Pierwszy całkowicie elektryczny holownik w Europie w porcie Antwerpia-Brugia

Port Antwerpia-Brugia, jeden z największych portów w Europie, wprowadził do swojej floty pierwszy w pełni elektryczny holownik na kontynencie – Volta 1. Ten nowoczesny statek, dostarczony przez holenderską firmę Damen Shipyards, stanowi krok milowy w kierunku zrównoważonych operacji portowych i neutralności klimatycznej, którą port zamierza osiągnąć do 2050 roku.

na świecie porty transport i spedycja wiadomości

03 grudnia 2024   |   11:41   |   Źródło: Antwerpia-Brugia / Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Port of Antwerp-Bruges

fot. Port of Antwerp-Bruges

Specyfikacja i osiągi

Volta 1 to imponujące osiągnięcie techniczne. Wyprodukowana przez Damen Shipyards jednostka posiada ciąg na palu wynoszący 70 ton oraz zdolność do wykonania dwóch pełnych operacji holowniczych na jednym ładowaniu.

Dzięki nowoczesnej stacji ładowania o mocy 1,5 MW, zasilanie akumulatorów zajmuje zaledwie dwie godziny. Jest to przykład najnowocześniejszej technologii bezemisyjnej, która wspiera transformację sektora morskiego w kierunku zrównoważonego rozwoju.

Inne nowoczesne jednostki

W ramach tej dostawy Port Antwerp-Bruges wzbogacił swoją flotę również o pięć innych holowników typu RSD 2513, które mimo tradycyjnych silników, charakteryzują się wysoką efektywnością energetyczną i ograniczonym wpływem na środowisko. Wszystkie holowniki przybyły do Belgii na pokładzie statku transportowego Jumbo Kinetic, co podkreśla złożoność i międzynarodowy charakter tego przedsięwzięcia.

Rob Smeets, dyrektor operacyjny Portu Antwerp-Bruges, podkreślił znaczenie tej inwestycji.

- Z każdym nowym holownikiem zbliżamy się do naszych celów emisji, wspierając przejście na bardziej ekologiczne operacje - przyznał przedstawiciel portu.

Vincent Maes z Damen Shipyards dodał z kolei, że „te przełomowe działania na rzecz zrównoważonego rozwoju stanowią inspirację dla innych portów”​.

Znaczenie dla przyszłości

Ten krok wpisuje się w szerszą strategię zmniejszania emisji gazów cieplarnianych w sektorze morskim. Port Antwerpia-Brugia, jako jeden z kluczowych graczy w Europie, pokazuje, że zrównoważony rozwój jest możliwy dzięki innowacjom technologicznym i zaangażowaniu w ochronę środowiska.

Dzięki takim inicjatywom, Antwerpia nie tylko zwiększa swoją konkurencyjność, ale także staje się wzorem do naśladowania dla innych portów na świecie.

Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.

Kamil Kusier
redaktor naczelny

galeria


komentarze


Dodaj komentarz...
Skomentuj
Nick

Dodaj pierwszy komentarz.