Budowa Morskiego Terminalu ORLEN w Gdańsku na ostatniej prostej
Prace na budowie Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy ORLEN na terenie rafinerii w Gdańsku nie zwalniają tempa. Zgodnie z harmonogramem, we wrześniu zakończył się istotny etap budowy - montaż pomp przeciwpożarowych, stanowiących część zautomatyzowanego systemu ochrony nabrzeża.
energetyka gospodarka morska offshore trójmiasto wiadomości09 października 2024 | 11:32 | Źródło: Orlen | Gazeta Morska | Drukuj
Prace na budowie Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy ORLEN na terenie rafinerii w Gdańsku
W Gdańsku budują Morski Terminal Przeładunkowy Grupy ORLEN
Nabrzeże o długości 380 metrów umożliwi jednoczesną obsługę dwóch zbiornikowców o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra i szerokości do 17,6 metra. W tym celu powstały już dwa nowoczesne pomosty przeładunkowe, każdy z nich wyposażony w cztery zautomatyzowane, dwukierunkowe ramiona nalewczo-odbiorcze.
- Terminal obsłuży m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe, a więc przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw (biobenzyny i biodiesla), które są obecnie dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową, oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowo budowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy). Posłuży również do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających - wyjaśnia Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki ORLEN.
W budynku zaplecza technicznego na cokołach zamontowano już pompy przeciwpożarowe. W 2023 roku na dnie Martwej Wisły zbudowano układ czerpny, umożliwiający nieograniczony pobór wody przez system pomp. Oprócz tego w budynku zaplecza technicznego trwają prace elektryczne, m.in. w pomieszczeniu rozdzielni niskiego napięcia oraz montaż niezbędnej aparatury.
Obecnie na terenie całej inwestycji prowadzone są prace spawalnicze na rurociągach paliwowych, a także na nowo powstałych stanowiskach przeładunkowych, do których doprowadzane są rury przesyłowe z gdańskiej rafinerii. Ponadto zakończono roboty ziemne w obrębie tzw. układu podczyszczającego.
- Było to najgłębsze miejsce na budowie w zakresie prac sanitarnych. Spód wykopu znajdował się 6 metrów poniżej poziomu terenu, więc konieczne było jego zabezpieczenie za pomocą tzw. ścianki szczelnej - informuje Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.
Morski Terminal w Gdańsku
Docelowe moce przeładunkowe Morskiego Terminalu mogą sięgać 2 milionów ton produktów rocznie, co odciąży funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Wartość inwestycji wyniesie ok. 500 mln zł, a jej zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2025 roku.
Generalnym wykonawcą budowy jest konsorcjum spółek z Grupy NDI, która jest liderem oraz Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Redakcja Gazeta Morska
użytkownik
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
RWE uzyskało pozwolenia na budowę morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II
Projekty wodorowe Orlenu wyróżnione. Grzegorz Jóźwiak: "Wodór staje się paliwem teraźniejszości"
Coraz głośniej o Navy Policing. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej: "To mogą być polskie jednostki"
Gaz-System otrzyma dofinansowanie unijne dla projektu ”Pomeranian Green Hydrogen Cluster”
Rekordowe importy węgla przez Chiny w 2024 roku. Jak wpływają na transport morski?
Grupa Polenergia z historycznymi wzrostami. Blisko 545 mln zł zysku EBITDA i 297 mln zł skorygowanego zysku netto
Energia z Bałtyku dla Danii. Polenergia i Equinor podpisały umowę z Danske Commodities A/S
Orlen Upstream Polska integratorem krajowych aktywów poszukiwawczo-wydobywczych koncernu
Offshore Wind Poland 2024: Od słów do czynów. Będą nowe obszary pod rozwój następnej fazy offshore
Na linii kolejowej do elektrowni jądrowej zyskają mieszkańcy i gospodarka Pomorza. Nowe inwestycje PKP PLK S.A.
REKLAMA