23. Forum Gospodarki Morskiej
Za nami 23. Forum Gospodarki Morskiej- jedno z najważniejszych wydarzeń branży morskiej w Polsce. Tegoroczna edycja przyciągnęła liczne grono ekspertów, przedstawicieli biznesu, nauki i administracji publicznej, którzy debatowali nad wyzwaniami i szansami dla sektora gospodarki morskiej w nadchodzących latach.
gospodarka morska polityka porty trójmiasto wiadomości16 października 2024 | 12:40 | Źródło: Port Gdynia / Gazeta Morska | Opracował: Daniel Nawrocki | Drukuj
fot. Port Gdynia
Dyskutowano o odbudowie przemysłu okrętowego w Polsce i potrzebnych w tym celu rozwiązaniach unijnych. Blok trzech paneli tematycznych podzielono na zagadnienia związane z portami morskimi, logistyką morską, energią odnawialną, biznesie w żeglarstwie oraz cyberbezpieczeństwie i żegludze autonomicznej. Gośćmi honorowymi 23. Forum Gospodarki Morskiej byli Arkadiusz Marchewka, minister infrastruktury, Christophe Tytgat, sekretarz generalny organizacji SEA Europe i Janusz Lewandowski, europoseł i były minister przekształceń własnościowych.
Prezes Portu Gdynia, Piotr Gorzeński, w swoim wystąpieniu mówił o Drodze Czerwonej – inwestycji transportowej warunkującej możliwości rozwojowe zarówno portu, jak i miasta. Podkreślił, że jest to projekt potrzebny już dziś, jeśli poważnie myślimy o realizowaniu strategii, która zapewni większą elastyczność w zarządzaniu transportem towarów, ale także wzmocni stabilność naszego kraju, co w obecnych czasach jest niezwykle istotne.
Prezes Piotr Gorzeński odwołując się do Portu Zewnętrznego, przypomniał o podpisanej na początku października umowie na budowę falochronów osłonowych w Porcie Gdynia. To wyraźny krok w kierunku realizacji idei, która narodziła się w głowach portowców już wiele lat temu i której rangę i znaczenie można porównać wyłącznie z samym powstaniem Portu Gdynia sprzed ponad stu lat.
Zaskakującym dla publiczności elementem prezentacji prezesa Portu Gdynia było łączenie „na żywo” z kierownikiem projektu, Grzegorzem Bławatem, wprost z przyszłego terenu budowy. Kierownik wyjaśnił publiczności zgromadzonej w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym praktyczne aspekty budowy nowych falochronów.
- Najpierw realizowany jest proces tzw. prefabrykacji. Będzie się on odbywać bezpośrednio przy nabrzeżu. Skrzynia będzie konstruowana na specjalnym pływającym pontonie-doku. Każda z nich będzie miała około 30-50 metrów długości. Po prefabrykacji skrzynia zwolni dok i będzie holowana na miejsce jej posadowienia, gdzie zostanie zasypana piaskiem. Następne etapy to budowa korony falochronu. Nasze falochrony zostały zaplanowane jako takie, które będą w stanie wytrzymać sztorm o częstotliwości występowania 1 raz na 100 lat. Dla takich warunków projektuje się tego typu konstrukcje – tłumaczył Grzegorz Bławat.
Ważną dyskusją okazał się panel tematyczny pt. „Zakres autonomii Zarządów Portów w kreowaniu i realizacji polityki portowej państwa”, w którym głos zabrała wiceprezeska Portu Gdynia, Katarzyna Gruszecka-Spychała. Prowadzący dyskusję, Piotr Pawłowski, przyznał na zakończenie FGM, że jednoznaczne i merytoryczne odpowiedzi przedstawicieli zarządów portów nie pozwoliły mu utrzymać przekonania, że wspomniane zarządy powinny zostać przemianowane na- co najwyżej- jednostki administracyjne. Wiceprezeska stanowczo podkreśliła wagę projektu Drogi Czerwonej i rozwiała wątpliwości dotyczące powodów przesunięcia terminu przetargu na Port Zewnętrzny, zaznaczając tym samym, co dziś w skutecznym i stabilnym zarządzaniu stanowi kluczowe elementy strategii liderów: umiejętność słuchania i prowadzenia dialogu z partnerami inwestycyjnymi w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości oraz zastosowanie, gdy wymaga tego dobro projektu, łacińskiej myśli festina lente. Tej samej, która sukcesy zapewniła już przedstawicielom rodu Medyceuszy.
Tegoroczna edycja Forum po raz kolejny udowodniła, że Gdynia jest ważnym ośrodkiem debat o przyszłości gospodarki morskiej i to tu spotykają się eksperci odgrywający kluczową rolę w kształtowaniu strategicznych kierunków rozwoju branży.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Nowy inwestor w szczecińskim Porcie. Powstanie nowy uniwersalny terminal przeładunkowy
Wojewoda pomorska wydała pozwolenie na budowę terminalu FSRU w Porcie Gdańsk
RWE uzyskało pozwolenia na budowę morskiej farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II
Przemysł morski mobilizuje się do wdrożenia czystych paliw. Dekada przełomu dla czystej żeglugi
W Porcie Gdańsk powstanie Agro Terminal. Zrealizuje go spółka Port Gdański Eksploatacja
Wiceminister Infrastruktury Arkadiusz Marchewka: "Podpisaliśmy kolejne umowy na terminal kontenerowy w Świnoujściu"
Pierwsze rozładowanie przy nowym nabrzeżu w Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu
Nowy Morski Terminal Przeładunkowy już gotowy
Rekordowe importy węgla przez Chiny w 2024 roku. Jak wpływają na transport morski?
Maersk przekształca magazyn w Chennai w obiekt zarządzany wyłącznie przez kobiety
REKLAMA