Dok pływający PGZ Stoczni Wojennej przestawiony do nowej wnęki dokowej

14 kwietnia 2025 roku zakończyła się z sukcesem złożona technicznie operacja przeholowania wielotonowego doku pływającego PGZ Stoczni Wojennej do nowo wybudowanej wnęki dokowej w Porcie Gdynia. To niecodzienna operacja, wymagająca precyzyjnej koordynacji i specjalistycznego przygotowania.

biznes gospodarka morska pomorze porty przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy trójmiasto wiadomości

14 kwietnia 2025   |   19:15   |   Źródło: PGZ Stocznia Wojenna / Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. PGZ Stocznia Wojenna

fot. PGZ Stocznia Wojenna

Przeholunek doku stanowi istotny element jednej z najważniejszych inwestycji hydrotechnicznych realizowanych w ramach projektu „Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i III oraz przebudowa nabrzeży – etapy II i III”, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej.

- Przeniesienie doku to istotny element współpracy między Stocznią a Portem Gdynia. Nowa lokalizacja zapewni nam możliwość dalszego prowadzenia prac remontowych i modernizacyjnych dla Marynarki Wojennej RP, jednocześnie umożliwiając Portowi Gdynia realizację projektu nowej obrotnicy – wyjaśnia Maciej Poprawski, pełnomocnik zarządu ds. Inwestycji PGZ Stoczni Wojennej.

Dla Stoczni przeniesienie doku oznacza dostosowanie infrastruktury do nowych warunków funkcjonowania portu przy jednoczesnym zachowaniu pełnych możliwości realizacji zadań remontowych i modernizacyjnych na rzecz Marynarki Wojennej RP.

- Ta operacja to nie tylko techniczne zakończenie ważnego etapu, ale wyraźny sygnał, że Port Gdynia skutecznie realizuje swoją strategię rozwoju. Dzięki tej inwestycji zyskujemy nowe możliwości – możemy przyjmować większe jednostki, zwiększamy elastyczność operacyjną, a także wzmacniamy potencjał stoczniowy. To projekt, który ma wpływ nie tylko na Port, ale i na cały region – podkreśla Piotr Gorzeński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A.

Głównym celem projektu jest stworzenie warunków do przyjmowania jednostek kontenerowych i masowych o długości do 400 m i zanurzeniu do 14,5 metrów oraz umocnienie pozycji Portu Gdynia w globalnych łańcuchach logistycznych.

W ramach zakończonych robót:

  • Wybudowano trzy nowe nabrzeża: Południowe (130 m), Wschodnie (43 m) i Północne (170 m);
  • Wykonano 424 pale CFA oraz 117 mikropali;
  • Pogrążono 179 pali rurowych i 578 ton elementów ścianki szczelnej kombinowanej;
  • Zrealizowano dwie dalby cumownicze, każda o masie niemal 55 ton;
  • Pogłębiono wnękę dokową i sąsiedni akwen do głębokości 16 metrów, wykonując ponad 120 tys. m³ robót czerpalnych;
  • Wbudowano ponad 6 000 m³ betonu i niemal 500 ton stali.

Inwestycja została przeprowadzona przez konsorcjum firm NDI S.A. i NDI Sopot S.A. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności Portu Gdynia w regionie Morza Bałtyckiego oraz zapewnienia większego bezpieczeństwa nawigacyjnego i konstrukcyjnego infrastruktury portowej.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
SKOMENTUJ
nick

Dodaj pierwszy komentarz