USA rozszerzają sankcje na kolejne tankowce związane z Iranem
Administracja Stanów Zjednoczonych objęła sankcjami kolejne jednostki oraz podmioty powiązane z irańskim sektorem energetycznym. Na zaktualizowanej liście znalazło się 13 tankowców oraz 22 firmy zajmujące się transportem i handlem ropą naftową.
biznes gospodarka morska na świecie porty wiadomości25 lutego 2025 | 17:29 | Źródło: Gazeta Morska | Opracował: Kamil Kusier | Drukuj
fot. marinetraffic.com
Rozszerzenie sankcji wpisuje się w strategię „maksymalnej presji” na Iran, jaką zadeklarował prezydent Donald Trump po ponownym objęciu urzędu w styczniu br. Celem tej polityki jest uniemożliwienie Teheranowi rozwijania programu nuklearnego oraz systemów balistycznych, a także ograniczenie jego zdolności do finansowania konfliktów w regionie Bliskiego Wschodu.
Iran, silnie uzależniony od zagranicznych operatorów floty oraz chińskiego rynku naftowego, pozostaje podatny na tego rodzaju restrykcje. Amerykański Departament Skarbu systematycznie rozszerza listę sankcji, a najnowsze decyzje mają na celu dalsze utrudnianie nielegalnych dostaw ropy.
- Ta sieć nielegalnych podmiotów zajmujących się transportem nafty stosuje techniki dezinformacji w celu ukrycia swojego udziału w załadunku i przewozie irańskiej ropy do odbiorców w Azji – oświadczyła rzeczniczka Departamentu Stanu USA, Tammy Bruce. - Ta decyzja to ważny krok w realizacji strategii prezydenta Donalda Trumpa zmierzającej do odcięcia Iranu od dochodów z ropy naftowej, które są wykorzystywane do finansowania działań terrorystycznych.
Na liście objętych sankcjami firm znalazły się m.in. AustinShip Management Pvt Ltd, Cosmos Lines, Flux Maritime i BSM Marine LLP z Indii, Alkonost Maritime, Petroquimico i Octane Energy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich, IMS Ltd. z Malezji, NyCity Shipmanagement z chińskiej prowincji Shandong oraz Petronix Energy Trading z Hongkongu. Ta ostatnia firma została oskarżona o zakup setek tysięcy ton metrycznych irańskiej ropy od objętej sankcjami spółki Naftiran Intertrade Co.
Wśród nowych jednostek objętych restrykcjami znajdują się m.in. tankowce: Amak, Asterix, Ayden, Casinova, Chamtang, Fiona, Lydia II, Meng Xin, Peterpaul, Phoenix I, Urgane I, Violet I oraz Yateeka.
Sankcje USA skutecznie wpływają na globalny rynek przewozów ropy naftowej, zmuszając operatorów do ostrożności w podejmowaniu współpracy z podmiotami powiązanymi z Iranem. W obliczu tych ograniczeń Teheran poszukuje nowych strategii omijania restrykcji, w tym tankowania w ukrytych lokalizacjach oraz stosowania technik maskowania tras transportowych.
Branża żeglugowa bacznie obserwuje dalszy rozwój sytuacji, a zwłaszcza możliwe reakcje rynkowe na nowe restrykcje oraz potencjalne kontrdziałania ze strony Iranu i jego partnerów handlowych.
zobacz też
Postaw nam kawę, a my postawimy na dobrą morską publicystykę! Wspieraj Gazetę Morską i pomóż nam płynąć dalej - kliknij tutaj!
Kamil Kusier
redaktor naczelny
komentarze
Dodaj pierwszy komentarz
zobacz też
Saab oferuje Kanadzie system GlobalEye. Nowoczesne rozwiązanie AEW&C na platformie Bombardiera
ORLEN Neptun stawia na polskie firmy. MEWO, Geofizyka Toruń i ORLEN Petrobaltic zbadają Bałtyk dla Baltic East
Port Gdańsk zyska nowoczesne centrum kontroli granicznej. Rusza ważna inwestycja dla polskiego wybrzeża
Sławków - lądowe okno na świat. Rozbudowa terminalu kluczowa dla logistyki Polski i Unii Europejskiej
Port Łeba otwiera się na offshore. Zakończenie modernizacji w sierpniu 2026
Nowe źródło kogeneracyjne w Elblągu
Polscy armatorzy łączą siły pod wspólną marką POLSCA Baltic Ferries. Co to oznacza dla branży?
Equinor i Polenergia rozpoczynają budowę morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3
Polska buduje fundamenty europejskiego offshore. Baltic Towers startuje z produkcją
Wysokie zyski Grupy Orlen w pierwszym kwartale 2025 roku
REKLAMA