Dok pływający PGZ Stoczni Wojennej przestawiony do nowej wnęki dokowej
14 kwietnia 2025 roku zakończyła się z sukcesem złożona technicznie operacja przeholowania wielotonowego doku pływającego PGZ Stoczni Wojennej do nowo wybudowanej wnęki dokowej w Porcie Gdynia. To niecodzienna operacja, wymagająca precyzyjnej koordynacji i specjalistycznego przygotowania.
biznes gospodarka morska pomorze porty przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy trójmiasto wiadomości14 kwietnia 2025 | 19:15 | Źródło: PGZ Stocznia Wojenna / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. PGZ Stocznia Wojenna
Przeholunek doku stanowi istotny element jednej z najważniejszych inwestycji hydrotechnicznych realizowanych w ramach projektu „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży – etapy II i III”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.
- Przeniesienie doku to istotny element współpracy między Stocznią a Portem Gdynia. Nowa lokalizacja zapewni nam możliwość dalszego prowadzenia prac remontowych i modernizacyjnych dla Marynarki Wojennej RP, jednocześnie umożliwiając Portowi Gdynia realizację projektu nowej obrotnicy – wyjaśnia Maciej Poprawski, pełnomocnik zarządu ds. Inwestycji PGZ Stoczni Wojennej.
Dla Stoczni przeniesienie doku oznacza dostosowanie infrastruktury do nowych warunków funkcjonowania portu przy jednoczesnym zachowaniu pełnych możliwości realizacji zadań remontowych i modernizacyjnych na rzecz Marynarki Wojennej RP.
- Ta operacja to nie tylko techniczne zakończenie ważnego etapu, ale wyraźny sygnał, że Port Gdynia skutecznie realizuje swoją strategię rozwoju. Dzięki tej inwestycji zyskujemy nowe możliwości – możemy przyjmować większe jednostki, zwiększamy elastyczność operacyjną, a także wzmacniamy potencjał stoczniowy. To projekt, który ma wpływ nie tylko na Port, ale i na cały region – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.
Głównym celem projektu jest stworzenie warunków do przyjmowania jednostek kontenerowych i masowych o długości do 400 m i zanurzeniu do 14,5 metrów oraz umocnienie pozycji Portu Gdynia w globalnych łańcuchach logistycznych.
W ramach zakończonych robót:
- Wybudowano trzy nowe nabrzeża: Południowe (130 m), Wschodnie (43 m) i Północne (170 m);
- Wykonano 424 pale CFA oraz 117 mikropali;
- Pogrążono 179 pali rurowych i 578 ton elementów ścianki szczelnej kombinowanej;
- Zrealizowano dwie dalby cumownicze, każda o masie niemal 55 ton;
- Pogłębiono wnękę dokową i sąsiedni akwen do głębokości 16 metrów, wykonując ponad 120 tys. m³ robót czerpalnych;
- Wbudowano ponad 6 000 m³ betonu i niemal 500 ton stali.
Inwestycja została przeprowadzona przez konsorcjum firm NDI S.A. i NDI Sopot S.A. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności Portu Gdynia w regionie Morza Bałtyckiego oraz zapewnienia większego bezpieczeństwa nawigacyjnego i konstrukcyjnego infrastruktury portowej.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
PGZ w ciągu ostatniego roku zawarła kontrakty na ok. 120 mld zł. W planach rozbudowa zdolności produkcyjnych
MSC Elisabetta zawinęła do Baltic Hub. Nowoczesny gigant kontenerowy w Gdańsku
W USA ceny ropy spadają; będzie nadwyżka surowca, a perspektywy wojny handlowej się pogarszają
Coraz więcej uszkodzonych aut używanych trafia do Polski. Import samochodów osiąga rekordowy poziom
W szczecińskim porcie powstanie multimodalny kolejowy węzeł przeładunkowy za 35 mln zł
Ministerstwo Infrastruktury: w tym roku blisko 65 ml zł na tory podejściowe do mniejszych portów
Jak zabezpieczyć energetyczną przyszłość Europy? - Ørsted publikuje plan działań dla morskiej energetyki wiatrowej
Morskie farmy wiatrowe do 2040 r. dadzą polskiemu systemowi elektroenergetycznemu 18 GW
Chińskie ministerstwo handlu: jesteśmy gotowi na dialog w sporze handlowym z USA
MSC Rose otwiera nowy rozdział dla Portu Gdynia
REKLAMA