Gdynia na trasie światowych gigantów. USNS Red Cloud z pierwszą wizytą w polskim porcie
W Porcie Gdynia zacumował wyjątkowy transportowiec USNS Red Cloud (T-AKR 313). Ta imponująca jednostka należąca do Military Sealift Command po raz pierwszy odwiedziła polski port, przyciągając uwagę miłośników zarówno branży morskiej, jak i wojskowej.
gospodarka morska logistyka porty trójmiasto wiadomości30 grudnia 2024 | 19:33 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. U.S. Navy s Military Sealift Command
USNS Red Cloud to okręt typu Watson, jeden z najnowocześniejszych transportowców w służbie amerykańskiej floty. Jego potężne wymiary – 289,6 metra długości, 32,3 metra szerokości i wyporność wynosząca 62 644 tony – czynią go gigantem wśród jednostek logistycznych. Napędzany dwiema turbinami gazowymi GE LM2500 o mocy 64 000 KM, okręt osiąga prędkość 24 węzłów i może pokonać dystans 13 800 mil morskich bez konieczności tankowania.
Red Cloud jest specjalnie przystosowany do transportu ciężkiego sprzętu wojskowego. Jego ładownie mogą pomieścić ponad 1 200 pojazdów, w tym czołgi, pojazdy gąsienicowe oraz ciężarówki. Łączna powierzchnia załadunkowa to imponujące 36 511 m², co odpowiada powierzchni pięciu pełnowymiarowych boisk piłkarskich. Załadunek i wyładunek realizowany jest za pomocą nowoczesnych ramp o nośności do 72,5 tony oraz dźwigów o udźwigu 55 ton każdy, co pozwala na sprawne prowadzenie operacji w różnych warunkach portowych.
Podczas pobytu w Gdyni jednostka cumowała przy Nabrzeżu Helskim II. W ramach intensywnych, całodobowych działań załadunkowych i rozładunkowych transportowano sprzęt wojskowy, w tym pojazdy kołowe i gąsienicowe. Operacje te wspierają globalne działania wojsk amerykańskich, a ich realizacja w Polsce podkreśla strategiczne znaczenie Portu Gdynia jako kluczowego węzła logistycznego NATO.
Symbolika i historia amerykańskiej jednostki
USNS Red Cloud nosi imię kaprala Mitchella Red Clouda Jr., bohatera wojny koreańskiej, odznaczonego medalem honoru za niezwykłe poświęcenie w walce.
Wizyta Red Cloud w Porcie Gdynia nie jest jedynie wydarzeniem logistycznym, ale także potwierdzeniem rosnącej roli polskich portów w obsłudze międzynarodowych operacji wojskowych. Dla branży morskiej i lokalnych przedsiębiorstw to także okazja do wymiany doświadczeń oraz budowania relacji z amerykańskimi partnerami.
Pobyt Amerykanów w Gdyni to kolejny dowód na strategiczne znaczenie polskiego wybrzeża na mapie globalnych działań logistycznych. Rozmach operacji i skala transportowanego sprzętu przypominają, że porty, takie jak Gdynia, pełnią kluczową rolę w międzynarodowych łańcuchach dostaw – zarówno w czasach pokoju, jak i w momentach wzmożonego napięcia geopolitycznego, co tym bardziej podkreśla konieczność stałych inwestycji w rozbudowę infrastruktury portowej w Trójmieście.
Śledźcie nas na portalu X, aby być na bieżąco z najważniejszymi wiadomościami | gazetamorska.pl!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria




komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Nowa era dla Ustki. Rozpoczęła się budowa bazy serwisowej dla morskich farm wiatrowych PGE Baltica
Polska energia z Bałtyku. Offshore wind jako filar transformacji energetycznej. Bartosz Fedurek dla Gazety Morskiej
ORLEN Neptun stawia na polskie firmy. MEWO, Geofizyka Toruń i ORLEN Petrobaltic zbadają Bałtyk dla Baltic East
Politechnika Gdańska rozwija system ultradźwiękowy do badania stanu statków
Port Gdańsk zyska nowoczesne centrum kontroli granicznej. Rusza ważna inwestycja dla polskiego wybrzeża
Port Łeba otwiera się na offshore. Zakończenie modernizacji w sierpniu 2026
Polscy armatorzy łączą siły pod wspólną marką POLSCA Baltic Ferries. Co to oznacza dla branży?
Equinor i Polenergia rozpoczynają budowę morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3
Polska buduje fundamenty europejskiego offshore. Baltic Towers startuje z produkcją
Wysokie zyski Grupy Orlen w pierwszym kwartale 2025 roku
REKLAMA