Kapitan kontenerowca Newnew Polar Bear postawiony przed sądem w związku z uszkodzeniem Balticconnector
Kapitan chińskiego kontenerowca NewNew Polar Bear, którego kotwica uszkodziła gazociąg Balticconnector na Zatoce Fińskiej jesienią 2023 r., został tymczasowo aresztowany i postawiony przed sądem w Hongkongu – podały estońskie i fińskie media.
bezpieczeństwo na świecie wiadomości10 maja 2025 | 11:23 | Źródło: PAP / Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
Newnew Polar Bear / fot. Wolfgang Berthel / Vessel Finder
Według hongkońskich prokuratorów kapitan ponosi odpowiedzialność za naruszenie lokalnych przepisów morskich, w tym bezpieczeństwa żeglugi podczas rejsu po Bałtyku jesienią 2023 r. oraz za szkody wyrządzone na gazociągu Balticconnector – podkreśliło radio Yle, powołując się na "South China Morning Post".
Dowódca załogi kontenerowca NewNew Polar Bear, pochodzący z Chin kontynentalnych, został też oskarżony o naruszenie protokołów bezpieczeństwa żeglugi, ponieważ nie zapewnił, aby statek miał wystarczającą liczbę kotwic, jak i nie składał bieżących raportów chińskiemu właścicielowi statku. Kapitan po raz pierwszy stawił się przed sądem w czwartek, a kolejna rozprawa zaplanowana jest na lipiec.
77-kilometrowy rurociąg został uszkodzony 8 października 2023 r. przez – jak ustaliła fińska policja – uderzenie kotwicy należącej do chińskiego frachtowca, którą wyciągnięto z dna morskiego w pobliżu miejsca rozerwania instalacji. Na dnie na odcinku wielu kilometrów pozostały także ślady płużenia kotwicy. NewNew Polar Bear wykonywał wówczas rejs z Królewca do Petersburga, w ramach tzw. chińskiego szlaku północnego. Jednostka pływała wtedy pod banderą Hongkongu, a obecnie Panamy.
W 2024 r. władze w Pekinie przyznały, że kontenerowiec NewNew Polar Bear uszkodził gazociąg, ale "przypadkowo", a do zdarzenia doszło w warunkach silnego sztormu na morzu.
Po doniesieniach mediów w sprawie aresztowania kapitana statku, fińska policja kryminalna (KRP) poinformowała w piątek, że śledztwo w sprawie uszkodzenia gazociągu Balticconnector jest "nadal w toku" i jest prowadzone wspólnie z estońskim zespołem, a także we współpracy z władzami Chin oraz Hongkongu.
Balticconnector łączący Finlandię z Estonią został naprawiony wiosną 2024 r., za ok. 35 mln euro. Pierwotnie został oddany do użytku z początkiem 2020 r., kiedy to dokonano przesyłu gazu z magazynów na Łotwie, przez Estonię, do odbiorców w Finlandii.
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Tarcza Bałtyku nabiera kształtu. Polska liderem regionalnego bezpieczeństwa
Zakłócenia sygnału GNSS nad południowym Bałtykiem. Realne zagrożenie dla bezpieczeństwa operacji morskich?
Akcja ratunkowa na Zalewie Wiślanym. Funkcjonariusze Straży Granicznej uratowali mężczyznę
Pożar i eksplozje na MV Wan Hai 503. Akcja ratunkowa u wybrzeży Indii
Korytarz życia na plaży z poparciem MSWiA. „Inicjatywa OSP Jantar wpisuje się w cele rządowego programu”
Bayraktar TB3: 100 udanych misji pokładowych na TCG Anadolu
NATO trenuje na Bałtyku. Ćwiczenia ogniowe z udziałem SNMCMG1
Saab i Maxar łączą siły. Nowy krok w kierunku bezpieczeństwa w przestrzeni wielodomenowej
Port Gdańsk inwestuje w bezpieczeństwo: nowoczesny sprzęt ratowniczy dla MSPiR SAR
Powrót Komisariatu Wodnego w Szczecinie. Bezpieczeństwo na wodach priorytetem przed sezonem turystycznym
REKLAMA