Fińskie służby przejmują tankowiec Eagle S: Podejrzenie użycia sprzętu szpiegowskiego
W święta Bożego Narodzenia fińskie służby zatrzymały tankowiec Eagle S, który stał się przedmiotem śledztwa dotyczącego uszkodzenia podmorskiego kabla energetycznego EstLink 2. Jak poinformował brytyjski dziennik Lloyd’s List, na pokładzie jednostki odkryto zaawansowaną aparaturę szpiegowską. Celnicy zabezpieczyli także ładunek 35 tys. ton paliwa, przewożonego z Rosji.
bezpieczeństwo na świecie wiadomości28 grudnia 2024 | 16:43 | Źródło: RMF24 / Gazeta Morska | Drukuj
fot. x.com/TallbarFIN
Sprzęt szpiegowski na cywilnym statku
Według Lloyd’s List, Eagle S był wyposażony w urządzenia rejestrujące częstotliwości radiowe używane w komunikacji, co pozwalało na monitorowanie aktywności marynarki wojennej w regionie. System nadawczo-odbiorczy zużywał tak dużo energii, że na statku regularnie dochodziło do awarii zasilania. Brytyjski dziennik określił jednostkę mianem "statku szpiegowskiego", wskazując na nietypowy charakter takiego wyposażenia w przypadku cywilnych tankowców.
Zabezpieczenie paliwa i możliwy udział w sankcjach
Tankowiec, pływający pod banderą Wysp Cooka, transportował paliwo zatankowane w rosyjskich portach w okolicach Petersburga. W chwili zerwania magistrali energetycznej EstLink 2 jednostka zmierzała w stronę Egiptu. Fińskie służby celne podkreślają, że dotychczas Eagle S poruszał się głównie między Turcją a Indiami, co jest istotne z punktu widzenia monitorowania przestrzegania sankcji.
Eksperci wskazują, że Eagle S może być częścią rosyjskiej "floty cieni" – grupy starszych tankowców, które nie są objęte zachodnim ubezpieczeniem. Flota ta transportuje rosyjską ropę do krajów gotowych zapłacić za nią wyższą cenę niż maksymalna stawka 60 dolarów za baryłkę narzucona przez państwa G7. Tym samym statki te przyczyniają się do omijania sankcji, co stanowi wsparcie dla rosyjskiej machiny wojennej.
Załoga i miejsce zatrzymania
Załogę tankowca, liczącą około 20 osób, tworzą głównie obywatele Gruzji i Indii. Obecnie są przesłuchiwani przez policję. Statek pozostaje zatrzymany na wodach Zatoki Fińskiej, około 15 km od półwyspu Porkkala, na zachód od Helsinek. Fińskie służby podejrzewają, że przyczyną uszkodzenia kabla energetycznego mogła być kotwica tankowca.
Obserwuj Gazetę Morską w mediach społecznościowych! X (Twitter), Facebook, Instagram, Threads, YouTube i czytaj gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Port Gdańsk inwestuje w bezpieczeństwo: nowoczesny sprzęt ratowniczy dla MSPiR SAR
Powrót Komisariatu Wodnego w Szczecinie. Bezpieczeństwo na wodach priorytetem przed sezonem turystycznym
Korytarz życia na plaży. OSP Jantar apeluje do turystów przed sezonem wakacyjnym
Katastrofa kontenerowca MSC Elsa 3 u wybrzeży Indii. Załoga uratowana, trwa akcja zabezpieczania środowiska
Foka na plaży postawiła służby na nogi. Akcja ratunkowa w Łebie
NCL Salten: trzecie wejście na mieliznę w Norwegii. Czy armatorzy wyciągną wnioski?
SAREX 25, czyli zgrane działania służb ratowniczych na lądzie, w powietrzu i na morzu
Bałtyk w stanie gotowości. Polska reaguje na zagrożenie ze strony „floty cieni”
Sprawna akcja ratunkowa w Porcie Gdańsk. Załoga „Pioruna” po raz kolejny w akcji
Ratownicy morscy z błogosławieństwem św. Jana Nepomucena. 21 maja - dzień ludzi od misji niemożliwych
REKLAMA