Koreański sojusz stoczniowy: Hanwha Ocean i HD Hyundai Heavy Industries razem w programie ORKA

Polska Marynarka Wojenna stoi przed jedną z najważniejszych decyzji modernizacyjnych XXI wieku. Program ORKA, obejmujący zakup trzech nowych okrętów podwodnych, przyciągnął największych graczy branży stoczniowej z Europy i Azji. Najnowszym, strategicznym posunięciem jest wspólna oferta południowokoreańskich gigantów – Hanwha Ocean i HD Hyundai Heavy Industries (HHI).

bezpieczeństwo biznes inwestycje na świecie przemysł stoczniowy przemysł zbrojeniowy wiadomości

01 października 2025   |   07:17   |   Źródło: Gazeta Morska   |   Opracował: Kamil Kusier   |   Drukuj

fot. Hanwha Ocean

fot. Hanwha Ocean

Co proponuje koreański tandem?

Hanwha Ocean i HD Hyundai HHI zaprezentowały pod koniec września 2025 r. połączoną ofertę dla programu ORKA. To pierwsze w historii tak ścisłe partnerstwo obu stoczni na rynku eksportowym, choć w Korei współpracowały już przy krajowych programach KSS.

Wspólna propozycja obejmuje:

  • KSS-III Batch-2 (KSS-III PL) – zaawansowany okręt podwodny nowej generacji, z możliwością instalacji wyrzutni pionowych (VLS), napędem AIP i bateriami litowo-jonowymi.
  • HDS-2300 – mniejszą, 2 300-tonową jednostkę, zaprojektowaną z myślą o płytkich wodach Morza Bałtyckiego.
  • Pakiet szkoleniowy – w tym tzw. okręt-most do przygotowania załóg jeszcze przed wejściem nowych jednostek do służby.
  • Pełne MRO i transfer technologii – budowę centrum serwisowego i częściową lokalizację produkcji w Gdyni.
  • Finansowanie – mechanizmy kredytowe i wsparcie eksportowe, które mogą zmniejszyć obciążenie budżetu MON.

Koreańska oferta w Programie ORKA — co ją wyróżnia?

Propozycja Hanwha Ocean i HD Hyundai Heavy Industries wyróżnia się na tle konkurencji przede wszystkim doświadczeniem technologicznym i operacyjnym obu stoczni. Realizacja programów klasy KSS I–III dla Marynarki Wojennej Korei Południowej daje gwarancję wykorzystania sprawdzonych rozwiązań konstrukcyjnych oraz możliwości seryjnej produkcji, co może ograniczyć ryzyko opóźnień i kosztów w Programie ORKA.

Kolejnym elementem jest elastyczność koncepcyjna. Koreański tandem oferuje dwa typy jednostek: większy, oceaniczny okręt podwodny KSS-III PL oraz mniejszy, zoptymalizowany pod kątem operacji w ograniczonym akwenie Bałtyku HDS-2300. Taka oferta stwarza Polsce możliwość wyboru rozwiązania dopasowanego do strategicznych potrzeb oraz harmonogramu modernizacji floty.

Oferta wyróżnia się także zakresem finansowania. Hanwha Ocean jako jedyna wśród konkurentów uwzględniła w swojej propozycji mechanizmy kredytowe i wsparcie eksportowe, co może znacząco zmniejszyć obciążenie budżetu państwa i zwiększyć atrakcyjność projektu.

Nie bez znaczenia jest także deklarowany transfer technologii. Koreańskie stocznie zapowiadają współpracę z polskimi zakładami, szkolenia oraz rozwój kadry inżynierskiej. Dla Polski oznacza to potencjalne wzmocnienie kompetencji krajowego przemysłu obronnego oraz częściową lokalizację produkcji — co jest istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa technologicznego.

Szanse i wyzwania dla Polski

Szansą jest szybkie pozyskanie nowoczesnych okrętów z Korei Południowej, wraz z gwarancją długofalowego wsparcia technicznego i finansowego. Wartością dodaną jest rozwój kompetencji w polskich stoczniach oraz włączenie ich w globalny łańcuch dostaw.

Wyzwania dotyczą jednak kilku kluczowych obszarów:

  • potrzeba zapewnienia pełnej interoperacyjności z systemami NATO,
  • ryzyko opóźnień w budowie centrum serwisowego,
  • dylemat między większą a mniejszą jednostką: KSS-III PL oferuje większe możliwości strategiczne, ale HDS-2300 szybciej trafiłby do służby.

Co dalej z ORKĄ?

Decyzja o wyborze dostawcy okrętów podwodnych będzie miała wpływ na potencjał polskiej floty na dekady. Koreański „pakiet” łączy zaawansowaną technologię, elastyczne podejście i finansowanie – czyli elementy, które wyróżniają go na tle konkurencji z Europy.

Dla Polskiej Marynarki Wojennej kluczowe będzie jednak nie tylko to, jakie okręty trafią do Gdyni, ale również to, jakie kompetencje pozostaną w kraju. Partnerstwo Hanwha Ocean i HD Hyundai Heavy Industries pokazuje, że Seul jest gotów zaoferować Polsce więcej niż tylko jednostki bojowe – to propozycja strategicznego sojuszu stoczniowego.

Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!

Kamil Kusier
redaktor naczelny

komentarze


wpisz treść
nick
SKOMENTUJ

~Lekko zaawansowany

HDS2300 będzie nowoczesną świeża konstrukcją dopasowaną do Bałtyku z opcją częściowej budowy w stoczniach polskich oraz pozyskanie kompetencji większych niż klasyczne MRO oraz kredytowanie z Korei poza SAFE oraz wykorzystanie SAFE do rozkręcenia produkcji krajowej w przemyśle pancernym BWP Borsuk, Rąk, Ratel, Krab oraz opcja pozyskania mini orki z włoch tzn. M23 typowo na działania na Bałtyku.

26 października 2025
01:00