Dar Młodzieży - Polska ikona morza
Żaglowiec „Dar Młodzieży” to duma polskiej floty szkolnej i jeden z najbardziej rozpoznawalnych żaglowców świata. Od swojego dziewiczego rejsu w 1983 roku, żaglowiec ten przepłynął setki tysięcy mil morskich, szkoląc pokolenia polskich i zagranicznych marynarzy. Jego historia to opowieść o niezłomności, współpracy i sukcesach na arenie międzynarodowej.
edukacja historia wiadomości żeglarstwo żegluga śródlądowa20 września 2024 | 08:00 | Źródło: Polski Związek Żeglarski / Gazeta Morska | Opracował: Daniel Nawrocki | Drukuj
fot. Polski Związek Żeglarski
Początki na morzu
„Dar Młodzieży” został zbudowany w 1982 roku w Stoczni Gdańskiej, jako następca legendarnego „Daru Pomorza”. Jego matką chrzestną została Helena Jurkiewicz, żona zasłużonego kapitana Kazimierza Jurkiewicza. Żaglowiec już w swoim pierwszym roku służby udowodnił, że jest godnym następcą poprzednika, biorąc udział w prestiżowym zlocie żaglowców z okazji 400-lecia zamku w Osace.
22 lipca 1983 roku „Dar Młodzieży” wypłynął z Gdyni pod dowództwem kapitana Tadeusza Olechnowicza, zabierając na pokład 119 studentów Wyższej Szkoły Morskiej. Podróż ta trwała 217 dni, podczas których fregata pokonała 28 065 mil morskich i odwiedziła 13 portów, w tym Osakę, gdzie na jej pokładzie pojawiło się ponad 200 000 gości. Żegluga przez Pacyfik była prawdziwym sprawdzianem, lecz mimo trudnych warunków atmosferycznych, statek majestatycznie zawinął do portu w Japonii, gdzie spotkał się z owacyjnym przyjęciem.
Operacja Żagiel – Sukces na międzynarodowej arenie
„Dar Młodzieży” zyskał światową sławę dzięki udziałowi w wielu prestiżowych regatach, z których jednym z najważniejszych było Operacja Żagiel ’84. Wypływając z Brestu, fregata ścigała się z najlepszymi jednostkami, takimi jak amerykański „Eagle” i boliwijski „Simon Bolivar”. Polska załoga pod dowództwem kapitana Olechnowicza odniosła spektakularne zwycięstwo, które zapisało się na kartach historii polskiego żeglarstwa.
Żaglowiec kontynuował sukcesy w kolejnych latach, biorąc udział w Operacji Żagiel '86 oraz regatach w Australii. W 1987 roku, po pokonaniu 32 352 mil morskich w 274 dni, otrzymał nagrodę „Boston Tea Pot” za najdłuższy nieprzerwany przelot pod żaglami.
Podbój świata i kolejne rekordy
„Dar Młodzieży” przez kolejne dekady kontynuował swoją misję szkoleniową, biorąc udział w licznych regatach, m.in. w Tall Ships' Races oraz Columbus '92, zdobywając kolejne nagrody i zajmując czołowe miejsca w klasie A. Do końca 2006 roku żaglowiec odbył 125 podróży szkoleniowych, przepływając ponad 388 000 mil morskich i odwiedzając 357 portów na całym świecie.
Nie tylko Polacy mieli okazję szkolić się na tym wyjątkowym żaglowcu. W 2008 roku po raz pierwszy na jego pokładzie praktykowali uczniowie belgijskiej szkoły morskiej Hogere Zeevaartschool, a doświadczenie to zaowocowało dalszą współpracą. Żaglowiec brał także udział w regatach i wydarzeniach promujących Polskę, takich jak Dni Morza w Szczecinie czy rejs z Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach w ramach Roku Chopinowskiego.
Dane techniczne
Fregata „Dar Młodzieży” ma imponujące rozmiary – całkowita długość z bukszprytem wynosi 108,815 metrów, a powierzchnia żagli sięga 3015 m². Maksymalna prędkość żaglowca wynosi 16,5 węzła, co czyni go jednym z najszybszych tego typu statków. Załoga stała liczy 40 osób, a na pokładzie może przebywać 136 praktykantów. Dzięki silnemu silnikowi Cegielski - Sulzer, „Dar Młodzieży” potrafi osiągnąć prędkość do 12 węzłów pod silnikiem.
Odwiedź nas na gazetamorska.pl.
Daniel Nawrocki
redaktor
galeria



komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Politechnika Gdańska rozwija system ultradźwiękowy do badania stanu statków
II Morski Festiwal Nauki w Gdyni: nauka bliska morzu, człowiekowi i przyszłości
Antarktyka pod skrzydłami Orlenu. Powstanie nowy obszar chroniony we współpracy z PAN
Ludzie widzieli zaledwie jedną tysięczną procenta dna morskich głębin. Nastąpi przełom?
Polskie glony polecą w kosmos. Naukowcy sprawdzą, jak radzą sobie na orbicie
Urząd Morski w Gdyni: kapitan statku "Oceania" nie posiada wystarczających kwalifikacji. Co dalej z jendostką?
Ekspert: pływaki badawcze Argo można pomylić z torpedami
Politechnika Gdańska: w maju 2025 roku rusza nabór na studia kształcące specjalistów morskiej energetyki wiatrowej
Nietypowy gość w Szczecinie. SG-301 Generał Józef Haller na Wałach Chrobrego
Naukowcy z gdańskiego AWFiS przeprowadzą eksperyment badawczy podczas misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną
REKLAMA