Wypadek w porcie Fremantle. Kontenerowiec Maersk Shekou rozbił kultowy żaglowiec Leeuwin
Słynny żaglowiec STS Leeuwin II staranowany w porcie w australijskim Freemantle. W stojącą przy kei jednostkę rano wbił się kontenerowiec Maersk Shekou.
bezpieczeństwo pogoda wiadomości żeglarstwo30 sierpnia 2024 | 20:43 | Źródło: The West Australian | Gazeta Morska | Drukuj
Kontenerowiec wbił się w żaglowiec w porcie Freemantle
Do wypadku w australijskim porcie Freemantle doszło w piątek rano podczas sporej ulewy. Na pokładzie, zacumowanego przy nabrzeżu, STS Leeuwin II, znajdowały się dwie osoby - 29 i 60-latek. Ok. godz. 6 rano obudził ich głośny trzask gdy w kadłub zabytkowego żaglowca wbijał się olbrzymi kontenerowiec Maersk Shekou.
Obaj załoganci - z obrażeniami i prawdopodobnie złamaną ręką - trafili pod opiekę medyczną w szpitalach: Fiona Stanley Hospital i Royal Perth Hospital.
Jak dla The West Australian powiedział Neil Stanbury, menadżer ds. rządowych i public relations Fremantle Ports, incdyent na wodzie zmroził krew. Jay Weatherill, prezes Leeuwin Ocean Adventure Foundation nie krył, że w wyniku wypadku obaj mężczyźni mogli stracić życie.
Po zderzeniu Leeuwin II wygląda jak wrak: ma połamane maszty, a części omasztowania wpadły do portowego basenu.
- Jest jasne, że uszkodzenia STS Leeuwin są znaczące i spowodują tymczasowe wstrzymanie naszego programu szkoleniowego - komentuje Jay Weatherill.
Maersk Sheoku staranował Leeuwin
Statek Maersk Shekou, który został odholowany z miejsca zdarzenia, miał spore rozcięcie na burcie. Jak się okazało, kontenerowiec również „lekko uderzył” w pobliskie Muzeum Morskie, odnotowała Jodie Ransom, dyrektor portu Fremantle. Ale tutaj uszkodzenia są powierzchowne - wynikało ze wstępnych oględzin.
Nie wiadomo, ile będą kosztować naprawy ani jak długo potrwają. Port Fremantle, Australijski Urząd Bezpieczeństwa Morskiego i Australijskie Biuro Bezpieczeństwa Transportu wszczęły dochodzenie w sprawie incydentu.
Z rejsów na pokładzie jednostki Leeuwin od ponad 35 lat korzysta młodzież z Australii Zachodniej.
STS Leeuwin II - fakty o żaglowcu
- to trzymasztową barkentyną, ma 55 m długości, główny maszt ma 33 m wysokości
- Leeuwin II ma stalowy kadłub i tekowy pokład
- Leeuwin po holendersku znaczy „lwica”
- budowa Leeuwin II kosztowała 3,7 miliona dolarów i trwała 22 miesiące
- jednostkę budowano do góry dnem, ponieważ tał łatwiej było go spawać
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Paula Milewicz
redaktor
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Pożar i eksplozje na MV Wan Hai 503. Akcja ratunkowa u wybrzeży Indii
Korytarz życia na plaży z poparciem MSWiA. „Inicjatywa OSP Jantar wpisuje się w cele rządowego programu”
Bayraktar TB3: 100 udanych misji pokładowych na TCG Anadolu
NATO trenuje na Bałtyku. Ćwiczenia ogniowe z udziałem SNMCMG1
Saab i Maxar łączą siły. Nowy krok w kierunku bezpieczeństwa w przestrzeni wielodomenowej
Port Gdańsk inwestuje w bezpieczeństwo: nowoczesny sprzęt ratowniczy dla MSPiR SAR
Powrót Komisariatu Wodnego w Szczecinie. Bezpieczeństwo na wodach priorytetem przed sezonem turystycznym
Korytarz życia na plaży. OSP Jantar apeluje do turystów przed sezonem wakacyjnym
Katastrofa kontenerowca MSC Elsa 3 u wybrzeży Indii. Załoga uratowana, trwa akcja zabezpieczania środowiska
Foka na plaży postawiła służby na nogi. Akcja ratunkowa w Łebie
REKLAMA