Dar Młodzieży - Polska ikona morza

Żaglowiec „Dar Młodzieży” to duma polskiej floty szkolnej i jeden z najbardziej rozpoznawalnych żaglowców świata. Od swojego dziewiczego rejsu w 1983 roku, żaglowiec ten przepłynął setki tysięcy mil morskich, szkoląc pokolenia polskich i zagranicznych marynarzy. Jego historia to opowieść o niezłomności, współpracy i sukcesach na arenie międzynarodowej.

edukacja historia wiadomości żeglarstwo żegluga śródlądowa

20 września 2024   |   08:00   |   Źródło: Polski Związek Żeglarski / Gazeta Morska   |   Opracował: Daniel Nawrocki   |   Drukuj

fot. Polski Związek Żeglarski

fot. Polski Związek Żeglarski

Początki na morzu

„Dar Młodzieży” został zbudowany w 1982 roku w Stoczni Gdańskiej, jako następca legendarnego „Daru Pomorza”. Jego matką chrzestną została Helena Jurkiewicz, żona zasłużonego kapitana Kazimierza Jurkiewicza. Żaglowiec już w swoim pierwszym roku służby udowodnił, że jest godnym następcą poprzednika, biorąc udział w prestiżowym zlocie żaglowców z okazji 400-lecia zamku w Osace.

22 lipca 1983 roku „Dar Młodzieży” wypłynął z Gdyni pod dowództwem kapitana Tadeusza Olechnowicza, zabierając na pokład 119 studentów Wyższej Szkoły Morskiej. Podróż ta trwała 217 dni, podczas których fregata pokonała 28 065 mil morskich i odwiedziła 13 portów, w tym Osakę, gdzie na jej pokładzie pojawiło się ponad 200 000 gości. Żegluga przez Pacyfik była prawdziwym sprawdzianem, lecz mimo trudnych warunków atmosferycznych, statek majestatycznie zawinął do portu w Japonii, gdzie spotkał się z owacyjnym przyjęciem.

Operacja Żagiel – Sukces na międzynarodowej arenie

„Dar Młodzieży” zyskał światową sławę dzięki udziałowi w wielu prestiżowych regatach, z których jednym z najważniejszych było Operacja Żagiel ’84. Wypływając z Brestu, fregata ścigała się z najlepszymi jednostkami, takimi jak amerykański „Eagle” i boliwijski „Simon Bolivar”. Polska załoga pod dowództwem kapitana Olechnowicza odniosła spektakularne zwycięstwo, które zapisało się na kartach historii polskiego żeglarstwa.

Żaglowiec kontynuował sukcesy w kolejnych latach, biorąc udział w Operacji Żagiel '86 oraz regatach w Australii. W 1987 roku, po pokonaniu 32 352 mil morskich w 274 dni, otrzymał nagrodę „Boston Tea Pot” za najdłuższy nieprzerwany przelot pod żaglami.

Podbój świata i kolejne rekordy

„Dar Młodzieży” przez kolejne dekady kontynuował swoją misję szkoleniową, biorąc udział w licznych regatach, m.in. w Tall Ships' Races oraz Columbus '92, zdobywając kolejne nagrody i zajmując czołowe miejsca w klasie A. Do końca 2006 roku żaglowiec odbył 125 podróży szkoleniowych, przepływając ponad 388 000 mil morskich i odwiedzając 357 portów na całym świecie.

Nie tylko Polacy mieli okazję szkolić się na tym wyjątkowym żaglowcu. W 2008 roku po raz pierwszy na jego pokładzie praktykowali uczniowie belgijskiej szkoły morskiej Hogere Zeevaartschool, a doświadczenie to zaowocowało dalszą współpracą. Żaglowiec brał także udział w regatach i wydarzeniach promujących Polskę, takich jak Dni Morza w Szczecinie czy rejs z Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach w ramach Roku Chopinowskiego.

Dane techniczne

Fregata „Dar Młodzieży” ma imponujące rozmiary – całkowita długość z bukszprytem wynosi 108,815 metrów, a powierzchnia żagli sięga 3015 m². Maksymalna prędkość żaglowca wynosi 16,5 węzła, co czyni go jednym z najszybszych tego typu statków. Załoga stała liczy 40 osób, a na pokładzie może przebywać 136 praktykantów. Dzięki silnemu silnikowi Cegielski - Sulzer, „Dar Młodzieży” potrafi osiągnąć prędkość do 12 węzłów pod silnikiem.

Odwiedź nas na gazetamorska.pl.

Daniel Nawrocki
redaktor

galeria


komentarze


Dodaj komentarz...
Skomentuj
Nick

Dodaj pierwszy komentarz.