Pierwszy całkowicie elektryczny holownik w Europie w porcie Antwerpia-Brugia
Port Antwerpia-Brugia, jeden z największych portów w Europie, wprowadził do swojej floty pierwszy w pełni elektryczny holownik na kontynencie – Volta 1. Ten nowoczesny statek, dostarczony przez holenderską firmę Damen Shipyards, stanowi krok milowy w kierunku zrównoważonych operacji portowych i neutralności klimatycznej, którą port zamierza osiągnąć do 2050 roku.
na świecie porty transport i spedycja wiadomości03 grudnia 2024 | 11:41 | Źródło: Antwerpia-Brugia / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. Port of Antwerp-Bruges
Specyfikacja i osiągi
Volta 1 to imponujące osiągnięcie techniczne. Wyprodukowana przez Damen Shipyards jednostka posiada ciąg na palu wynoszący 70 ton oraz zdolność do wykonania dwóch pełnych operacji holowniczych na jednym ładowaniu.
Dzięki nowoczesnej stacji ładowania o mocy 1,5 MW, zasilanie akumulatorów zajmuje zaledwie dwie godziny. Jest to przykład najnowocześniejszej technologii bezemisyjnej, która wspiera transformację sektora morskiego w kierunku zrównoważonego rozwoju.
Inne nowoczesne jednostki
W ramach tej dostawy Port Antwerp-Bruges wzbogacił swoją flotę również o pięć innych holowników typu RSD 2513, które mimo tradycyjnych silników, charakteryzują się wysoką efektywnością energetyczną i ograniczonym wpływem na środowisko. Wszystkie holowniki przybyły do Belgii na pokładzie statku transportowego Jumbo Kinetic, co podkreśla złożoność i międzynarodowy charakter tego przedsięwzięcia.
Rob Smeets, dyrektor operacyjny Portu Antwerp-Bruges, podkreślił znaczenie tej inwestycji.
- Z każdym nowym holownikiem zbliżamy się do naszych celów emisji, wspierając przejście na bardziej ekologiczne operacje - przyznał przedstawiciel portu.
Vincent Maes z Damen Shipyards dodał z kolei, że „te przełomowe działania na rzecz zrównoważonego rozwoju stanowią inspirację dla innych portów”.
Znaczenie dla przyszłości
Ten krok wpisuje się w szerszą strategię zmniejszania emisji gazów cieplarnianych w sektorze morskim. Port Antwerpia-Brugia, jako jeden z kluczowych graczy w Europie, pokazuje, że zrównoważony rozwój jest możliwy dzięki innowacjom technologicznym i zaangażowaniu w ochronę środowiska.
Dzięki takim inicjatywom, Antwerpia nie tylko zwiększa swoją konkurencyjność, ale także staje się wzorem do naśladowania dla innych portów na świecie.
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Kamil Kusier
redaktor naczelny
galeria
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz.
zobacz też
Portugalska Marinha i policja przechwytują podejrzane jednostki w dwóch operacjach antynarkotykowych
Rosyjski okręt podwodny w Morzu Południowochińskim nieopodal Filipin. "Budzi ogromne zaniepokojenie"
Nowy dowódca Duńskiej Marynarki Wojennej. Został nim kontradmirał Søren Kjeldsen
Chińskie dźwigi portowe m.in. w polskim porcie stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa? Eksperci mają obawy
Kanada przekazuje dowództwo Stałego Zespołu Sił Morskich NATO 2 (SNMG2) Turcji
Błędy załogi doprowadziły do zatonięcia nowozelandzkiego okrętu u wybrzeży Samoa
Podmorskie kable telekomunikacyjne naprawione! Trwa międzynarodowe śledztwo
Polska propozycja utworzenia Navy Policing z poparciem. Minister obrony Litwy za projektem
Sunreef Yachts otwiera Sunreef Eco Club w Fuzhou. Stocznia z Gdańska wzmacnia obecność marki w Azji
Rosjanie na Antarktydzie: Naukowa wyprawa czy walka o surowce?
REKLAMA