła jedna z menedżerek ds. zrównoważonego rozwoju u jednego z europejskich armatorów.
Z kolei inny nasz rozmówca pracujący w hamburskiej stoczni, zauważył, że „projektowanie statków z myślą o paliwach alternatywnych to dopiero początek. Kluczowe jest, by porty nadążały za tymi zmianami”.
Przyszłość paliw morskich
Panel „Napędzanie przyszłości: nowa generacja paliw morskich” wywołał ożywioną dyskusję na temat alternatyw dla paliw kopalnych. Eksperci omawiali potencjał wodoru, amoniaku i metanolu, wskazując na wyzwania związane z ich produkcją i dostępnością.
– Metanol daje nam szansę na szybkie przejście na niskoemisyjne paliwa, ale bez globalnej sieci dostaw pozostanie tylko teorią – stwierdził jeden z analityków rynku morskiego.
Jak podkreślali eksperci, porty muszą stać się hubami dla zielonych paliw. To wymaga współpracy międzysektorowej na niespotykaną dotąd skalę
Sztuczna inteligencja i cyfryzacja
Technologiczne przełomy zdominowały panele „Sztuczna inteligencja i przyszłość żeglugi: innowacje, wyzwania, ryzyka” oraz „Cyfrowa fala: jak technologia zmienia sektor morski”. Dyskusje dotyczyły m.in. optymalizacji tras i przewidywania awarii dzięki AI.
– Algorytmy mogą zrewolucjonizować logistykę morską, ale bez odpowiednich regulacji ryzykujemy chaos – ostrzegał jeden z panelistów, mówiąc przu tym, że "wyobraźmy sobie statki, które same uczą się, jak unikać sztormów – to już nie science fiction, to nasza przyszłość”.
Bezpieczeństwo i dobrostan załóg
Panel „Wzmocnienie marynarzy: przyszłość bezpieczeństwa i dobrostanu załóg” przypomniał o ludzkim wymiarze żeglugi. Dyskutowano o szkoleniach, warunkach pracy i wpływie automatyzacji na role marynarzy.
– Automatyzacja nie zastąpi człowieka, ale wymaga od nas nowych umiejętności. Musimy inwestować w ludzi – przekonywali uczestnicy dyskusji.
Regulacje i cyberbezpieczeństwo
W panelu „Debata regulacyjna: od wytycznych do globalnego wpływu” eksperci analizowali, jak unijne regulacje, takie jak ETS czy FuelEU Maritime, zmieniają branżę.
– Regulacje są konieczne, ale ich wdrażanie musi być spójne globalnie, inaczej małe firmy wypadną z gry – można było usłyszeć podczas Hamburg Maritime Forum.
Z kolei panel „Morskie cyberbezpieczeństwo: obrona przed cyfrowymi zagrożeniami” uświadomił, jak realne są ataki na systemy morskie. Należy pamiętać, że już jeden cyberatak może sparaliżować cały port. Konieczne zatem jest działanie prewencyjne.
Napędy jądrowe: przełom czy ryzyko?
Kontrowersyjny panel „Żegluga napędzana energią jądrową: przełom czy zbyt duże ryzyko?” podzielił uczestników.
– Małe reaktory jądrowe mogą być kluczem do zeroemisyjności, ale społeczeństwo musi nam zaufać – argumentował jeden z dyskutantów.
I choć niektórzy próbowali przekonywać, że wciąż duże jest ryzyko awarii, to jednak napęd jądrowy nie tyle jest przyszłością, ile stał się rzeczywistością.
Zrównoważone rozwiązania i networking
Panel „Od wyzwania do zmiany: zrównoważone rozwiązania dla żeglugi” podsumował innowacje, od ekologicznych projektów statków po recykling. Forum zwieńczyła gala koktajlowa, która umożliwiła nawiązanie kontaktów i partnerstw.
– Takie wydarzenia jak Hamburg Maritime Forum pokazują, że branża morska nie boi się wyzwań. To tutaj rodzą się pomysły, które zmienią świat – podsumował Oskar Wojciechowski, dyrektor IT Gazety Morskiej.
Hamburg Maritime Forum 2025 udowodniło, że żegluga stoi na progu wielkich zmian. Od dekarbonizacji po cyfryzację, branża szuka równowagi między tradycją a innowacją. Dla Gazety Morskiej to dowód, że polscy armatorzy i stoczniowcy mają szansę odegrać kluczową rolę w tej globalnej transformacji, łącząc doświadczenie z odważnymi pomysłami. Następny przystanek w rejsie innowacji to Limassol, gdzie w maju spotkamy się podczas Mediterranean Maritime Forum.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria























































































komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
PGZ w ciągu ostatniego roku zawarła kontrakty na ok. 120 mld zł. W planach rozbudowa zdolności produkcyjnych
MSC Elisabetta zawinęła do Baltic Hub. Nowoczesny gigant kontenerowy w Gdańsku
W USA ceny ropy spadają; będzie nadwyżka surowca, a perspektywy wojny handlowej się pogarszają
Coraz więcej uszkodzonych aut używanych trafia do Polski. Import samochodów osiąga rekordowy poziom
W szczecińskim porcie powstanie multimodalny kolejowy węzeł przeładunkowy za 35 mln zł
Dok pływający PGZ Stoczni Wojennej przestawiony do nowej wnęki dokowej
Ministerstwo Infrastruktury: w tym roku blisko 65 ml zł na tory podejściowe do mniejszych portów
Jak zabezpieczyć energetyczną przyszłość Europy? - Ørsted publikuje plan działań dla morskiej energetyki wiatrowej
Morskie farmy wiatrowe do 2040 r. dadzą polskiemu systemowi elektroenergetycznemu 18 GW
Chińskie ministerstwo handlu: jesteśmy gotowi na dialog w sporze handlowym z USA
REKLAMA