Dok pływający PGZ Stoczni Wojennej przestawiony do nowej wnęki dokowej
14 kwietnia 2025 roku zakończyła się z sukcesem złożona technicznie operacja przeholowania wielotonowego doku pływającego PGZ Stoczni Wojennej do nowo wybudowanej wnęki dokowej w Porcie Gdynia. To niecodzienna operacja, wymagająca precyzyjnej koordynacji i specjalistycznego przygotowania.
biznes gospodarka morska pomorze porty przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy trójmiasto wiadomości14 kwietnia 2025 | 19:15 | Źródło: PGZ Stocznia Wojenna / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. PGZ Stocznia Wojenna
Przeholunek doku stanowi istotny element jednej z najważniejszych inwestycji hydrotechnicznych realizowanych w ramach projektu „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży – etapy II i III”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
- Przeniesienie doku to istotny element współpracy między Stocznią a Portem Gdynia. Nowa lokalizacja zapewni nam możliwość dalszego prowadzenia prac remontowych i modernizacyjnych dla Marynarki Wojennej RP, jednocześnie umożliwiając Portowi Gdynia realizację projektu nowej obrotnicy – wyjaśnia Maciej Poprawski, pełnomocnik zarządu ds. Inwestycji PGZ Stoczni Wojennej.
Dla Stoczni przeniesienie doku oznacza dostosowanie infrastruktury do nowych warunków funkcjonowania portu przy jednoczesnym zachowaniu pełnych możliwości realizacji zadań remontowych i modernizacyjnych na rzecz Marynarki Wojennej RP.
- Ta operacja to nie tylko techniczne zakończenie ważnego etapu, ale wyraźny sygnał, że Port Gdynia skutecznie realizuje swoją strategię rozwoju. Dzięki tej inwestycji zyskujemy nowe możliwości – możemy przyjmować większe jednostki, zwiększamy elastyczność operacyjną, a także wzmacniamy potencjał stoczniowy. To projekt, który ma wpływ nie tylko na Port, ale i na cały region – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Głównym celem projektu jest stworzenie warunków do przyjmowania jednostek kontenerowych i masowych o długości do 400 m i zanurzeniu do 14,5 metrów oraz umocnienie pozycji Portu Gdynia w globalnych łańcuchach logistycznych.
W ramach zakończonych robót:
- Wybudowano trzy nowe nabrzeża: Południowe (130 m), Wschodnie (43 m) i Północne (170 m);
- Wykonano 424 pale CFA oraz 117 mikropali;
- Pogrążono 179 pali rurowych i 578 ton elementów ścianki szczelnej kombinowanej;
- Zrealizowano dwie dalby cumownicze, każda o masie niemal 55 ton;
- Pogłębiono wnękę dokową i sąsiedni akwen do głębokości 16 metrów, wykonując ponad 120 tys. m³ robót czerpalnych;
- Wbudowano ponad 6 000 m³ betonu i niemal 500 ton stali.
Inwestycja została przeprowadzona przez konsorcjum firm NDI S.A. i NDI Sopot S.A. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności Portu Gdynia w regionie Morza Bałtyckiego oraz zapewnienia większego bezpieczeństwa nawigacyjnego i konstrukcyjnego infrastruktury portowej.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Nowa era dla Ustki. Rozpoczęła się budowa bazy serwisowej dla morskich farm wiatrowych PGE Baltica
Grupa Przemysłowa Baltic dostarczy kluczowe konstrukcje stalowe dla projektu Baltica 2
Polska energia z Bałtyku. Offshore wind jako filar transformacji energetycznej. Bartosz Fedurek dla Gazety Morskiej
Saab oferuje Kanadzie system GlobalEye. Nowoczesne rozwiązanie AEW&C na platformie Bombardiera
ORLEN Neptun stawia na polskie firmy. MEWO, Geofizyka Toruń i ORLEN Petrobaltic zbadają Bałtyk dla Baltic East
Port Gdańsk zyska nowoczesne centrum kontroli granicznej. Rusza ważna inwestycja dla polskiego wybrzeża
Sławków - lądowe okno na świat. Rozbudowa terminalu kluczowa dla logistyki Polski i Unii Europejskiej
Port Łeba otwiera się na offshore. Zakończenie modernizacji w sierpniu 2026
Nowe źródło kogeneracyjne w Elblągu
Polscy armatorzy łączą siły pod wspólną marką POLSCA Baltic Ferries. Co to oznacza dla branży?
REKLAMA