397. rocznica Bitwy pod Oliwą. Symbol polskiej potęgi morskiej i zwycięstwa nad szwedzką armadą
28 listopada 1627 roku flota polska odniosła zwycięstwo nad eskadrą szwedzką w słynnej Bitwie pod Oliwą. Było to jedno z najważniejszych wydarzeń morskich w historii Rzeczpospolitej, pokazujące determinację i zdolność kraju do obrony interesów na Bałtyku.
historia marynarka wojenna wiadomości28 listopada 2024 | 12:11 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Sztambuch gdański Heinricha B? hme
Konflikt z morską potęgą tuż przy polskim wybrzeżu
W pierwszej połowie XVII wieku Bałtyk był polem rywalizacji między Rzecząpospolitą a Szwecją. Król Gustaw II Adolf rozpoczął blokadę Gdańska, strategicznego portu Rzeczpospolitej, co uderzało w handel morski. W odpowiedzi król Zygmunt III Waza zlecił stworzenie floty wojennej, która mogłaby stawić czoła Szwedom. W krótkim czasie zgromadzono dziesięć okrętów bojowych, które odegrały kluczową rolę w bitwie.
Królewska marynarka wojenna liczyła wówczas 10 okrętów, w skład których wchodziły:
- Święty Jerzy (Sankt Georg) – galeon, 31 dział, 400 t.
- Latający Jeleń (Fliegender Hirsch) – galeon, 20 dział, 300 t.
- Panna Wodna (Meerweib) – pinka, 12 dział, 160 t.
- Czarny Kruk (Schwarzer Rabe) – fluita, 16 dział, 260 t.
- Żółty Lew – pinka, 10 dział, 120 t.
- Wodnik (Meerman) – galeon, 17 dział, 200 t.
- Król Dawid (König David) – galeon, 31 dział, 400 t.
- Arka Noego – pinka, 16 dział, 180 t.
- Biały Lew – fluita, 8 dział, 200 t.
- Płomień (Feuerblase) – fluita, 18 dział, 240 t.
Przebieg bitwy
Bitwa rozpoczęła się, gdy polskie okręty, dowodzone przez admirała Arenda Dickmanna, zaatakowały eskadrę szwedzką patrolującą Zatokę Gdańską. Kluczowym starciem było zdobycie galeonu "Tigern", okrętu flagowego Szwecji. W trakcie walki zniszczono także szwedzki okręt "Solen", który został wysadzony przez własną załogę.
Mimo zwycięstwa, Polska poniosła stratę w postaci śmierci Arenda Dickmanna, który zginął od przypadkowej kuli
Znaczenie zwycięstwa
Bitwa pod Oliwą zakończyła się sukcesem Rzeczpospolitej. Wygrana zmusiła Szwecję do chwilowego odstąpienia od blokady Gdańska, przywracając handel morski. Zwycięstwo to miało również ogromne znaczenie propagandowe – pokazało, że Polska może skutecznie rywalizować na morzu nawet z silnymi flotami. Dziś bitwa ta symbolizuje determinację i morskie aspiracje dawnej Rzeczpospolitej.
Nie bez powodu o 28 listopada 1627 roku mówiono, że to dzień, kiedy zaszło Słońce (ze względu na nazwę szwedzkiego okrętu "Solen") i zrodziła się Polska Marynarka.
Dziedzictwo bitwy
Bitwa pod Oliwą upamiętniana jest jako przykład polskiego kunsztu wojennego i strategicznego znaczenia Bałtyku. Bohaterska postawa załóg okrętów oraz dramatyczne wydarzenia tego dnia do dziś inspirują historyków i entuzjastów marynistyki.
To wydarzenie przypomina, że historia Rzeczpospolitej to nie tylko sukcesy na lądzie, ale także odważne działania na wodach Bałtyku, które wpłynęły na kształt europejskiej polityki morskiej w XVII wieku.
28 listopada 2024 roku obchodzimy 397. rocznicę Bitwy pod Oliwą. Ten dzień ma znaczenie szczególne w historii Marynarki Wojennej, bowiem to właśnie 28 listopada 1918 roku marszałek Józef Piłsudski wydał rozkaz, który nakazywał utowrzyć Marynarkę Wojenną RP.
"Z dniem 28 listopada 1918 roku rozkazuję utworzyć marynarkę polską, mianując jednocześnie pułkownika marynarki Bogumiła Nowotnego szefem Sekcji Marynarki przy Ministerstwie Spraw Wojskowych" - Józef Piłsudski
_______________________________________________
Imieniem admirała Arenda Dickmanna nazwano jacht szkoleniowy Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni - s/y Admirał Dickman. To pełnomorski jacht typu Delphia 40, na którym załoga zwyciężyła w 2013 roku w prestiżowych regatach The Tall Ships Races.
W latach 20-30 XX wieku polska flota posiadała również polski okręt rzeczny ORP "Admirał Dickman", który wchodził w skład Flotylli Pińskiej z okresu międzywojennego. Jednostka o napędzie bocznokołowym, klasyfikowana jako statek uzbrojony. W latach 20-30 XX wieku polska flota posiadała również polski okręt rzeczny ORP "Admirał Dickman", który wchodził w skład Flotylli Pińskiej z okresu międzywojennego.
Na początku lat 40. minionego wieku planowana była budowa nowych okrętów dla Flotylli Rzecznej, niestety jednostki te nie powstały przed wojną. Budowę ich zlecono w kwietniu 1939 roku, a zgodnie z rysunkami kierownika Biura Konstrukcyjnego inż. Piotra Podkowicza, pierwszy z okrętów miał otrzymać nazwę "Admirał Dickman".
Ostatnim dowódcą Flotylli Rzecznej Marynarki Wojennej był kmdr Witold Zajączkowski, awansowany przez generała broni Władysława Andersa na stopień admirała, jednak awansu nie przyjął.
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Polska Marynarka Handlowa na wojennych szlakach (1939-1945)
Rocznica śmierci admirała Romualda Wagi - hołd dla byłego dowódcy Marynarki Wojennej RP
87 lat w służbie biało-czerwonej. ORP Błyskawica, świadek historii i symbol Marynarki Wojennej z Virtuti Militari
Jubileusz 100 lat pisma „Morze" w Krakowie i Lęborku....było i będzie czyli listopad w morskiej kronice
40. rocznica śmierci patrona Morskiego Oddziału Straży Granicznej pułkownika Karola Bacza
Medale Reipublicae Memoriae Meritum wręczone. Wyróżnione zostały ludzie morza
Pomorski Kongres Pamięci Narodowej w Gdańsku. „Dumnie jest być Polakiem”
Z szacunku do historii polskiego i polsko-duńskiego ruchu oporu. Wizyta polskich marynarzy w Ryvangen
Startuje Pomorski Kongres Pamięci Narodowej. Dwa dni historii, kultury, nowych technologii i edukacji w Gdańsku
Dr Karol Nawrocki, prezes Instytutu Pamięci Narodowej o historii i współczesnych wyzwaniach Marynarki Wojennej
REKLAMA