Wypadek w porcie Fremantle. Kontenerowiec Maersk Shekou rozbił kultowy żaglowiec Leeuwin
Słynny żaglowiec STS Leeuwin II staranowany w porcie w australijskim Freemantle. W stojącą przy kei jednostkę rano wbił się kontenerowiec Maersk Shekou.
bezpieczeństwo pogoda wiadomości żeglarstwo30 sierpnia 2024 | 20:43 | Źródło: The West Australian | Gazeta Morska | Drukuj
Kontenerowiec wbił się w żaglowiec w porcie Freemantle
Do wypadku w australijskim porcie Freemantle doszło w piątek rano podczas sporej ulewy. Na pokładzie, zacumowanego przy nabrzeżu, STS Leeuwin II, znajdowały się dwie osoby - 29 i 60-latek. Ok. godz. 6 rano obudził ich głośny trzask gdy w kadłub zabytkowego żaglowca wbijał się olbrzymi kontenerowiec Maersk Shekou.
Obaj załoganci - z obrażeniami i prawdopodobnie złamaną ręką - trafili pod opiekę medyczną w szpitalach: Fiona Stanley Hospital i Royal Perth Hospital.
Jak dla The West Australian powiedział Neil Stanbury, menadżer ds. rządowych i public relations Fremantle Ports, incdyent na wodzie zmroził krew. Jay Weatherill, prezes Leeuwin Ocean Adventure Foundation nie krył, że w wyniku wypadku obaj mężczyźni mogli stracić życie.
Po zderzeniu Leeuwin II wygląda jak wrak: ma połamane maszty, a części omasztowania wpadły do portowego basenu.
- Jest jasne, że uszkodzenia STS Leeuwin są znaczące i spowodują tymczasowe wstrzymanie naszego programu szkoleniowego - komentuje Jay Weatherill.
Maersk Sheoku staranował Leeuwin
Statek Maersk Shekou, który został odholowany z miejsca zdarzenia, miał spore rozcięcie na burcie. Jak się okazało, kontenerowiec również „lekko uderzył” w pobliskie Muzeum Morskie, odnotowała Jodie Ransom, dyrektor portu Fremantle. Ale tutaj uszkodzenia są powierzchowne - wynikało ze wstępnych oględzin.
Nie wiadomo, ile będą kosztować naprawy ani jak długo potrwają. Port Fremantle, Australijski Urząd Bezpieczeństwa Morskiego i Australijskie Biuro Bezpieczeństwa Transportu wszczęły dochodzenie w sprawie incydentu.
Z rejsów na pokładzie jednostki Leeuwin od ponad 35 lat korzysta młodzież z Australii Zachodniej.
STS Leeuwin II - fakty o żaglowcu
- to trzymasztową barkentyną, ma 55 m długości, główny maszt ma 33 m wysokości
- Leeuwin II ma stalowy kadłub i tekowy pokład
- Leeuwin po holendersku znaczy „lwica”
- budowa Leeuwin II kosztowała 3,7 miliona dolarów i trwała 22 miesiące
- jednostkę budowano do góry dnem, ponieważ tał łatwiej było go spawać
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Paula Milewicz
redaktor
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
USA zaostrza sankcje nałożone na irańską "flotę cieni"
Incydent na Bałtyku: Rosyjski okręt wystrzelił amunicję sygnałową w kierunku niemieckiego śmigłowca
Flota 26 lodołamaczy na Wiśle, Odrze, Warcie i Noteci gotowych na zimę
Finowie przekazali Estonii przewodnictwo w Baltic Sea Region Border Control Cooperation (BSRBCC)
Rosyjski okręt podwodny w Morzu Południowochińskim nieopodal Filipin. "Budzi ogromne zaniepokojenie"
Wyróżnienie dla oficera 13 Dywizjonu Trałowców. "Siłą armii są ludzie, którzy nadają jej właściwy kierunek"
Chińskie dźwigi portowe m.in. w polskim porcie stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa? Eksperci mają obawy
Pożar na statku „Sofia” na Bałtyku - załoga ewakuowana, statek przygotowywany do holowania
Coraz głośniej o Navy Policing. Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej: "To mogą być polskie jednostki"
Kanada przekazuje dowództwo Stałego Zespołu Sił Morskich NATO 2 (SNMG2) Turcji
REKLAMA